الحكاية الثانية (الحلقة الأولى)

715 Words
أومال مراتك فين من الصبح ماشوفتش وشها مصطفى: مراتي تعبانه يا أمي وأنا قولتلها بلاش تنزل لحضرتك النهارده وهي تعبانه كدا والدته: وماله يا حبيبي خليها متستته فوق في شقتها وامك هنا طالع عينها مصطفى: يا امي بقولك تعبانه وبعدين بصراحه بقى هي عمرها ما بتتأخر عنك في اي حاجه والدته: ليه يا حبيبي لتكون ضحكه عليك ومفهماك انها بتنزل تعملي حاجه انا الحمدلله بعمل حاجتي لنفسي ..ربنا مايحوجني ليها مصطفى: يا أمي شروق علي طول عندك هنا ومش بتطلع شقتنا الا علي النوم رغم اننا لسه عرسان جداد ومابقلناش غير شهرين بس متجوزين والدته: والله وعرفت تضحك عليك وتاخدك في صفها بنت ساميه وهو دا الا انا كنت عامله حسابه انك تبقى زي الخاتم في صبعها مصطفى بانفعال: ايه يا امي ايه الا بتقوليه دا انا عمري ما كنت كدا انا بقول كلمة حق والدته ببكاء مزيف: وهي كلمة الحق انك تيجي علي امك عشان ترضي مراتك مصطفي: لا طبعا يا ست الكل لا عشت ولا كنت احنا كلنا خدمينك وتحت امرك والدته: بعد ايه بقى وانت دايما ناصف مراتك عليا (اقترب مصطفى من أمه وقبل رأسها) مصطفى: مقدرش يا ست الكل شوفي انتي عايزه ايه وانا هخلي مراتي تنفذه والدته: وانا هعوز منها ايه يعني ..انا بس كنت عايزاها تنزل تبص عليا مش يمكن موت ولا جرالي حاجه مصطفى: بعد الشر عليكي ماتقوليش كدا ربنا يخليكي لينا والدته: شر ايه بقى وانت من يوم ما اتجوزت وانت مش طايق ليا كلمة مصطفى: مقدرش يا امي دا انتي الخير والبركه قوليلي عايزه شروق تنزل تعمل ايه وانا هطلع انزلهالك حالا والدته: ابدا يا حبيبي انا كنت عازمه اخواتك البنات وجوازهم بكره وانت عارف انا مابقتش اقدر اعمل حاجه مصطفى: من عنيا يا امي هطلع انزلك شروق تعملك الا انتي عايزاه والدته: ماتحرمش منك يا حبيبي ابن امه بقلمي/ملك إبراهيم طلع مصطفى شقته ونادى علي مراته وخرجت شروق مراته علي صوته شروق: خير يا مصطفى بتنادي بعلو صوتك كدا ليه مصطف: انتي مانزلتيش لامي النهارده ليه ياشروق شروق: ما انت عارف يا مصطفى اني تعبانه مصطفى: وتعبك دا يخليكي ماتنزليش حتى تبصي عليها شروق: والله يا مصطفى انا تعبانه طول اليوم وماكنتش قادرة اتحرك من مكاني مصطفى: ماشي يا شروق بس اتفضلي انزلي لأمي تحت دلوقتي عشان عايزاكي شروق: خير عايزاني في ايه مصطفى: عازمه اخواتي البنات واجوازهم بكره علي الغدا وعايزاكي تساعديها شروق: هي ايه الحكاية يا مصطفى دي عاشر مرة والدتك تعزم اخواتك واجوازهم من يوم ما اتجوزنا وانا الا بيطلع عيني في العزومات دي واخواتك مفيش واحده فيهم بيهون عليها تساعديني مصطفى: مش مشكله يا شروق دول مهما كان اخواتي واتفضلي انزلي لامي دلوقتي عشان ماتتأخريش عليها (لمعت الدموع في عيون شروق وحست بال**ره من قسوته وعدم تقديره لتعبها ) ابن امه بقلمي/ملك إبراهيم نزلت شروق شقة حماتها شروق: مساءالخير يا ماما حماتها بسخريه: اهلا يا ست شروق عاش من شافك شروق: عاش من شافني ايه بس يا ماما ما انا كل يوم عندك بس النهارده كنت تعبانه حماتها: ومين سمعك وانا كمان تعبانه من الصبح ومش لاقيه حد يسأل عليا اذا كنت موت ولا لسه عايشه شروق: بعد الشر عليكي يا ماما ..مصطفى قالى ان حضرتك عايزاني حماتها: وانا هعوز منك ايه يا حسرة لولا بس التعب ما كنتش طلبتك تنزليلي شروق بنفاذ صبر: انا تحت امرك يا ماما حماتها: عايزاكي تقلبي الشقه دي وتنضفيها وتدخلي المطبخ وتبدأي تحضري في الاكل عشان عزومة بكره شروق بصدمه: ما الشقه نضيفه اهه يا ماما وانا كل يوم بنضفها يعني مش محتاجه اقلبها حماتها: بس انا مخنوقه من الشقه وحسه انها كلها تراب وهو دا الا تعبني شروق: حاضر يا ماما هعمل الا حضرتك عايزاه ( وعملت شروق كل الا حماتها طلبته ونضفت الشقه وعملت الاكل وخلصت كل حاجه ) الساعه 3 بعد نص الليل شروق بتعب: انا خلصت ياماما (فتحت حماتها عنيها من النوم) حماتها: هي الساعه كام شروق: الساعه 3 وفاضل ساعه علي الفجر حماتها: طب اطلعي شقتك عشان الصبح تنزليلي بدري عشان عايزين نعمل حلوايات للعزومه شروق بغضب مكتوم: حاضر عن اذنك ****** طلعت شروق شقتها ودخلت علي الحمام اخدت شاور وغيرت هدومها ودخلت اوضة النوم (حس بدخولها مصطفى وفتح عينيه من النوم بصعوبه) مصطفى: انتي اتأخرتي ليه ياشروق انا نمت وانا مستنيكي شروق بتعب: طلع عيني علي ما خلصت تنضيف الشقه وعملت الاكل (فتح مصطفى عينه وابتسم لها) مصطفى: طب بقولك ايه انتي وحشاني اوي شروق بغضب: ماتشوفش وحش يا مصطفى بقولك انا طلع عيني وانا تعبانه هو انتوا ايه مفيش رحمه ابن امه بقلمي/ملك إبراهيم ********* عايزه تفاعل جامد
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD