الفصل الرابع
#قناع_العروس(جبابرة الصعيد)
#aya ahmed♥
_ طبعا مهمة انكوا تحموا سراب ، لحد ما يتم إصدار الحكم علي سعد وباقي الي معاه ، وطبعا اول ما رمز ينزل مصر هيكون خطر عليها ، عشان كدة لازم تكونوا معها في كل مكان .
هنا رفع حازم احد حاجبيه على ما قاله اللواء عصام ، ليس صعب ان يحميها فقد تكلف بمثل هذه المهمات من قبل ، ولكن المشكلة الآن أنها فتاة ، وليست أي فتاة بل يشعر بالانجذاب نحوها وهذا وحده يكفيه أن يظل بعيد عنها قدر المستطاع ، وياتي الان وهو يقول له ان يظل ملتصقا بها ما هذه الورطة التي حلت علية .
_ عفوا يا فندم اعذرني يعني اية نكون موجودين معها في كل مكان هو حضرتك مش واخد بالك انها بنت وكمان محجبة ، واحنا احنا اربع رجالة عايزنا نكون معها ازاي ده ميصحش ل ليها ولا احنا هـ نقبل بكده اظن انك فاهم قصدي .
_ فاهم قصدك كويس يا حازم وكنت متاكده انك هتقول كده ، مهو العرق الصعيدي مش هيسمح صح .
_ ههههه لا هو مش عرك انا كلي صعيدي متنساش انا ابن مين يا فندم .
_ وحد يقدر ينسي سليم الهوري ، انا اخذ احتياطاتي ، انت الي هتفضل معها يا حازم .
_ نعم هو اية الي انا فضل معها انا بقولك انا مش هينفع اعمل كده انت تقولي انت الي هتفضل معها ..... قالها بنرفزة وهو ينظر الي عصام الذي كان يعلم ان هذا ما سوف يحدث ، نظرت لة سراب بطرف عينها وهي تعلم الآن سبب لفتة لنظرها ذلك الشاب ليس كغيره هذا ما كان يقصده اللواء عصام عندما قال لها انها سوف تقابل رجل لن تقابل مثلة ابدا ، فلو كان شخص اخر لـ وفق ولم يكن يهتم بكونها محجبة او كونها فتاة شابة .
_ عمو انت مقولتليش علي نظام الحماية ده بعدين انا ممكن اقعد معاك مش هيحصلي حاجة .
_ لاسف الشديد انتي عارفه اني مسافر الاسبوع ده وقبل ما أسفر لزم أملك الحماية كويس اوي ، اما بنسبالك يا حازم فا انت هيكون ليك الحق انك تقعد معها في بيت واحد .
_ وده اللي هو اذي يا فندم ....
_ عشان هتكون مراتك يا حازم .
_ نعم!!!!!!!!!.
هكذا كانت رد فعل كل من سراب وحازم على ما قاله عصام الذي ابتسم في داخله على هذين الاثنين ، لا ينكر أن هناك حلول اخرى ولكنه أراد أن يقرب بينهما فربما ما يفكر به يحدث ، هو لن يجد أبدا شخصا أفضل من حازم لها ، انها امانة صديقة ويجب أن يطمئن عليها ، أما حازم الذي كان ينظر الي عصام بصدمة من ما يقوله مستحيل ان يفعل ذلك لين يتزوج هكذا ، ثم جدة لن يقدر علي فعلها دون علم حده او اخيه .
خفضت رأسها الي الاسفل وهي تغمض عينيها محاولة منها أن تمنع نفسها من البكاء ، الموقف صعب صعب جدا عليها ، لو لم تكن يتيمة الان لكان هناك من تحتمي به واما جبرت ان تضع نفسها. شخص آخر في مثل هذا الموقف الصعب .
_ سراب اخرجي انتي والشباب عاوز اتكلم مع حازم لوحدنا .
نظرت له سراب ثم وضعت ذلك النقاب لكي لا يتعرف عليها احد ثم خرجت وخلفها مازن وزياد الذين يحاولون ان يستوعبوا ما طلبوا اللواء من حازم .
مر الوقت ليخرج حازن وعلامات الاقتضاب مرسومة على وجه ، نظر إلى سراب التي تجلس على احد الكراسي وقال
_اللواء عاوزك جوه يا انسة سراب .
نهضت بهدوء من مكانها ولم تنظر له بل اتجهت الي مكتب عصام اما حازم الذي زفر بضيق وهو يمرر يده على شعره بإرهاق من هذا الموقف الذي وضعه اللواء عصام فيه .
_ مالك يا سراب .
قالها عصام عندنا وجد سراب تنظر إلى الأرض ، فجأة انفجرت في البكاء وهي تضع يدها على وجهها ، نهض عصام من مكانه وجلس بجوارها ، شدها الي حضنه وقال بصوت حنون .
_ عارف يا بنتي عارف ان ده صعب عليكي بس صدقيني ده الحل المناسب يا سراب انا لو مش واثق في حازم مستحيل اعمل كده ، انتي بنت فهد يا سراب ، ابوكي وصاني عليكي قبل ما يموت ، يمكن تكوني خايفه من الي بيحصل لكن خليكي وثقه ان الشخص الوحيد الي مفروض متخافيش منه هو حازم يا سراب حازم راجل ، رجل صعب تلقي ذيو في الزمن ده .
_ مش عاوز كده يا عمي مش عاوز اكون عاله على حد ، هو مش عاوزني انا عارفه بلاش تجبرو يعمل كده ، ارجوك .
_ هههه انتي فاكراني بمركزي ده اقدر اجبر حازم خالد سليم الهوري ، انتي متعرفيش مين هو سليم الهوري ده بإشارة منه ممكن يؤدي القسم كله وراء الشمس ، وانا منهم ، حازم لو ما اقتنعش بالحاجة مستحيل يعملها ، وانا لو مش متاكد من حازم وفي اخلقوا مستحيل اخليكي تتجوزيه .
_ طب يا عمو انا هعمل اية انا مش فاهم حاجة.
_ بصي يا حببتي انا كلمت الحج سليم جد حازم وقولتله علي كل حاجة ، انتي وحازم هتكتبو الكتاب النهارده وهو ها يخدك ويسافر الصعيد تفضلي هناك في حماية جدو وطبعا الشباب بيتبعو المهمة من هنا تمام .
_ عمو انا خايفه اوي .
_ متقلقيش يا حبيبتي انتي اسمعي كلام حازم تمام يا سراب ، اليوم الي هتدخلي بيت سليم الهوري اعرفي انك مينفعش تتكلمي والرجاله موجودين ، وخدي بالك ما تعليش صوتك علي حازم هو صح متعلم وضابط بس في الاخر هو رجل صعيدي .
_ طيب وبعدين يا عمو الجوز ده هيفضل لحد امتي .
_ لحد ما نتاكد انك تكوني بأمان .
_ ماشي يا عمو .
في مكتب حازم الذي كان يضع يده أسفل ذقنه وهو ينظر امامه بشرود ، لا يصدق ان جده وافق على ذلك وفق علي زوجه من تلك السراب ، والغريب في الامر انه لا يشعر بضيق ، بل وكأنة سوف يتزوج الفتاة التي يحبها .
_ مالك يا حازم ده انت حتي هتتجوز وتدخل العش ههههههه .قالها مازن بسخرية من حازم ليتابع زياد .
_ اه والله مش متخيل حازم يتجوز دانا كنت فاكرك هتعنس ، وقعت وقف يا بختك .
_ بس البت جامده .
_ علي احترم نفسك اية جمد دي متنساش انها هتكون مراتي .
_ خلاص يا عم انت هتض*بني وبعدين مالك دخلت في المود يعني انت موفق ولي اية .
_ يعني سليم الهوري وفق انا الي هرفض .
_ بجد جدك وفق غريبة .
دخل اللواء عصام الي المكتب لينهضوا جميعا .
_ حازم علي مازن وانت يا زياد يلا عشان المأذون وصل .
_ مأذون ايه يا فندم .
_ هتكتبو الكتاب النهارده لانك هتسافر الصعيد عشان فرح اخوك يا حازم .
_ احمد مستحيل
………..
كانت تتحرك في الغرفة ذهابا وايابا ،كل ما تفكر فيه هو كيف سوف تخرج ابنتها من تلك الورطة ، من المستحيل أن تسمح لابنتها ان تتزوج رجل من تلك العائلة فكم كرهتهم جميعهم ، ومن المستحيل ان تسلم لهم ابنتها الصغيرة ، التفتت إلى زوجها الذي يريح ظهره علي السرير ويدخن بشراهة ، لم تتحمل برود زوجها .
_ انت كيف ساكت أكده ، هتجوزو بنتي يا خالد ، هتديها لعيله العراب .
_ عاوزني اعمل ايه يا حميدة مش ابوي عطي كلمة خلاص .
_ لا يا خالد مش هرمي بنتي في النار مش هعمل كده لو انطبقت السماء على الأرض ، لقيتها يا خالد .
_ لقيتي ايه يا حميدة .
_ بنت البندر .
_ يوه يا حميدة عن عيادة تاني ما كفياكي بجي .
_ لاه يا حميد انت مش قولت ان بنت البندر خلفت بت ايتها ، روح هتها وجوزها لابن المحروق ده وبكده بنتي متتجوزش.
_ وبوي يا حميدة لو عرف هنروح كليتنا في دهيه .
_ متخفش هيعرفوا منين ، وبعدين عيلة العراب محدش فيهم شاف شهد قبل سابق يعني مش هيعرفوا انها مش شهد ، وبنسبة لعمي فهنمشي الموضوع معاه متنساش انها بنتك بردك .
_ بنتى بجت بنتي دلوقتي يا حميدة مش انتي الي خليتيني ارميها هيا وامها .
_ وتستاهل الحرق كمان مش هي الي لفت عليك كيف الحية وخدتك مني .
_ ماشي يا حميدة بس عاوزك تعرفى ان فيروز ملفتش عليه زي ما فهمتك انتي بوي ، انا اللى لفيت عليها وتجاوزها وهي فاكرني مش متجوز قبل سابق ، فخلي ده في بالك يا بنت عمي .
القي خالد تلك القنبلة في وجه حميدة وخرج من الغرفة ثم من القصر لكي يذهب ويبحث عن ابنتة ، اما حميدة فقد كانت النار تكلها من الحقد والغيظ ، فقبل عشرين عام ، علمت بزوج زوجها من فتاة في مصر عندما كان يعمل هناك في الشركة ، وعندما واجهته بالأمر برر انها هي من أغوته وجعلته يتزوجها ، كان حكم والدها ووالد زوجها أن يطلق تلك الفتاة ولا يعود الي مصر مرة أخرى ، بعدها بأشهر قد اتت تلك الفتاة وقد اخبرتهم بحملها ولكنها فتاه فتردها الحاج سليم من القصر دون ان يتأكد ان تلك الطفلة هي حفيدته او لاء .
في غرفه احمد. الذي استيقظ من النوم على صوت الباب ، علم أنها شقيقته الصغيرة من طريقة طرقها علي الباب ، فهي الوحيده التي تطرق الباب بتلك الرقة ، سمح لها بدخول فوجدها تفتح الباب ثم تتجه له بسرعه البرق وتلقي نفسها في حضنه ، التقطها هو بدوره وهو يشد من ضمها إلى حضنه.
_ وحشتني اوي اوي اوي .
_ ههههه وانتي كمان اوي اوي اوي .
ابتسمت له شهد وهي تعود الى حضنه مرة اخرى ، اما احمد الذي اغمض عينيه فيبدو انها الى الان لم تعلم بما حدث ، وها هو الان يوضع في ذلك الموقف .
_ شهد انتي ماما قلتلك حاجة .
_ تو تو لا يا احمد في حاجة ، هههه لو ماما سمعتني وانا بتكلم معاك كده ممكن تعلقني فيها .
_ مش وقتو يا حببتي انا عاوز اقولك علي حاجة ، انتي عارفة الطار الي بينا وبين عيله العراب صح .
_ ايوه يا احمد انا سمعت ان جدي رح عشان يلقي حل لطار .
_ ولقو حل يا قلبي .
_ بجد طب الحمد لله كويس كنت خايفه لحسن حد يعملك حاجة.
_ شهد الحل ان يكون في نسب بين العائلتين . ابتلعت ريقها بخوف فقد بدات تدرك ما يقصده شقيقها بكلامة لتنظر له بعينها التي قد امتلئت بالدموع من الخوف .
_ ي..يعني ..قصدك اني ...هت..جوز..م.مش..كده..ي.يا..احم..د......قلتها بصوت متقطع من الخوف ، ضمها احمد له وقال بحنان
احمد _ ششش بس يا قلبي عارف ان الموضوع صعب عليكي بس صدقيني كل حاجة هتكون تمام ، انا واثق في رحيم يا شهد رحيم مفيش اطيب من قلبه صح هو بيبان شديد اوي بس هو طيب ، وبعدين انا كمان هتجوز اخت رحيم وهيا قدك اسمها ريتاج ، انتي متخيلة اني ممكن يأذيها او اعملها حاجة .
شهد ــــ
……….
تابع
#aya ahmed♥

تاني كبلز
احمد _ ريتاج