نيللي
الفصل الاول
البقاء والدوام لله
الجمله الي بعدها حياتي اتقلبت.
اعرفكم بنفسي أنا مراد الدالي استشاري جراحه حياتي ما بين القاهره و فرنسا بتابع شغلي أو دا الي كان بيحصل لحد المكالمه الي غيرت حياتي للأبد .
-السلام عليكم حضرتك استاذ مراد ؟
- ايوه مين معايا ؟
- أنا محامي عمك المهندس ياسر الدالي
بقلق - ايوه
- البقاء والدوام لله, عمك ومراه عمك اتوفوا في حادث عربية على طريق الساحل و بنتهم حالتها مش مستقره في المستشفى وحضرتك لازم تيجي دلوقتي ضروري
بحزن بالغ - من فضلك اسم المستشفي
وقفل التليفون في ذهول
في المستشفي
بيوقف ممرضه لو سمحتي في حادثه حصلت الصبح علي طريق الساحل عايز اعرف رقم اوضة المصابه
الممرضة - اوضة 212
فتح الباب بسرعه لقى بنت صغيره عمرها عشر سنين نايمه على سرير وجنبها المحامي
المحامي- اهلا وسهلا يا مراد بيه كويس ان حضرتك قدرت تيجي بسرعة علشان إجراءات الدفن وبعدها لينا قاعده مع بعض .
انتهت مراسم الدفن وسط حزن وعدم تصديق
في المستشفي
المحامي- مراد بيه حضرتك ونيللي الورثة الشرعيين للمرحوم بس زي ما حضرتك شايف نيللي لسه صغيره ولازم واصي عليها , وكمان نيللي محتاجه بيت تقعد فيه بعد الي حصل وحضرتك عارف أن مفيش حد ليها غيرك دلوقتي
مراد بذهول طيب ايه المطلوب مني ؟ دلوقتي أنا مش عايز حاجه من الورث دا هتنازل عن نصيبي ل نيللي
المحامي - تمام يا مراد بيه لو دا الي حضرتك عايزه هظبط الورق علشان حضرتك تمضي عليه بس حضرتك كمان الواصي الشرعي عليها لحد ما تبلغ السن القانوني . وطبعا حضرتك هتنقل مدرستها من اسكندرية للقاهرة بما انها هتقعد مع حضرتك .
مراد بحيره - تمام الي حضرتك شايفه اعمله وابدأ ياريت في الإجراءات لان أنا مش هقدر اقعد اكتر من كده والدكتور طمني على حاله نيللي ف هكمل علاجها في المستشفي بتاعتي في القاهره
المحامي - تمام يا فندم .
بعد اسبوع في القاهره
مراد - بردوا يا نيللي مش عايزة تاكلي وكمان تزعلي الداده منك .
نيللي وهي بتعيط - أنكل مراد أنا عايزه مامي وبابي ارجوك قولهم ارجعوا وأنا هبطل شقاوه خلاص والله , قول لمامي أن هسمع كلامها كله ومش هزعلها مني خالص بس عايزه انام في حضنها وحشتني قوي ووحشني بابي أنا هبقي مؤدبة والله بس خليهم يرجعوا
مراد وهو بياخدها في حضنه - مش اتكلمنا في الموضوع دا يا نيللي واتفقنا أنهم راحوا عند ربنا في مكان احسن من هنا .
نيللي بصويت - لاء متفقناش أنا مش بحبك ومش عايزه اقعد هنا عايزه اروح بيتي بعياط علشان خاطري يا أنكل وديني ل مامي وبابي وحضنته جامد قوي لحد ما نامت في حضنه وهو بيبص لها ومش عارف يعمل ايه
مراد في نفسه - ايه الي انا فيه دا وايه الورطة دي بس ياربي أنا مش هعرف اربيها دي صغيرة قوي ومش هربط نفسي بيها واوقف حياتي يااارب دلني علي الصح أنا مش قد المسؤولية دي .
في المستشفي تاني يوم
شريف - وبعدين يا مراد ناوي تعمل ايه طيب ؟
مراد - والله ما بقيت عارف أفكر بس دي مسؤوليه كبيره وانا زي مأنت عارف حياتي عاملة ازاي
شريف - ماشي بس دي طفله ملهاش غيرك مينفعش تتخلى عنها , أقولك حل هات لها داده مقيمه معاها تاخد بالها منها هي تبقي مسؤوليتها لحد ما تكبر شويه وتقدر تعتمد علي نفسها
مراد - فكره حلوه قوي تمام هسيب الموضوع دا عليك شوفلي دادة تبقي واثق منها تاخد بالها منها وعرفها أن زعل نيللي من زعلي فاهم دي بنتي
شريف ضاحك - هي حقيقي زي بنتك لو كنت اتجوزت اول ما استخرجت كان زمانك عندك بنت قريب من سنها
مراد بغيظ - طب نقطني بسكوتك يا حبيبي انا مش بتاع جواز ولا كلام خايب من دا وبعدين انا لسه شباب يادوب 30 سنه
شريف بضحك - ماشي يا عم الصغير انت ربنا يهد*ك
بعد شهرين
مراد - يعني ايه يا داده المدرسه تبعتلي E-Mail أن نيللي بقالها اسبوع مبتروحش المدرسة
داده سماح - والله يا مراد بيه هي مش بتوافق ودماغها ناشفة جدا وعنديه وانا مبقتش عارفه اتصرف معاها
في أوضه نيللي
مراد - نينو حبيبتي ? صباح الورد على أجمل ورده في الدنيا
نيللي - مش بكلمك
مراد - ليه يا قمري
نيللي - علشان مش عايزة اروح المدرسة مع السواق انت توصلني لاما مش هروح تاني بقي هه
مراد وهو يكتم ضحكه - بس كده يعني هي دي المشكلة يا ستي خلاص محلولة حاضر من عيني مليش أنا غير قمر واحد بس وميرضنيش زعله
نيللي بفرحه - بجد يا أنكل
مراد - بجد يا عيون أنكل
بعد مرور ٦ سنوات
مراد بيفتح باب اوضه نيللي بسرعه
مبرررووووك يا قلب أنكل الف مبروك طب
نيللي بفرحه وهي بتنط من على السرير - بجد يا أنكل وريني اشوفها طيب
مراد متصنع الغضب - يعني أنا هكدب عليكي
نيللي بسرعة - لا لا والله ما أقصد أنا اسفه
مراد - ايه دا اسفه ايه انا بهزر معاكي وبعدين يا ستي اليوم يومك النهارده وتعملي اي حاجه نفسك فيها
نيللي - أنا بحبك قوي يا أنكل مراد
مراد وهو سرحان فيها بيتأملها ياااه الطفله الشقيه كبرت شويه خلاص وهتروح كلية الطب زي ما كان بيحلم
مراد - يلا يا نينو البسي بسرعه علشان ننزل اجيب لك هديتك
نيللي بضحك - حاضر فريره
مراد وهو في العربيه مع نيللي - معلش يا نينو هعدي بس على حد عايزه يتعرف عليكي
نيللي - ماشي بس بسرعه عايزه اعرف ايه هي هديتي يلاااا
مراد وهو بيبص عليها - اي الجنان دا بس ياربي
نيللي وهي بتضحك جامد - هو انت شوفت لسه جنان يا انكل
مراد لا يا قلب أنكل واضح أن لسه هشوف الجنان معاكي وضحك من قلبه وهو بيوقف العربيه وبيتصل بالتليفون
مراد - الو
الطرف التاني - الو
مراد - احنا تحت يلا انزلي
الطرف التاني - تمام
فجأه الباب الي جنب نيللي بيتفتح بتبص شافت واحده ست جميله جدا لابسه لبس ضيق قوي وميك اب صارخ وقالت لها - انزلي يا حبيبتي اقعدي ورا علشان أنا هقعد جنب مراد
نيللي بصدمة نزلت ومتكلمتش وركبت ورا
مراد وهو بيوقف قدام توكيل عربيات يلا يا بنات انزلوا
نزلوا كلهم ودخلوا لكن نيللي سحبت أيديه وبعدت شويه وقالت له باستغراب مين دي يا أنكل ؟
مراد - دي شرين خطيبتي كمان كام يوم وكنت عايز اعرفك عليها من فتره بس قولت استني لما النتيجه تظهر
نيللي بغيظ - يا سلام مستني كل دا علشان تعرفني انك هتتجوز ؟
مراد وهو بيكتم الضحك - جواز ايه يا نينو بقولك خطوبة وبعدين دي طيبه جدا وهتحبيها
نيللي بصت بطرف عينها علي شرين الي كانت بتتف*ج على العربيات وقالت لمراد بنبره غاضبه
دي حتي مسلمتش عليه يا أنكل ,هي متعرفش أنا مين ولا ايه ؟
مراد بجدية - لا طبعا تعرف وبعدين يا نينو لازم تعرفي أن مفيش حاجه في الدنيا عندي أهم منك انتي وبس ومحدش يقدر يضايقك طول مأنا موجود
وبص على شرين وقال لها شرين من فضلك عايزك دقيقة هنا
شرين بدلع ايوه يا ميمو عيوني
مراد غاضب - قولت لك مليون مره متناديش عليا ميمو دي
قالت له بدلع - أنا غلطانة يعني أن بدلع خطيبي وجوزي وحبيبي
نيللي بنفاذ صبر - يا صبر أيوب ايه الحب الملزق دا بس يا أنكل
مراد ضاحك - وطي صوتك شويه لتسمعك
وقال بجديه موجه كلامه لشرين - انتي ازاي متسلميش علي نيللي لما شوفتيها صحيح
شرين بغيظ - أسفه يا حبيبتي مأخدتش بالي وكملت بغيظ ( ازيك ومبروك )
نيللي متجاهله سؤالها - يلا يا أبيه أختار عربيتي
ومسكت أيد مراد وقعدت تلف معاه على العربيات
مراد بزهق - يا نينو بقالنا ساعه مفيش ولا عربيه عجباكي مش معقول يا قلبي
شرين بغيظ - العربيات كلها تحفه بصراحة دا حتى أنا عجباني كذا عربيه فيهم
مراد متجاهل كلام شرين - ها يا نينو أختار لك أنا
نينو بحماس - طبعا موافقة اتفقنا العربية على ذوقك ويلا بقي اختار بسرعه عايزه اكل
مراد ضاحك وهو ماسكها من خدودها - يعني الاكل أهم من العربية
نيللي بحماس - لا خروجي معاك النهاردة هو الي أهم من العالم يلا بقي اليوم لسه في أوله
مراد وهو يشاور على عربيه لونها أحمر - إيه رأيك يا حبيبتي
نيللي - جميله قوي يا أنكل
وشرين من وراهم تتاكل من الغيظ من اهتمام مراد بصغيرته
الفصل الثاني
في أحدى الكافيهات
شرين بعصبيه - هو في إيه يا مراد أنا حياتي هتوقف كلها على ست الهانم الصغيرة دي ولا ايه لا يا حبيبي انت بتاعي لوحدي أنا بقولك اهو من دلوقتي البت دي مش سهلة
مراد بصدمة - انتي بتقولي ايه يا شرين انتي عارفة وواعيه للي بيتقوليه
أنا من الاول قولت لك كل ظروفي ايه الي اتغير دلوقتي كله الا نيللي دي بنتي فاهمة
شرين - لا مش بنتك يا مراد ولا هتبقي بنتك وبعدين هي من اول ما شافتني وهي مش طايقاني وانت لاغيني في وجودها
مراد - اعقلي يا شرين شويه واتعاملي بسنك وبلاش تحطي البنت في دماغك فاهمه وتعرفي من دلوقتي انتي في كفه ونيللي في كفه ولو خيرتيني هختار نيللي اتفقنا
وقام يدور على نيللي في الكافيه