الفصل الاول

1202 Words
الحلقة الأولى،،،،،،... (شخصية اللؤلؤة)...... تقف أمام قصر كبير من أفضل القصور فى مصر، تقدمت بطلتها الفريدة بسيارتها إلى داخل القصر، دلفت إلى الداخل وهى تسير فى كبرياء شديد وكأنها تملك العالم أجمع. وقفت تطلع إلى مجهودها بعد تلك السنوات الصعبة حققت ما كانت تهدف إليه، فقط تدعو أن يستمر الأمر على هذا الحال. اللؤلؤة: طنط فريدة طنط فريدة فريدة: أيوة يا هانم تؤمرينى بايه اللؤلؤة: عايزة غدا خفيف زى العادة وقهوة بس بسرعة لو سمحتى فريدة: تؤمرى يا هانم ثوانى وهجبلك الأكل اللؤلؤة بملل: تمام. صعدت اللؤلؤة إلى غرفتها الكبيرة التى تعتبر بحجم منزل صغير استلقت على فراشها الواسع وأخرجت تنهيدة حارة ثم دلفت للحمام كى تغسل وجهها بسبب تعبها اليوم. بعد أن خرجت أزاحت الوشاح الخاص عن وجهها وأصبحت تتنفس بأريحية ثم سمعت دقات على باب غرفتها فارتدت الوشاح ثانية وسمحت للطارق بالدخول. فريدة: اتفضلي يا هانم اللؤلؤة: تمام شكرا ليكى تقدرى تروحى جلست بهدوء وازاحت الوشاح ثانية وبدأت بتناول بعض اللقيمات الصغيرة وشربت كوب القهوة الخاص بها، بعد قليل سمعت رنات هاتفها الشخصي فأجابت اللؤلؤة: السلام عليكم زينة: وعليكم السلام، خلصتى شغلك ولا لسه اللؤلؤة: خلصت يا ماما وهرجع دلوقتى زينة: ماشي متتأخريش عشان فى موضوع مهم عايزاكى فيه اللؤلؤة: طيب لما اجى سلام. ترى ما الموضوع الذي تريد والدتها أن تحدثها به، حسنا عندما تعود للمنزل ستعرف والآن عليها إنهاء الأمر والعودة اتجهت إلى مكتبها الخاص وأخرجت مفتاحها من جيبها وفتحت الخزنة التى تحتوى على التصاميم الخاصة بعملها أو هذا ما يعتقده الجميع اطلعت على بعض الأمور ثم خرجت وارتدت وشاحها وخرجت من بوابة القصر ركبت سيارتها واتجهت بها إلى منزلها الذى يقع فى محافظة أخرى عن القاهرة ولكنها تأتى إلى هنا بسبب عملها ووالدتها تكره ذهابها وحدها للقاهرة وعملها هناك ولكنها ت**ت لأنه طموح ابنتها. بعد قليل وصلت أمام منزلها ركنت سيارتها وبالطبع نزعت وشاحها الخاص واتجهت إلى باب منزلها، دقت الباب وبعد قليل انفتح الباب وجدت ش*يقها الصغير هو من فتح وعندما دخلت عانقته وقبلت خده ثم دلفت إلى غرفتها لتبديل ثيابها. بعد قليل خرجت وهى ترتدى بيجامة وردية وتربط شعرها الأ**د الطويل على ذ*ل حصان وبعد أن خلعت وشاحها وظهر وجهها الجميل. { اللؤلؤة هى فتاة فى منتصف العشرينات متوسطة الطول مع شعر طويل اسود كظلام الليل واعين بنية ناعسة وبشرة قمحية وشفاه وردية صغيرة} زينة: ازيك يا أخت مش تيجى تسلمى عليا وتقولى أنك جيتى اللؤلؤة: اسفه والله يا ماما بس انتى عارفة التعب يعنى السفر والمستشفي والعيادة زينة: ما أنا قولتلك اشتغلى هنا يعنى حبكت الشغل فى القاهرة اللؤلؤة بهدوء: أنا حلمى هناك يا ماما كمان هم بيقدروا موهبتى غير إن المستشفي بتاعتى كبيرة ومشهورة زينة: ماشي أما نشوف آخرتها اللؤلؤة بهزار: اخرتها عنب إن شاء الله، ايه الموضوع المهم بقى؟ زينة: بصي يا حبيبتى انتى خلاص كبرتى وبقيتى عروسة اللؤلؤة بمقاطعة: عارفة أنا المقدمة دى، واحد جديد متقدملى صح؟ زينة: آه يا هند وأحنا مش كل مرة هنرفض عميانى هند: يا حبيبتى هو أنا برفض بمزاجى، أنا عارفاهم أصلا وعارفه أخلاقهم وتفكيرهم دول ما يناسبونيش يا ماما خالص زينة: ليه إن شاء الله كان ماله سامح؟ كان فلة وبيشتغل دكتور نسا وعنده فلة هند بضجر: يا ماما فلة ايه الراجل دا لا مؤاخذة مش ولابد وبتاع نسوان، انتى عايزة دبسينى فى جوازة وخلاص زينة: ولا بتاع بنات ولا حاجة وبعدين ايه يعنى كلم بنات قبلك ولما جه اتقدملك بطل هند بسخرية: بإمارة أنه مقفوش مع واحدة فى شقة مفروشة بعد ما تقدملى بتلات أيام زينة بشهقة: ايييه مقفوش مع واحدة!!! وانتى عرفتى منين هند بتوتر: أصل اللى مقفوش معاها صاحبة واحدة صاحبتى وهى حكت قدامنا فى المستشفي زينة: ماشي، طب ورأفت يترفض دا هند بملل: كان بكرش زينة بعصبية: ترفضي الراجل عشان بكرش هند: آه أبويا يوم ما تجوزك كان عنده كرش؟ لء دا كان أرفع منى شخصيا زينة: طيب بصي بقي اللى جاى هتقابليه ورجلك فوق رقبتك سامعة هند بتحدى: اوك بس لو ما عجبنيش هينرفض فى وقتها تمام زينة: طيب هو هيجى بعد بكره هند بترقب: اسمه ايه زينة: كمال رفعت الشافعى هند بتمتمة: امممم هجيب أخبار الغفلة اللى جاى زينة: بتقولى حاجة هند: ولا حاجة ماشي هبقي استأذن واجى بدرى دلوقتى هروح أنام زينة: ماشي. فى مكان آخر فى إحدى الأحياء الراقية تقف تلك السيدة ذات الخمس وأربعين عاما فى المطبخ تحضر الغداء لأولادها، دلفت للمطبخ ابنتها الصغرى وهى ترتدى بنطال برمودة يصل لمنتصف ركبتها وتيشيرت حتى خاصرتها عليه سبونجبوب جميلة: يا بنتى حرام عليكى فى تالتة جامعة ولابسة سبونجبوب رؤي: ما تصلي على النبي يا حاجة أنا بحب اللبس دا جميلة: بس لما اخوكى يجى وانا هخليه يعلقك فى السقف رؤي: ليه بس يا ماما، بس بصراحة معاكى حق ما انتى مجربتيش تعليقته السودة جميلة: هههه احسن والله لولاه كنت زمانى جيباكى من الحضانة مش الكلية رؤى: ماشي، بقولك مفيش تصبيرة كدا عبقال ما الغدا يخلص جميلة: فيه شبشب تحبي أجيبه رؤى بمزاح: خلاص يا لمبي أنا طالعة هزت جميلة رأسها على ابنتها المجنونة وتحمد ربها على أولادها وبقائهم فى حياتها. فقط هو من له حق تلك الطلة التى تشعر الجميع بهيبته وكأن المكان ملكه هو فقط، هو الألماس دخل إلى منزله وجد ش*يقته الصغرى ترتدى ملابس للصغار وتربط شعرها على هيئة ضفيرتين بتوكة تشبه القطة، كان منظرها طفولى جدا ألماس: ايه ي شق اخبارك ايه رؤي: أهلا يا ش*يق أنا الحمد لله وأنت ألماس وهو يحتضنها: أنا كويس طول ما انتى كويسة. جميلة: يعنى تدخل تسلم على الطفلة ديه الأول قبلي أنا زعلانة كدا ألماس بضحكة رجولية: طبعا حقك تزعل يا كبير ثم احتضن والدته وقبل رأسها جميلة: ادخل غير هدومك وهحطلك الغدا حالا ألماس: ماشي يا حبيبتى رؤي: سورى لو هقطع جو العشق الم***ع دا بس أنا جعانة اوى وحياة عيالك حطيلى أكل جميلة: خلاص يا ختى ايه هتشحتى رؤي: هههههه آه هشحت عشان جعانة بعد عدة دقائق كان الألماس يجلس على الطاولة ووالدته بجواره ثم أخته الصغرى وهى تتناول طعامها بشراهة ألماس: عارفة يا ماما يوم فرحها هقول لجوزها * البضاعة المبيعة لا ترد ولا تستبدل*هههههه جميلة: فعلا يا بنتى فى حد بياكل كدا رؤي: مش أنا باكل كدا يبقي فيه جميلة بغيظ: أنا هيحصلي حاجة من وراكى أكيد رؤى: بعيد الشر عنك انتى الوحيدة اللى بقيالنا بعد بابا الله يرحمه مستحيل تسبينا جميلة بدموع: يا حبيبتى والله مش هقول كدا تانى خلاص بطلى تزعلى ألماس: مش عارف جو الشحتفة بتاعها بيمشي عليكى كل مرة ازاى؟!?? جميلة: مش مهم كل انت بس يا حبيبي زمان شغلك هالكك اوى رؤي: آه اوى وانا بروح أزور الجامعة واجى صح؟ جميلة: بس يابت انتى ألماس: بعد إذنك يا ماما ذهب الألماس إلى المرحاض وغسل يديه ووجهه وتوضأ وذهب إلى غرفته ليصلي العصر وبعد أن إنتهى من صلاته قرأ قليلا فى مصحفه. عندما انتهى وقف أمام شرفة غرفته ويتطلع بالقمر فقط وهو يتذكر معذبة قلبه لسنوات ألماس: يا ترى لسه فاكرانى يا لؤلؤتى ثم ذهب إلى سريره كى يرتاح قليلا ونام بسرعة ولم يشعر بشيء. جميلة وهى تقف أمام باب غرفته: ربنا يريح قلبك يا ابنى وينولك مرادك فى مكان آخر مظلم بشدة يقف أحدهم ينظر من شباك غرفته وهو يتن*د بقوة لأنه خسر كل شيء بكلمة غ*ية فقط فتاة: يالا يا بنى ماما بتنادى عليك الشاب: أنا جاى حاضر ********************************** ازيكم يا حلوين أهلا بيكم فى روايتي الجديدة عش*ي الالماسي طبعا الكل بيقول الفكرة مش جديدة والاسم مش جديد بس صدقونى فكرة أنا مقرأتش عنها قبل كدا شخصيات غير متوقعة أفكار غريبة من وحى خيالى المريض نسبيا? عرفتوا طبعا مين اللؤلؤة وهى ^هند^ بس لسه شخصية الألماس متعرفتش متخافوش هتعرفوه قريب وبصراحه حابة أشوف توقاعتكم عن الاسم؟ انتظروا قريبا ظهور الألماس واللؤلؤة سويا فى عش*ي الألماسي بقلمى اللؤلؤة الفضية
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD