العقرب الفصل الخامس الختام و غدا قصه جديده?

1160 Words
يوم 8 عقرب ختام لازمت بدور المضيفة كما طلب فهذا ما جنته على نفسها يوم الحناء أحضر لها الجابري حنانه مخصوصه وأرسل لها بنات النجع يحتفلون بها جاءت اللحظة الحاسمة، ارتدت بدور فستانها الذي حرصت أن يكون محتشما و صحبتها النسوة من المضيفة للقصر يحتفل مع الرجال ويرقص الخيل والجابري كانت تشاهده هي والنساء من نوافذ القصر وهو يرقص على الخيل و يحطب مع الرجال، بعد قليل دخل القصر و حملها علي يديه ودخل غرفتهم وسط دعوات أم الخير له ولها بأن تكون ليلتهما مباركة انزلها بالغرفة وأغلق الباب واقترب قائلًا "سامحيني في اللي هاعمله ده، بس ما اجدرش اتاخر، عسران والرجاله بيعدوا عليا الوجت، عاوزاهم يجولو على راجلك انه اتأخر وماعرفش" فهمت ما يرمي غليه " هم مالهم هما احنا براحتنا " خلع جلبابه "براحتنا دي بعدين، نرمولهم المنديل الاول، والا ما خابراش" "لا عارفه ام الخير قالت لي، بس مش هينفع" وتراجعت للخلف قليلًا تبدلت ملامحه "ليه ما عينفعش، اياك يكون حد لمسك" صربته على كتفه " اسكت خالص، ايه حد لمسك دي أنا صاغ سليم" أمسكها ليلقيها على السرير " خلاص وريني " تراجعت للخلف " ما ينفعش أنا معذوره" اقترب منها و وجهه محمر غيظا " كيه معذوره؟" ( بدلال ممسكه بطرف الصديري ) معذوره يا جبوره عندي عذر شرعي ما ينفعش تقرب لي لسه قدامك يومين (بدأ وجهه في الاحمرار أكثر من الغيظ) "ما تنساش أنا قلت لك ما ينفعش الفرح بعد اسبوع انت ما رضتش" الجابري كان يشتعل غيظا منها ماذا يفعل؟ أخرج سلاحه الابيض وجرح نفسه وألقي لهم المنديل الاعيرة النارية لم تتوقف في الخارج مع صياح الرجال "العجرب العجرب العجرب" وبدور تمسك نفسها من الضحك على وجه الجابري المحتقن اقترب منها رفعت اصبعها في وجهه محذرة "اوعي تتهور أنا باقولك أهو كلها يومين اصبر " قام من على السرير "حاضر يا بدور هاصبر، يالا عشان ناكلوا، ما هومش هيبجي موت و خراب ديار، اني كت محضر نفسي لوكله تانيه (قالها غامزا لها )، بس كله باوانه، انتي مش عتغيري خلجات الفرح دي" "حاضر هاغير ممكن تفتحلي سوسته الفستان" غمز لها " آه يا ناري بس حاضر الصبر جميل" فتح لها سحاب الفستان ليتفاجأ برسمه عقرب على ظهرها فأدارها لتواجهه بكل رقة "ايه اللي علي ظهرك المرمر ده؟" قالت بدلال " عجبتك الرسمة؟ خليت الحنانه تعملها " "يا بووي تعالي اهنه "وضمها لص*ره حاولت الابتعاد "مش كفايه بقي كده خطر " رد بحب "غيري خلجاتك والبسي متحشم مش ناجص اني جايد نار لحالي" ردت ضاحكة "حاضر " بدور ارتدت جلبابا صعيديا مطرازا وقفت امامه تستعرضه " حلو كده" أمسك طرفي الصديري يشدهما " جمر في كل حاجه جمر" تناولا العشاء وامسك بيدها وجلسا علي السرير "عذرك ده ما عيمنعكيش تنامي جاري علي دراعي" بدور بدلال " وهتستحمل" رد بحزم "فاكرني خيخه اياك اني العجرب" و نامت متوسدة ذراعه، ونام هو يقاتل اشواقه اليها انشغل الاثنان في اليوم التالي والذي يليه بالمباركات والتهاني وفي نهاية اليوم تتوسد هي ذراعه وينامان. في الصباح جاء اليوم الموعود استيقظت بدور فاستيقظ معها ما دامت تحركت من نومها فهو ايضا يتحرك بدور مبتسمة " صباح الحب " رد بابتسامة رافقت غناؤه بصوته الاجش "حب ايه اللي انت جاي تجول عليه هو انا لسه دجت من الحب ايه؟" ردت ضاحكه "طب قوم اصحي يا بتاع دجت الحب انت و فوق كده" رن هاتفه ليجده عسران يخبره أن الحادثة كانت بفعل فاعل فهب من سريره الجابري موجهها الحديث لعسران في الهاتف "تجابلني في الجنينه دلجيت" ثم وجه الحديث لبدور مقبلا راسها "بدور لازمن اخلص من موضوع اكده، و عارجعلك تكون جهزت يا جمري تدوجني الحب كله" تساءلت " موضوع ايه؟" رد بحزم "ما عاحبش السؤلات الكتير" و ذهب لعسران مصطحبا اياه لأولاد أبو خاطر ونبههم الجابري ان ما حدث انتهي بموت ابنهم في السجن ثأرا لموت العربي، واعطاهم من الأرض عشره أفدنه لينتهي الثأر، فالعربي لا رجال له من سلالته لتقديم الكفن ولن يأخذوا ثأرهم من أنثي، حذرهم بحزم و قوة وثقة "بكده نجفلوا بابها الحكايه دي و يمين بعظيم لو حد فكر من نسوانكم يمس بدور بشر لأقطع دابر عيله أبو خاطر من علي وش الأرض" عاد لبدور ليجدها مطلقه شعرها الحرير و مجمعه اياه علي جانب كتفها ليظهر تاتو الحنا على شكل العقرب من ذلك القميص الابيض الحريري الذي تصل فتحته لمنتصف ظهرها ما ان راها حتي قال "ده احنا هندوج الحب دوجان" وطار الجابري وبدور على سحب الغرام، يتناجيان الهوي ويبثان لبعضهما أشواقهما يرفلان في نعيم الجنة تسكرهما آنات الحب مرات ومرات. هكذا مرت ايامنا عليهم لم يكن يعكرها شيء بعد شهر كانا يجل**ن مع أم الخير لتناول الغداء وما أن جلست بدور لتأكل حتى قامت مسرعة علي الحمام فتقيأت فزغردت أم الخير تضايق الجابري "ايه يا ام الخير كانك جنيتي، اجري هاتي الدكتوره عتزغردي و هي بعافيه" قالت بفرح "عافيه ايه كفا الله الشر جمرنا حبله" الجابريفاتحا عيناه غير مصدق "ألا لو صح لأفرح النجع كلاته الدكتوره بسرعه" جاءت الطبيبة وأكدت خبر حمل بدور، اقام الجابري و ليمه احتفالا ببدور وحملها. في المساء الجابري محتضنا بدور " اني مامصدجش هيبجي عندي ولد" ردت و هي شاردة "ما جايز تبقي بنت" رد بسعادة "اني نفسي في واد الاول يشيل اسمي ويبجي العجرب الصغير" ردت بحزن "وتشغله في الم**رات والسلاح برضه" أحس بما يعتمل بها " رايده ايه يا بدور جولي " وضعت يدها على ص*ره " عاوزاك تبطل الشغل ده وكفايه الفاكهه" " صعب يا بدور" "وهو فيه حاجه صعبه على العقرب" احتضنها وأرقدها لتنام متوسده ذراعه " بعدين نتحددتو في الكلام ده" مرت الايام رفضت بدور معرفه نوع الجنين ولم تكن تخلو من محاولات بدور لإقناع الجابري بالتوبة، وفي شهر بدور السابع انتابتها آلام حادة وذهبوا للمستشفى وقرر الطبيب ان حاله بدور والجنين في خطر ولابد من دخولها العمليات. ولدت بدور توأم صبي وفتاة وضعا بالحضانة فور ولادتهما كانت حالتهما خطره دخل الجابري لبدور ليطمئن عليها كانت حالتها ايضا خطره اصابتها الحمي أمسك الجابري يدها فانتبهت له "ربنا رغم كل اللي بتعمله ما حرمكش لا من الواد ولا البنت اللي كان نفسك فيهم و بيختبرك هتتوب وإلا لا، توب يا جابري جايز ربنا يخرج ولادنا من اللي هم فيه و يفرحنا بيهم" رد و الدموع تملء مقلتيه " هاتوب يا بدور جسما بالله لأتوب حتى لو ربنا ما أرادش النجاه لولادنا هاتوب" في أثناء وجود الاطفال بالحضانة جمع الجابري الكل وأعلن عن توبته عن العمل في السلاح و الم**رات لم يعترض أحد في النجع بالطبع، كان الاعتراض من جانب التجار في القاهرة، لكن في مقابل اصرار الجابري و تمسكه بموقفه، لم يكم بأيديهم من شيء، خاصه وهم يعرفون أن الجابري لن يشي بسرهم أبدا فهو كلمته كالسيف. تاب الجابري توبه نصوحه تبرع بكل تلك الاموال الحرام مع أنها كانت كثيره جدًا لصالح الجهات الخيرية وأبقى فقط علي أموال تجاره الفاكهة التي لم تكن قليله تحسنت بدور وبدأ الأطفال في التحسن، لأول مره يدخل الجابري المسجد ويصلي لكم أحس بالراحة و صفاء النفس افتتح الجابري شركه حراسات خاصه باسم العقرب وعمل فيها الأشداء من رجاله ممن لا يريدون العمل في الأرض لم يتخل الجابري عن أحد من أهل النجع كانوا معه في حلاله كما كانوا في حرامه. من الله علي الأطفال بالشفاء لم يكن قد أسماهم بعد أقسم ألا يسميهم إلا بعد شفاءهم أسماهم شمس وقمر الولد شمس والبنت قمر ليكونا شمسه و قمره هو و بدور وظلا هكذا يعيشان بحبهما وحب من حولهم. تمت بحمد الله
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD