الفصل الثالث3

637 Words
**البارت الثالث **في منزل ريم:** كان الجو هادئًا في منزل ريم، حيث كانت تجلس مع شقيقتها جني في غرفة المعيشة بعد يوم طويل في العمل. كانت جني، التي تدرس في السنة الأولى بكلية التجارة، تتحدث عن امتحاناتها والمشاكل التي تواجهها في الدراسة. جني (وهي تتناول كوبًا من العصير): "أول سنة في كلية تجارة مش سهلة، لكن لازم أركز علشان أحقق حلمي في الشغل بعد التخرج. وكمان، بحاول أتأقلم مع كل المواد اللي بنذاكرها." ريم (بتفكير): "فعلاً، بس بالنسبة لي الشغل هنا في الشركة مش سهل. فارس، المدير، معاملة مختلفة عن باقي المتدربين. في حاجة مش واضحة، وأنا مش عارفة إذا كان ده مجرد شعور." جني (بفضول): "إزاي يعني؟ بتحسيه بيشوفك بشكل مختلف؟" ريم (بتردد): "مش عارفة، بس بيبص لي كأني أنا الوحيدة اللي عندي قيمة. في حاجة مش مريحة، يمكن عندي قلق بسبب الضغط اللي في الشغل." جني (بتفكير): "يمكن ده بسبب إنك جديدة في المكان، وفي ضغط من البداية. بس لو هو فعلاً شايفك مميزة، ده شيء كويس." **في تلك اللحظة، دخلت سعاد، والدة ريم، إلى الغرفة. كانت سعاد امرأة هادئة، وجهها يحمل تجاعيد الزمن، وعيناها كانتا مليئتين بالحزن والخوف.** سعاد (بصوت هادئ): "ريم، جني، في حاجة لازم أقولكم عليها." ريم (بتوتر): "فيه إيه يا ماما؟" سعاد (بتردد، ثم تتن*د): "الحياة مش دايمًا بتكون زي ما إحنا عايزينها. أنا عارفة إنكم بدأتوا حياتكم المهنية، لكن في بعض الأحيان الحياة بتفاجئنا بحاجات ما نقدرش نتحكم فيها." جني (بتفاجؤ): "ماما، إيه الكلام ده؟ فيه حاجة مش واضحة." سعاد (بتن*دة عميقة): "إحنا لازم نكون حذرين في الفترة الجاية. فيه بعض الأمور اللي ممكن تأثر علينا، بس مش هقولكم تفاصيل دلوقتي." ريم (بقلق): "فيه حاجة مش مظبوطة، صح؟" سعاد (بسرعة): "لا، مفيش حاجة تخوف، بس لازم تكونوا مستعدين لكل حاجة. خليكم مركزين في شغلكم ودراستكم، وركزوا في المستقبل." **في الوقت نفسه، في مكان بعيد عن أعين الجميع:** كان فارس الجندي يجلس في مكتبه الكبير في الشركة، يتصفح ملفًا سريًا عن خالد الهاشمي، والد ريم. كانت معلوماته تتحدث عن تورط خالد في قضايا تهريب الم**رات وغسيل الأموال، لكن فارس كان يحتاج للمزيد من الأدلة. لم يكن فارس يعرف ريم شخصيًا، لكنه شعر أن وجودها في الشركة ليس مجرد مصادفة. فارس (وهو يطالع الملف): "دي فرصتي. لازم أتعرف على ريم أكثر. هي ابنة خالد الهاشمي، وأنا لازم أكتشف كل حاجة عنها." **في مساء نفس اليوم، في منزل ريم:** سعاد كانت جالسة في غرفة المعيشة، تفكر فيما حدث اليوم. رغم محاولتها إخفاء الحقيقة عن بناتها، إلا أن قلبها كان يعاني من العبء الثقيل. كانت تعرف أن القادم قد يحمل لها مفاجآت غير سارة، لكنها لا تستطيع أن تكشف لهما كل شيء الآن. ريم (بصوت منخفض): "ماما، في حاجة غريبة بتحصل. مالك سعاد (بهدوء): "ريمي، خليكي هادئة. كل شيء هيتحل في وقته." لكن ريم لم تكن تعلم أن فارس كان يراقبها عن كثب، وأنه كان يعرف أكثر مما تبدو عليه الأمور. كان هدفه الرئيسي هو الوصول إلى والدها، لكنه وجد أن ريم قد تكون مفتاحًا لذلك. كان يخطط بحذر، منتظرًا اللحظة المناسبة ليكشف عن المزيد. **في يوم جديد في العمل:** في اليوم التالي، وصل فارس إلى الشركة في وقت مبكر، وكانت ريم متوترة كعادتها. كان يشعر بشيء غريب تجاهها، لكن في نفس الوقت كان يدرك أن وجودها في الشركة هو فرصة لتحقيق أهدافه. بدأ يراقبها عن كثب، يلاحظ كل حركة تقوم بها، لكنه لم يكشف عن نواياه بعد. فارس (وهو يراقب ريم عن كثب): "مفيش حاجة صدفة هنا. ريم مش مجرد موظفة جديدة. هي جزء من لعبة أكبر. لازم أتأكد." **في منزل ريم، في نفس الوقت:** جني كانت تشعر بشيء غريب حول كل ما يحدث. كانت تلاحظ توتر ريم المتزايد، لكنها لم تكن تعرف السبب الحقيقي وراءه. كانت تحاول أن تكون بجانبها دائمًا، لكن قلبها كان يشعر بشيء يخص والدها. جني (بخوف): "إحساس غريب بيحاصرني. وفي حاجة مش مريحة." ريم (بتن*دة): "اللي جاي مش هيكون سهل علينا. بس لازم نكون أقوى." في تلك اللحظة، كان فارس يراقب عن كثب، يخطط لحركته التالية، بينما كانت ريم وجني لا يعرفان بعد أن حياتهما ستتغير للأبد. توقعاتكو🤍🤍
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD