الفصل الثاني

1611 Words
#سيدة #القصر #العظيم/البارت الثاني حولت تقي تخرج نفسها من المنزق الذي وضعت نفسها فيه وهيا تصرخ بيه "لو سمحت بقي قولتلك ان عندي حساسية من ضوء و كنت ماشية ومخبية وشي بسبب كده "عشان كده مشفتش العربية الغلط من عندي ادم:وهو يحاول يركز في صوتها"بس انتي عر فتي اسمي منين تقي:عشان انت قلته "حضرتك مختش بالك ولا ايه ادم:بس انا مقلتش اسمي امسكت تقي راسها بتمثيل "لو سمحت ممكن ماية عشان بجد تعبانة ادم:اه حاضر ثانية وحدة هجبها من العربية اتجه ادم الي عربية ثم اخذ المياة رجع ادم الي نفس المكان وهو يبحث عنها ثم وقع نظرو عليها وهيا تركد اتجاه عربية الاجرة ثم انطلقت بها وقف ادم وهو يتحدث نفسه بزهول البنت دي عرفت اسمي منين وليه مخبيه وشها مني وكمان هربت مني "اكيد في حاجة ورا البنت دي "زفر بضيق "جلس في سيارته ثم انطلق بها وهو يفكر في هذه الفتاه الغريبة ******** وصلت تقي الي منزلها وهيا تبكي "اوقها صوت فتحي وسميرة الذي يقتربون منها سميرة:ايه ده يا تقي انتي بتعيطي مالك تقي:مفيش يا سميرة فتحي:لا في مين بس الي زغلك يا قلبي وانا امحيه من وش دنيا سميرة:قولت مفيش واعي من قدامي انا محتاجة ارتاح عشان شغلانة زفت دي فتحي:شغلانة ايه بس الي زفت دي شغلانة سقع وربنا سميرة:ياريت ياختي يبقي ليا شغلانة زيها تقي:ابعدو عني دلوقتي انا مش طيقة نفسي ذهبت تقي الي غرفتها ثم جلست علي الفراش وهيا تبكي علي حظها معه كانت نظرات شافقة تمزقةا من داخل " كان اممها ولا تقدر تفصح عن شخصيتها اللصة لا يستحق حتي ان يعرفها "قامت وهيا تمسح دموعها ثم اقتربت من الخزانة تأخذ احد صور التي تجمعهم في صغر وعبوة الرائحة التي علمتها ولدته كيف تصنعها ظهرت شبح الابتسامة عندما تذكرت #فلاش #باك كانت عائشة تجلس في نصف وبجورها ادم وتقي ينظرون لها وهيا تصنع الرائحة تقي:قوليلي يا طنط "هو ممكن لما اكبر اعرف اعملها لوحدي عائشة:اكيد يا تقي هتعرفي مرة علي مرة بس عيزاكي توعديني انتي وادم ان البرڤن ده تفضل خاصة بيكم انتم و بس ادم:حاضر يا ماما اوعدك البرفن ده هتبقي بتعتي انا وتقي تقي:الله يا ادم يعني هتبقي في حاجة خاصة بينا انا وانت ادم:ايوان يا تقي "هتفضل بتعتي انا وانتي عائشة:تقي حببتي عيزاكي لما تكبري وتحبي تهدي البرفن دي لحبيبك وانت كمان يا ادم "تهديها لحببتك "دي البرفن الحب "ولازم يحطها يكون بيحب ادم:امممم بس انا عمري ما هحب خد غيرك يا امي "ضحكت عائشة بخفة ثم قالت لا يا ادم حبي حاجة وحب لشخصية هتعيش معاها حياتك حاجة تانية وانتي كمان يا تقي بكرا تكبري وتحبي ادم:لا يا ماما تقي هتفضل هنا وعمرها ما هتحب غرنا تقي:انا مش هحب غيركم يا طنط انا عايزة طول العمرو افضل معاكم عائشة :يارب تفضلو مع بعض علي طول #رجوع #الي #وقت #الحالي هربت دموع تقي علي وجها وهيا تبتسم بحزن ثم مدد جسدها علي الفراش وهيا تحضن صورتهم "لكي تحس بالأمان والحب والعائلة الذي مفقداه ********* بعد مرور يومين في صباح يوم جديد خرج ادم من القصر ثم جلس في مقعد الخلفي وينطلق به السواق الخاص به والسيارات الحراص خلفة وصل ادم الي شركته فا هيا فرع من ضمن فروعة في العالم دلف مكتبه وهو ينظر لمواظفين التي يوئدي التحيه والسلام ‏ ادم:الله يسلمك "ياريت كل واحد علي مكتبة ذهب جميع الموظفين ما عدا "عفت مديرة مكتبه في القاهرة عفت:حمدالله علي سلامة يا ادم بيه ادم:الله يسلمك يا عفت قوليلي ايه اخبار الشغل عفت:لا كلو تمام يا فندم حضرتك هتشوف بنفسك ادم:طيب طلبتي المساعدة شخصية ليا في الفترة الي انا قعاد فيها" وكمان تخلي بلها من تيته لما تيجي بسلامة عفت:اعلنت يا فندم "النهاردة في انتر ڤيو هيقوم به مستر محمد "ويشوف احسن وحدة ادم:طيب تمام بعد ما يعمل معاها الانتر ڤيو يا ريت تيجي واشفها وتبدء شغلها من النهاردة "بجد انا محتاس ولازم مساعدة معايا تكون معايا في اي حته ارحها وكمان القصر عفت:حاضر يا فندم "حضرتك تأمر بحاجة تاني ادم:لا يا عفت روحي انتي علي شغلك ذهبت عفت الي شغلها بينمي نظر ادم الي الهاتف الذي كان يرن لمرة العاشرة نفخ بضيق ثم قرر يرد لكي يخلص من زنها ادم:خير يا رشا في حاجة رشا:ابدا يا ادم بس كنت عايزة اعتزرلك مش هنقدر نيجي الاسبوع ده خالص "بس احتمال انا انزل اليومين الي جيين ادم:رشا برحتكم خالص حتي لسه تيتة حليمة مجتش "اي وقت تنورو فيه "لازم اقفل عندي دي شغل سلام قفل ادم وهو يرمي الهاتف بعاصبيه "" بجد ايه الناس دي ياربي استغفر الله العظيم ************ نزلت تقي علي درجات سلم بكعبها العالي الذي يرن "وقفت امام عزمي بثقة اتسعت عيون عزمي بابمهار واعجاب علي شكلها الجديد "كانت تردي بنطلون جينز من لون الاسود وتشيرت ابيض يميزة روسمات خفيفة "يظهر رشاقتها وشعرها الذي مستدل اسفل ظهرها وعيونها البنية وبشرتها قمحوية وطولها المناسب مع وزنها الرفيع سقف عزمي .هو ينظر لها بإعجاب شديد تقي:اهلا يا عزمي بيه ها انفع عزمي:الا تنفعي يا تقي زي القمر بجد هيتهبل بيكي "بس اهم حاجة زي ما علمتك الاسلوب والكلام تخلي بالك منهم تقي:متخفش انا بعرف اتكلم كويس جدا عزمي:فعلا بتعرفي انا مستغرب ازاي وحدة زيك عندها ثقافة ولغة كده تقي:عشان بقرء كتب وبحاول اطور من نفسي في لغة "يمكن يوم من الايام اطلع من القرف الي انا فيه وحاول انضف عزمي:عارفة يا تقي لو بجد خطتي نجحت هعملك الي نفسك فيه تقي:متخفش يا عزمي بيه "الراجل ده هحطوا في جيبي الصغير وكل حاجة هتوصلك عزمي:براڤو يا تقي براڤو "يلا بقي السواق هيوصلك لشركته عشان تقبليه تقي:طيب تمام بس انا معرفش اي حاجة عنه عزمي:وده المطلوب انا مش عايز يحس انك تعرفيه "عيزك انتي الي تعرفيه وتفهميه تقي:ماشي يا عزمي به "هتكل انا سلام عزمي:سلام يا تقي خرجت تقي من الڤيلا عزمي ثم جلست في سيارته ليقوم السواق بتوصلها امام مقر الشركة *********** جلست رشا وهيا تهاتف بانزعاج "علي معملة ادم الجافة لها اقتربت منها ولدتها "مالك يا رشا في ايه رشا:مش عارفة في ايه ابن اخوكي ده الي مش معبرني وعلي طول يتهرب مني كريمة:كلها اسبوع ونروح هناك وسعتها بقي تفضلي علي قلبه بكده مش هيعرف يهرب منك خالص يا هبلا رشا:يا ماما ادم مش بيحبني خالص "انا تعبت بقي ان اجري وراه بجد زهقت كريمة:اسمعي يا رشا عيزاكي تفتكري المليرات الي عندو والشركات والقصور وانتي يا حببتي مش هتزهقي رشا:بس انا مش عايزة كل ده انا عايزة حد يحس بيه واحس بيه بجد "حد يحبني واحبه كريمة:بطلي بقي كلام الافلام ده "اسمعي يا رشا ادم لازم يتجوزك فاهمة رشا:اف بقي "حاضر يا ماما لما اشوف اخرتها كريمة:اخرتها هيحصل الي في بالي وهتشوفي رشا:لما نشوف ************* وصلت تقي امام الشركة "اخذت نفسها ثم دخلت الي مقر الشركة وهيا تبحث عن مستر محمد "الذي يعمل معاها الانتر ڤيو وصلت تقي امام الغرفة وهيا تنظر لعدد البنات الذي يقدمون لوظيفة "تقي:ايه ده كلو هو زفت عزمي ده ميعرفش ان كل ده هيقدم انا اروح فيهم فين بس سمعت تقي اسمها "نظرت باستغراب ثم اقتربت من الغرفة تنظر لفتاه الذي تنده عليها اقتربت منها وهيا تشاور علي نفسها .. انا تقي " الفتاه "اهلا مستر محمد مستنيكي اتفضلي ‏ دخلت تقي الغرفة "وهيا تنظر لرجل الذي في الاربعينات وهو جالس علي مكتبه تقي:صباح الخير يا فندم محمد:صباح نور يا انسة تقي اتفضلي جلست تقي وهيا تضع cv المزيف علي طولة محمد:مكنتش اعرف ان عزمي به هينقي وحدة زي القمر كده لا بجد بيفهم تقي:افندم عزمي هو انت محمد:ايوة "عزمي به كلمني وقالي علي كل حاجة "بصي يا تقي عشان خطط عزمي بيه تنجح لازم تنفزي الي هقولك عليه تقي:اااه والي هو ايه بقي يا مستر محمد:صاحب شركة دي "راجل ملتزم ملهوش في كده ولا كده واضح وصريح "وهو عايز مساعدة شخصية "عشان تشوف كل طلابته زي "الفطار "مواعيد الچم ومواعيد النادي مواعيد شغل "وبالاضافة الي ولدت ولدته "هتخلي بالك منها جدا وهيا دي مفتاح الي هتقدري توصلي بيه الي لقلبه تقي:هو في بس سؤال محيرني محمد:اتفضلي اسألي علي اي حاجة تقي:اولا مدام صاحب الشركة كويس وملتزم ليه عيزين تعملوا معاه كده محمد:ده مش شغلك خالص"وياستي هريحك عزمي بيه شركته كانت بتخسر بسبب قوة شركتنا هنا تقي:عشان كده بقي عايز يعرف اخبار شغلوا عشان يعرف يدمرها محمد:ملناش دعوة انتي ليكي تعملي المطلوب منك من سكات "انتي مش اد عزمي ده شراني وميعرفش ربنا تقي:انا مش بتهدد وعلي عموم انا جاهزة محمد:تمام كده مش فاضل انك تحفظي الورقة دي صم ده فيها كل حاجة بيحبها ومبيحبهاش مواعيد اكل "خروج الشغل تقي:تمام هحفظها حاضر محمد:تمام انتي هتخرجي من هنا علي مكتبه عشان هتعملي معاه مقبلة شخصية "وهتبدئي شغلك من النهاردة تقي: تقي من النهاردة ايه السرعة دي يلا اهو كل الايام زي بعضها ثم نهضت وهيا تأخذ شطنتها و cv فين مكتبه محمد: هخلي سكرتيرة توصلك لحد هناك نده محمد علي سكرتيرة الخاصة ثم امرها بتوصيل تقي الي مكتب ادم به ضمت حاجبيها بعد ما استمعت للأسم وهيا تسألة : هو صاحب شركة اسمه ادم محمد :اه يا تقي واتفضلي مع سكرتيرة هتوصلك قامت تقي وهيا تحس بقلبها يخفض ويعالي باخوف من مخاوفها من المجهول ............ فتحت السكرتيرة مكتب ادم لكي تدخل تقي نظرت تقي في انحاء الكتب تبحث عنه ثم سألت سكرتيرة هو فين سكرتيرة:ممكن يكون بيصلي "اقعضي هنا وهو دقائق وهيكون عندك جلست تقي بعد ذهاب السكرتيرة "تفكر وتحدث نفسها شكل راجل كويس يا تقي "مش حرام عليكي اعمل ايه مش بأيدي لازم اعمل كده عشان اعيش "رفعت عيونها الي سماء تدعي ربها ليخلصها من هذه العيشة "ثم قامت وهيا تشاهد المكتب بإعجاب ثم وقع نظرها علي صورة تشبه احد تعرفة "امسكت صورة تقي وهيا تتذكرها " نعم انها عائشة ولدة ادم "اتسعت عيونها بصدمة "وهيا تلعن نفسها ثم وقع من يداها صورة من اثر صوت ادم الحاد من خلفها استدرات تقي تدريجيا وقلبها يزداد من زنها ... تعالي صدمة غلي وجها عندما تأكدد من شكها تجهلها ادم بعد ما شاهد صورت ولدته الم**ورة "اقترب ادم منها والغضب يملكة انتي ازاي تمدي ايدك علي صورة دي او علي أي حاجة بؤالمكتب انا هود*كي في ستين داهية انتي مش عارفة صورة الي **رتيها بتاعت مين وقفت تقي تنظر له وهيا في عالم اخر "تلاشي الضوء في ثانية ثم احست ان دنيا تدور بها وفي لحظة وقعت تقي في حضن ادم مغشي عليها.... #يتبع #جهاد #محمد #سيدة #القصر #العظيم
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD