وصلوا الي الفيلا وقام علاء بمساعده نورا للدخول للفيلا ثم قام بحملها للصعود إلي غرفتها وقام بوضعها علي الفراش وهمس لها بحب
علاء:إرتاحي يا حبيبتي ولما الأكل يجهز هنصحيكي
فاغمضت عيونها وهي مبتسمه وقام بجذب الغطاء عليها فذهبت في نوم عميق لأول مره تشعر بالأمان والراحه في النوم منذ وفاه والدها
نزل علاء الي الأسفل فوجد ثريا وحسام يجلسون على الأريكة
ثريا:هه نامت
علاء:أه في ثانيه راحت في النوم
ثريا:مسكينه ماشافتش شويه
علاء:الحمد لله على كل حال
حسام:بعد إذنكم أنا هروح
ثريا باستغراب:أستني أتغدي معانا
حسام:لا يا ثريا مش هقدر أنا هموت وأنام
علاء:سيبيه يا ثريا هو مانمش من إمبارح
حسام:فعلا بس لو احتاجتوا حاجه كلموني وأنا هبقي أجي أشوف أنورين وأتابعها
علاء :أنت هتيجي تتغدي معانا وتقعد معانا وتبقي تروح علي النوم
حسام:بس يا أبيه
علاء:مافيش بس وده أمر نفذ الأمر يا دكتور
حسام:تحت امرك يا فندم
علاء:النهارده بس سماح وهخليك تروح من غير غدا عشان عارف أنك عايز تنام
حسام:اكيد يا ابيه انا هزهقوكوا مني مش هتحسوا إني مشيت اصلا
وينصرف حسام وتنظر ثريا إلي علاء
ثريا:مكنتش عايزاه يروح الفيلا دي هتقلب عليه المواجع
علاء:خليه يأخد وقته وينسي وأنا حاسس إن وجود أنورين هيفرق معاه كتير
ثريا:أنا خايفه بدل ما تنسيه جرحه تبقي جرح جديد له
علاء:تفائلوا بالخير تجدوه وإن شاء الله يحصل إللي في دماغي
ثريا:أنا واثقه في تفكيرك وقرايتك للمواقف وللناس لما مكنتش موافق علي ياسمين وفهمتها من الأول
علاء:دي كانت باينه أوي بس حسام الحب اللي كان عاميه
علاء:أنا هقوم أطمن على أنورين
ثريا بإبتسامه ومرح:أه أنا هبدأ أغير
علاء ممسكا بيديها ويقبلها:أنت حبك حاجه وهي حاجه أنت عمري وحياتي
ثريا:طب وأنورين
علاء:هي بنتي زي حسام مهو إبني
ثريا:ربنا يحفظك لينا
يتركها علاء ويصعد إلي غرفه أنورين يفتح الباب ليدخل وهو ينظر إليها وهي نائمه في سلام و يأخذها في حضنه ويغفوا بجوارها
يمر الوقت وتستيقظ نورا مفزوعه وهي تصرخ:لا لا أبعدوا عني
يفزع علاء ويضمها له ويحاول تهدئتها:أهدي يا حبيبتي مفيش حاجه أهدي
أنورين تنظر له وهي تبكي:أبيه علاء ما تسبنيش
علاء:عمري ما هسيبك أنت هتفضلي معايا وفي حضني يلا بقي أصحي عشان ننزل نأكل ولا تحبي نطلع لك الأكل هنا
أنورين:لا يا أبيه هنزل تحت
ينزل نورا وعلاء الي الاسفل ويجدوا ثريا تنتظرهم في غرفه الطعام
ويتناولوا الطعام في جو من المرح والحب وتشعر نورا بالسعاده التي افتقدتها منذ زمن
بعد وقت تصعد أنورين إلي الأعلي لتنام ومعها علاء وثريا
نورا:أبيه ممكن اطلب منك طلب
علاء:طبعا يا حبيبتي
نورا:عايزه موبايل لأن موبايلي زينات **رته
علاء:من عيوني يا حبيبتي
أنورين:أنا بحبك اوي يا أبيه
علاء وهو يربت علي رأسها:وأنا بحبك اوي ياأنورين وأنت اختي وبنتي
قبلها علاء من راسها وتركها لتنام
في فيلا حسام يدخل حسام إليها وهو ينظر الي أركانها في حزن حيث أنه كان يقوم بتجهيز الفيلا ليتزوج فيها من حبيبته ياسمين
جلس حسام علي إحدي الكراسي ورجع بذاكرته إلي الخلف
Flash back
ياسمين بعصبيه:يعني إيه هتأجل الفرح ٦ شهور وكمان إزاي توافق إنهم يعينوا مصطفي نائب المدير
حسام:وأنا دخلي إيه في أنهم يعينوا مصطفي نائب المدير
ياسمين:يعني إيه دخلك إيه هو مش أنت صاحب المستشفي دي
حسام:لا طبعا دي مستشفي أبيه علاء وهو بناها لما ثريا دخلت طب عشان تشتغل فيها ولما أنا اتخرجت اشتغلت معاهم
ياسمين:يعني الثروه والفلوس دي أنت مش شريك فيها
حسام:لا طبعا دي ثروه وفلوس أبيه علاء
ياسمين:ماشي يا حسام كويس إننا هنأجل الفرح عشان ألحق أكمل حاجاتي الناقصه
ياسمين في نفسها:يعني الثروه والفلوس والمستشفي مش بتاعته كويس إنه أجل الفرح أما أشوف هعمل أيه
حسام:حبيبتي روحتي فين
ياسمين:هه مفيش يا حبيبي معاك
وتمر الأيام
وفي يوم يطلب مصطفي حسام في مكتبه
يطرق حسام الباب
مصطفي:اتفضل
حسام:خير يا دكتور مصطفي حضرتك عايزني
مصطفي مبتسما:سيبك من الرسميات دي أنا عايزك في موضوع خاص
حسام:حيث كده بقي خير يا صاصا عايز إيه
مصطفي:ياسمين
حسام:أشمعني
مصطفي:أنا بتكلم جد
حسام بجديه:فيه إيه يا مصطفي
مصطفي :أنا شفتها إمبارح وهي راكبه عربيه دكتور أكرم ودي مش أول مره أشوفها معاه وفيه كلام بيتقال في المستشفي إن أكرم هيسافر دبي هيمسك مستشفي استثماري هناك وهي هتسافر معاه
حسام بعصبيه:إيه إللي أنت بتقوله الكلام ده مش صحيح أنا وياسمين بنحب بعض وكنا هنتجوز لولا أبيه علاء طلب نأجل الفرح عشان يطمن على المستشفي الأول كان زمانا أتجوزنا
مصطفي:حسام ماتخليش الحب يعميك عن الحقيقه كلنا شايفين إللي بيحصل ووجودها دايما في مكتبه وكل يوم تروح معاه وأقولك على حاجه هي دلوقت في مكتبه لو مش مصدق روح أتاكد
يخرج حسام مندفعا إلي مكتب أكرم
مصطفي محدثا نفسه:معلش يا صاحبي لازم أصدمك عشان تفوق
وقف حسام أمام مكتب أكرم وسمع ما يدور بالداخل
ياسمين:يعني خلاص الورق خلص هتسافر
أكرم:طبعا يا بيبي
ياسمين:طيب مش هنتجوز قبل ما تسافر
أكرم:طبعا يا حبيبتي بس لما تخلصي من خطوبتك من حسام الأول
ياسمين بضحكه:دي مش عايزه وقت أنا هرمي له الدبله
مصطفي:لا أستني لما تساوي لنا الحسابات بتاعتنا مش عايزينهم يعرفوا عن الفلوس إللي اخدناها من الملحق الجديد إللي بيبنوه
ياسمين:أعتمد عليا علي رأي الفيلم الورق ورقنا والحسابات حساباتنا وقامت تقبل مصطفي
دخل عليهم حسام فجأه تفاجئوا بدخوله وابتعدت ياسمين عن أكرم وقالت بتلعثم:ححسام
حسام بسخريه:اه حسام المغفل إللي كل الناس كانت شايفه حقيقتك إلا أنا وخلع دبلته وألقي بها في وجهها وقال ما اشوفش وش حد فيكوا في المستشفي تاني وهنعمل لجنه لحسابات الملحق الجديد يا دكتور أكرم
back
فاق حسام من ذكرياته
علي رنين هاتفه فوجدها شقيقته ثريا
حسام:حبيبتي
ثريا:أنا بطمن عليك أنت أول مره تنام بعيد عني
حسام:ليه يعني ما أنا كتير كنت ببات في المستشفي
ثريا:المستشفي حاجه وفي الفيلا حاجه تانيه
حسام:ماتقلقيش عليا يا يويا أنا خلاص نسيت
ثريا:مش باين يا حسام أمال ما أتجوزتش ليه لحد دلوقتي ولا حتي حبيت
فجأه ظهر أمام حسام صوره أنورين لا يعرف لماذا وظهرت علي وجه شبح ابتسامه ولكنه فاق على صوت ثريا
ثريا:حسام حسام روحت فين
حسام:هه معاكي يا حبيبتي بس ياريت بلاش الكلام في الموضوع ده ومانفتحهوش تاني
ثريا:بحزن زي ما تحب يا حبيبي
حسام:يلا روحي لجوزك بقي ولا هي أنورين أخدته منك
ثريا:ولد أحترم نفسك بدل ما أقوله ولا أنت وحشك ض*ب زمان والحزام
حسام بخوف مصطنع:لا لا خلاص قلبك أبيض
ثريل:تصبح على خير يا حبيبي
حسام:وأنت من اهل الخير يا حبيبتي
واغلق حسام الهاتف ودخل في تفكيره مره اخري حتي غلبه النوم
وتشرق الشمس في الصباح لتعلن عن بدايه يوم جديد
تنزل أنورين الدرج لتجد علاء وثريا في غرفه الطعام يتناولوا الفطار
أنورين بإبتسامه:صباح الخير
ثريا وعلاء:صباح الخير يا حبيبتي
علاء:أنا هجيب لك الموبايل النهارده وهبعتهولك مع عم عزيز السواق
انورين وهي تقبله:حبيبي يا أبيه
ثريا:لا كده بقي حسام عنده حق وأنت هتاخدي مني حبيبي
علاء:عمر ما حد يقدر يأخدني منك أبدا يا عمري
نورا :إحم إحم أنا شايفه إني أقوم بقي عشان مابقاش عزول
ضحكوا جميعا وتحدث علاء بجديه
علاء:ماقولتليش يا أنورين هتعملي إيه في الجامعه
أنورين:أنا عايزه الموبايل عشان كده عايزه أكلم صحبتي سو وأعرفها إني هقعد هنا عشان أرجع الجامعه لأن الدراسه بدأت من اسبوعين وزينات كانت منعاني من إني اروح
علاء:لو عايزه تكلمي صحبتك دلوقت خدي تليفوني كلميها علي أما أجيب لك واحد
أنورين:ميرسي يا أبيه
وأخذت تليفون علاء وذهبت إلى حديقه الفيلا لتحدث صديقتها دون أن يسمعها أحد
سو:ألو مين معايا
أنورين:سو حبيبتي انا نينو
سو:نينو إنت رجعتي من السفر امتي
أنورين:سفر إيه أنا مكنتش مسافره دي زينات وأخوها مجدي كانوا خاطفني وعايزين يموتوني
سو:يا خبر وبعدين
أنورين:بصي الكلام مش هينفع في التليفون هبعت لك شير لوكيشن علي الواتس وتيجي لي
سو هو عمرو هيرجع أمتي انا محتاجاه اوي
سو:هيرجع كمان شهر
أنورين:شهر كتير أوي يا سو انا محتاجه وجوده جمبي أوي الأيام دي
سو:ماتكلميه على تلفونه
أنورين:الفون زينات **رته وأنا لسه هجيب غيره يلا بقي أقفلي عشان أبعت لك العنوان
أغلقت أنورين التليفون ولم تكن تعلم أن هناك من يستمع لها وشعر بالغضب عند سماعه لإسم عمرو وسأل نفسه ياتري مين عمرو ده وإيه علاقتها بيه ثم قال إيه يا حسام أنت هتعيده تاني ولا إيه إنت خلاص أتعلمت الدرس ولازم تبعد عن الحب
دخلت أنورين إلي الفيلا ثم تبعها حسام
حسام:صباح الخير فطرتوا من غيري
ثريا:وأنت إيه إللي أخرك
حسام:الطريق بقي يا يويا
حسام ينظر إلي نورا:عامله إيه دلوقت يا أنسه نورين
أنورين:نورين إيه أنا إسمي أنورين
حسام:بصراحه ده إسم صعب أوي
أنورين:ده علي إسم ناناه
حسام:بس أنا مش عارف أحفظه
انورين:أنا اصحابي بيقولوا لي نينو ممكن تقول لي زيهم
حسام:لا أنا عايز أقولك إسم محدش قالوا لكي قبل كده
نظر علاء إلي ثريا وغمز لها
أنورين:طيب عايز تقولي إيه
حسام:نورا
علاء:الله إسم حلو وسهل
ثريا:أه إسم جميل خلاص من النهارده هنقولك نورا
أنورين:براحتكم إللي يريحكم
نظر حسام الي أنورين وهتف:نورا
نظرت له انورين:نعم
حسام:تاه في زرقه عيونها
علاء:إيه يا حسام روحت فين
حسام:هه لا أبدا معاك يا ابيه
علاء:بابتسامه ماشي يا حسام
جلسوا يتناولوا الفطار وبعد إنتهائهم قام علاء بالذهاب إلي عمله وحسام إلي المستشفي وثريا جلست مع أنورين
دخلت سعاد الي أنورين
سعاد:انسه أنورين
ثريا:من النهارده يا سعاد تقولي لها نورا
نورا:خلاص يعني بقت رسمي
ثريا:إيه يا حبيبتي مش عاجبك الإسم
نورا:لا بالع** ده إسم جميل
سعاد:أنسه نورا
نورا:نعم يا سعاد
سعاد:في انسه بره عايز حضرتك
نورا:اكيد دي سو
ثريا:طيب يا حبيبتي روحي لصحبتك وانا هعمل شويه تليفونات عشان الشغل
ذهبت نورا لتقابل سو فأخذتها وصعدت بيها غرفتها وقصت لها كل ما حدث معها
سو:ياه يا نينو كل ده يحصل لك ولا نعرف حاجه
نورا:أنا كنت محتاجاكوا جنبي أوي
سو:لما الدراسه بدأت وأنت ماظهرتيش وتليفونك كان مقفول رحت سألت زينات عليكي قالت لي إنك سافرتي
نورا:لا كانت حبساني
تدخل ثريا:السلام عليكم ازيكم يا بنات
نورا:دي سو صاحبتي وطول عمرنا مع بعض ودي تبقي دكتوره ثريا مرات أبيه علاء
سو:اهلا بخضرتك
ثريا:اهلا بيكي يا حبيبتي ثم نظرت إلي نورا:نورا يا حبيبتي أنا هروح المستشفي ضروري لأن فيه ورق مهم لازم امضيه ومش هتأخر
نورا:اوك يا يويا ما تقلقيش عليا أنا هقعد مع سو
وانصرفت ثريا
سو:نورا مين
نورا:ده الإسم إللي أختاره حسام إللي حكيت لك عنه عشان شايف إسم انورين صعب
سو:بصراحه عنده حق وأنا كمان هقولك نورا بس واضح إن حسام ده ذوقه حلو أوي ومهتم بيكي أوي إنه يختار لك إسم دلع
نورا:دماغك ما تروحش بعيد ده زي اخويا دا أبيه علاء هو إللي مر بيه
سو:ماشي اما نشوف
نورا:أنا محتاجه لعمرو أوي أول ما هجيب الفون هكلمه واستمرت نورا وسو يتحدثوا معا حتي رحلت سو
ومرت الأيام واستقرت نورا في الجامعه وفي حياتها الجديده مع شقيقها وكل يوم يقترب منها حسام ويشعر أنه يكن لها بعض المشاعر ولكنه كان يكذب نفسه ويحاول أن يبعد عنها ولكنه لا يستطيع أن لا يفكر بها وفي النهاية أنتصر قلبه علي عقله وأعترف لنسفه أنه يحبها بل يعشقها كان يذهب إلي الجامعه كل يوم ليراها وكان يجلس معها يتحدث بالساعات ويراقبها في كل حركاتها وسكناتها
اما نورا فكانت دائما التحدث إلي عمرو وتحكي له تفاصيل يومها وكان حسام أحيانا يستمع إلي مكالماتها مع عمرو وكان يشعر بالغيره تقطع قلبه
وفي يوم استيقظ حسام علي صوت رنين هاتفه
حسام وهو ينظر لهاتفه:ابيه علاء
حسام:ابيه علاء صباح الخير
علاء:صباح النور أنا عايزك عندي في المكتب ضروري يا حسام
حسام بقلق:خير يا أبيه
علاء بجديه:نص ساعه والأقيك قدامي
حسام:تحت أمرك يا أبيه
قام حسام وتوجه إلي المرحاض وأخذ حمامه وأدي فرضه وتوجه إلي سيارته وهو يتسأل في الأمر الذي يريده منه علاء
دخل العسكري واخبر علاء إن حسام بالخارج
علاء:خليه يتفضل وهات لنا قهوه وماتدخلش حد علينا
أدي العسكري التحيه العسكريه وأنصرف ودخل حسام
حسام:خير ياأبيه إيه إللي حصل
علاء:أقعد يا حسام عايز أتكلم معاك
دخل العسكري ومعه القهوه ثم أنصرف واغلق الباب خلفه
علاء:من غير مقدمات انا عايزك تتجوز نورا
حسام بصدمه:إيه يا أبيه أتجوز مين
علاء:إيه ماسمعتش ولا كلامي مش واضح
حسام:لا يا أبيه سمعت وكلام حضرتك واضح بس
علاء:مفيش بس يا حسام أنا عارف انك مكنتش عايز تتجوز عشان الموضوع القديم بس انت لازم تنسي وتعيش حياتك
حسام:أنا
علاء مقاطعا اياه :بص يا حسام أنت إبني وأنا مش هخبي عليك أنا في قضيه مهمه ماسكها القضيه دي بدون دخول في التفاصيل متورط فيها ناس مهمين أوي في البلد وأنا هضطر أسافر بعد شهر عشان القضيه دي وعايز أطمن على نورا قبل ما أسافر لأني خايف مارجعش
حسام بفزع:بعيد الشر عليك يا أبيه ما تقولش كده إن شاء الله هترجع لنا بالسلامه
علاء:كل شئ بأمر الله عشان كده عايزك تكتب كتابك على نورا عشان أسافر وأنا مطمن عليها
حسام في نفسه:معقول هتبقي ملكي يا نورا طب وعمرو
علاء:حسام روحت فين
حسام:مع حضرتك يا أبيه
علاء:مقولتش رايك
حسام:انا عمري ما أقدر أرفض لك طلب بس انا خايف نورا ماتوافقش
علاء:انا هقول لها قراري وأنت بقي تقنعها بحبك
إبتلع حسام ريقه بصعوبه:حبي حضرتك تقصد إيه
علاء:عيب ياض دا أنا اللي مربيك وبعدين انا حبيب قديم وبفهم في الحب ونظراته وبصراحه إنت مكشوف أوي
نظر حسام الي علاء وتنحنح:احم احم طيب يا ابيه انا هستأذن لحسن مديرتي في المستشفي تخ** لي وأنا راجل داخل علي جواز ومصاريف
نظر له علاء بابتسامه:أتفضل بس ماتنساش النهارده علي الغدا هفاتح نورا في الموضوع وأبقي هات معاك ورد يمكن
إنصرف حسام وهو يفكر هل ستقبل نورا بهذا الزواج حتي لو موافتش هتجوزها أنا مش هقدر أشوفها مع غيري
في فيلا علاء المنياوي حيث تجلس نورا وثريا وعلاء في غرفه الطعام ويدخل عليهم حسام وهو يحمل باقه رائعه من الورود
حسام:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ردوا الجميع السلام
نظرت ثريا الي الورد وقالت: إيه ده انت جايب الورد ده لمين
حسام يحرج :جايبه لنورا
نورا باستغراب:ليا انا ميرسي يا دكتور بمناسبه إيه
علاء:يلا نأكل وبعدين نبقي نتكلم لأني عايزكم في موضوع مهم
نورا:خير موضوع إيه يا أبيه
علاء في حده:أنا قولت بعد الاكل
جلسوا يتناولوا الطعام في **ت حتي قطع **تهم صوت علاء:الحمد لله وهتف بسعاد
علاء:سعاد
سعاد:افندم يا باشا
علاء:هاتي القهوه في أوضه المكتب
سعاد:تحت أمر حضرتك
علاء:خلصوا أكل وحصلوني
نظرت ثريا الي نور وحسام:فيه إيه حد فاهم حاجه حاجه
حسام:انا خلصت وهسبقكوا
نظرت نورا إلي ثريا:أنا حاسه إن حسام عارف حاجه
ثريا:الله أعلم ياخبر بفلوس تعالي ندخل نشوف فيه إيه
دخل حسام خلف علاء ثم تبعتهم نورا وثريا
ثريا:خير يا علاء موضوع إيه إللي أنت عايزنا فيه
علاء:اقعدوا وهتعرفوا كل حاجه
جلسوا جميعا واحضرت سعاد القهوه وأنصرفت
علاء بجديه: بدون مقدمات حسام طلب مني إيد نورا وانا وافقت