الفصل السادس

1585 Words
،،،،،،وفي اوضه الجد في المستشفي ،،،،،،صقر بص لجدة وبسعادة قاله حمدلله علي السلامه يا جدي ،،،،،،،الجد بضعف بص لصقر حفيدة وقاله والله يسلمك يا ولدي شوفت ابوك وعمك كانو هيعملو فيا ايه كنت هموت يا صقر يا ولدي ،،،،،،صقر بسرعه قاله الف الف مليون سلامه عليك يا جدي بعد الشر عنك معلش كل حاجه هتتصلح ،،،،،،الجد باحباط قال هتتصلح ازاي بس ومقصوفه الرقبه بنت عمك هربت والفالح اخوك طلق سلسبيل حتي عدي رفض يتجوز ريم العيله هتتفشكل يا صقر والمملكه الي فضلت طول عمري ابني فيها هتتهد ،،،،،،صقر حاول يطمن جده وقاله لا يا جدي مملكتك زي ما هيا محدش يقدر يهدها الهانم الي هربت انا جبتها وايهاب رجع تاني واحنا دلوقتي كلنا هنا ومعانا الماذون الي هيجوزنا ،،،،،،الجد بصدمه قاله انتا بتقول ايه يا صقر ،،،،،صقر قاله بتاكيد زي ما قلتلك يا جدي كل الي انتا عاوزه هنعمله وكل الي خالف رايك هيتربي ولازم يتعلمو الادب عشان محدش يتجراء ويخالف امرك تاني ،،،،،الجد بص لصقر بفخر وقاله من يوم لنا انتا اتولدت يا صقر وانا عارف انك هتكون شبهي ودراعي اليمين وهتحافظ علي مملكتي ،،،،،وفي بيت عدي ،،،،،سلسبيل قالت لمامتها وهيا بتكلمها في التليفون والمطلوب مني يماما اني اعمل ايه ،،،،،مامت سلسبيل بترجي قالتلها يبنتي عشان خاطر ابنك او بنتك يتربي بينكم ،،،،،،سلسبيل بعصبيه قالتلها يعني لازم انا الي اضحي كل مره صح لا يماما انا لو ابني ولا بنتي هيزلوني لحد يبقي بلاش اطفال خالص ،،،،،مامت سلسبيل بخوف قالتلها اوعي يا سلسبيل اوعي تعملي في نفسك ولا في الي في بطنك حاجه يبنتي متحرقيش قلبي عليكي ،،،،،،سلسبيل اتنفست بهدوء وقالتلها متخفيش يماما مش للدرجه دي هوا ميستاهلش الذي نفسي ولا ابني عشانه ،،،،،،مامت سلسبيل حاولت تقنعها تاني وقالتلها يا سلسبيل الرجاله ياما بتغلط يا حبيبتي متخربيش علي نفسك وادام ايهاب رجع تاني ليكي وندم مش هيحصل حاجه لو ادتيه فرصه ،،،،،،،سلسبيل بعنف وصراخ قالتلها انتو ايه مبتزهقوش حرام عليكم بقي اعمل ايه تاني انتو مش حاسين هوا عمل فيا ايه دا حتي استخسر يجي قدامي ويقلي انتي طالق لا قالها في التليفون شوفتي اد ايه انا رخصيه عنده عموما يماما من فضلكم محدش يتدخل في حياتي مره تانيه ،،،،،،،وفي للمستشفي ،،،،،،والد سندس بغضب بص لبنته وقالها انتي اتجننتي انتي عاوزه تفضحينا ،،،،،،سندس بقهر قالتلو انتا ايه يبابا مصمم اني لو متجوزتش صقر يبقي بفضحكم مش عاوزه اتجوز مش بطيقه يناس حرام عليكم ،،،،،والد سندس بغضب أشد قالها اسمعي يا سندس اخر كلام عندي انتي لو متجوزتش صقر ابن عمك ونفذتي اوامر جدك لا انتي بنتي ولا اعرفك ،،،،،،سندس بغضب قالتلو بقي يبابا بتبيع بنتك ومستقبلها وساعتها عشان خاطر امنيه جدي وعشان ترضي ابن اخوك ،،،،،،والد سندس بص لسندس وقال انا معنديش استعداد اخسر ابويا واخويا وابن اخويا فاهمه ،،،،،سندس بصت لبباها بصدمه وقالتلو علي حساب بنتك يبابا ،،،،،،والد سندس قالها علي حساب اي حد يا سندس الماذون جاي كمان عشر دقايق لو سمعت صوت ليكي حسابي معاكي هيبقي شديد فاهمه ،،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،والدة سندس قالت لمامت صقر تفتكري وصلو لايه دلوقتي انا قلقانه ،،،،،مامت صقر حاولت تطمنها وقالتلها خير باذن الله المهم الحاج يقوم بالسلامه ،،،،،،مامت سندس قالت يارب بس لو الحاج يكبر دماغه من موضوع أن الولاد لازم يتجوزو بعض دا كان كل الموضوع اتحل ومكنش بقي في مشاكل خالص ،،،،،مامت صفر قالتلها معلش خير اكيد ربنا ليه حكمه وسبب في حاجه زي دي طمنيني بس سلسبيل عامله ايه ،،،،،مامت سندس باحراج قالتلها والله انا مش عارفه اقولك ايه بس !!!!بس بصراحه الي ايهاب ابنك عمله مش شويا وسلسبيل رافضه انها ترجعله خالص او تسامحه ،،،،،،مامت صقر قالت لها والله ايهاب طيب وحنين بكرة يعرف قيمتها ويرجعلها انا بس لو اعرف مقصوفه الرقبه الي لفت عليه دي مين ،،،،،،مامت سندس بتعجب واستغراب قالتلها ايه دا انتي متعرفيش ،،،،،،مامت صقر قالتلها في ايه هوا في حاجه جديده حصلت ،،،،،،مامت سندس بسرعه قالتلها مهو ايهاب رجع وراح لسلسبيل بس هيا رفضت ترجعله ،،،،،،مامت صقر قالتلها معلش انتي قلتي برضو أن الي عمله مش شويا وفعلا ايهاب لازم يعرف قيمتها هوا ابني اه بس برضو دا ميمنعش انو لما يغلط يتحاسب ،،،،،وفي المستشفي ،،،،،صقر خرج من اوضه جدة وبص للكل وقالهم جدي امر أن الجواز يتم من غير اي اعتراض وبص لايهاب اخوه وبيقلك يا ايهاب انتا لازم ترجع سلسبيل مراتك ،،،،،،ايهاب ارتبك وقاله بس سلسبيل رافضه اني ارجعها دي حتي اصلا رافضه تتكلم معايا ،،،،،والد صقر قال المهم جدك يقوم ويبقي بخير وكل حاجه هتم زي ما هوا عاوز وبعدين بص لوالد سلسبيل وقاله وانتا روح هات بنتك لازم نبقي قدام ابوك كلنا موجودين ،،،،،والد سندس بحزم قال ايوا اهم حاجه أن الحاج يبقي كويس وبخير ولو علي سلسبيل انا حالا هروح اجيبها هنا ،،،،،عدي بقلق قاله بس يبابا سلسبيل الفتره دي محتاجه راحه وحرام نضغط عليها بالشكل دا مش مهم سلسبيل تكون موجوده دلوقتي نسيبها بس شويه ،،،،،،صقر بحدة قال لعدي اوامر جدي لازم تمشي رغم اي حاجه وبعدين كلنا لازم نكون موجودين قدام جدي مملكه جدي لازم تفضل متتفرقش ولا تتهد ،،،،،،سندس بغيظ قالتلو انتا مصدق نفسك يا صقر ،،،،،صقر قرب منها وبتحدي قدام ابوها وابوه قالها اه مصدق نفسي وغصب عنك انتي كمان هتصدقي ،،،،،سندس بغضب بصت للكل وبعصبيه قالتلها انا مش موافقه ولو جه الماذون وسالني برضو هقول اني مش موافقه وابقو وروني بقي هتعملو ايه وازاي هتجوزوني غصب عني ،،،،،،،والد صقر بحدة بصلها وقال باين أن ابوكي معرفش يربيكي يا سندس عشان كدا كويس انك هتجوزي صقر عشان يربيكي وبسرعه قال لوالد سندس هتقف هنا كتير ولا هتروح تجيب بنتك التانيه ،،،،،والد سندس بصلها وبتحذير قالها سندس انا رايح اجيب سلسبيل اختك اياكي تحاولي او حتي تفكري مجرد تفكير انك تعملي مشاكل فاهمه ،،،،،وفي المطار ،،،،،حاتم قال لناصر صاحبه انا مش عارف اشكرك ازاي يا ناصر انتا فعلا عملت فيا انا وبنتي جميل عمري ما هنساه ،،،،،،ناصر قاله انا مش عارف يا حاتم انتا هتشكرني للمرة الكام خلاص يا حاتم اهم حاجه تعرف ترجع حقك وحق بنتك وتخلص من الست دي ،،،،،،حاتم بقهر قاله اه يا نفسي اشوفها واشوف رد فعلها ايه وسألها ليه عملت فيا كدا مع إني وفرتلها كل حاجه تصدق يا ناصر انا لما بقعد مع نفسي بحس اني عاوز انتقم ،،،،،،ناصر بسرعه قاله لاااااا يا حاتم احنا متفقناش علي كدا انا عاوزك تعرف انها متستهلش اصلا تضيع نفسك وبنتك علشان واحدة زي دي هدي اعصابك اهم حاجه انك تاخد فلوسك وتاخد حقك منها ،،،،،حاتم بقهر قاله غصب عني يا ناصر كل اما افتكر الي عملته فيا ببقي هتجنن ونفسي انتقم ،،،،،،ناصر بهدوء قاله يا حاتم الي زي دي الانتقام منها يكون بحرمانها من النعمه اللي هيا فيها ،،،،،،حاتم بابتسامه قاله خلاص يا ناصر اوعدك اني متهورش بس امانه عندك فرح بنتي لحد لما ارجع ،،،،،،ناصر ابتسم وقاله سافر ومتقلقش يا حاتم فرح بنتك في عنيا زي بناتي بالظبط ،،،،،،،وفي بيت مامت مريم ،،،،،مريم حاولت تتصل علي الرقم الي مريم بنتها كلمتها منه واول لما مريم ردت مامتها بسرعه قالت مريم معايا ،،،،،،،مريم بامل قالت ماما انا كنت متاكدة اني مش ههون عليكي وهتكلميني عامله ايه يماما ،،،،،،مامت مريم بعصبيه قالتلها انا لا عاوزة اكلمك ولا نيله ولا انتي فارقه معايا اصلا انا بتصل عشان خاطر احافظ علي ولادي منك ،،،،،،،مريم بحزن قالتلها ايه الكلام دا يماما ما انا كمان بنتك ،،،،،،مامت مريم بغضب قالتلها لا انتي مش بنتي الي تعمل فيا كدا انا واخوتها متبقاش بنتي اسمعي يا مريم جوزك ابو بنتك جه هنا البيت وهددنا وشكله مش ناوي خير ،،،،،مريم بهدوء قالت لها طب وانا مالي ميعمل الي يعمله مش انتو اتنازلتو عني وبعدين متخفيش حاتم دا اجبن من انه يعمل حاجه ،،،،،،مامت مريم بصراخ كفاياكي بقي يا مريم كفاياكي غرور وانانيه عموما انا اديته رقمك دا عشان يحل عني وعن ابوكي واخواتك وانتي حره واجهي مصيرك معاه لوحدك اخوانك ملهمش ذنب في الي انتي بتعمليه ،،،،،،،وفي بيت عدي ،،،،،،والد سلسبيل بحدة قالها يلا يا سلسبيل غيري هدومك عشان تروح لجدك وبعدين نرجع البيت الكبير ،،،،،،سلسبيل بعصبيه قالتلو لا مش هرجع ولا يفرق معايا جدي يعيش او يموت ومش راجعه لايهاب تاني ،،،،،،والد سلسبيل بامر قالها مش براضاكي ولا برايك غصب عنك هترجتي تاني لجوزك وللبيت الكبير فاهمه ،،،،،،،سلسبيل بعصبيه قالتلو لا مش فاهمه ومش موافقه وانا مش قاصر ومحدش يقدر يغصبني علي حاجه ،،،،،،والد سلسبيل بعنف قالها شكل عمك وجدك كان عندهم حق انا فعلا معرفتش اربيكي انتي واخواتك والمفروض اربيكم من اول وجديد ،،،،،،وفي المستشفي ،،،،،ريم بحزن قالت لعدي بس كدا يا عدي سلسبيل وسندس هيتظلمو ،،،،،،عدي بضيق قال عارف يا ريم بس المشكله ان مفيش في ايدي اي حاجه اعملها بابا وعمي حتي اخواتك مصممين ،،،،،،،ريم بعدم تصديق قالتلو انا مش مصدقه الي اخواتي بيعملوه دا اصلا وبالذات صقر طب بص يا عدي انا هروح اتكلم مع صقر يمكن يغير رايه ،،،،،،،عدي بقلق قالها بلاش يا ريم ممكن صقر يكون رد فعله معاكي مش كويس وساعتها انا مش هسكت ،،،،،،ريم قالتلو بسرعه خلاص يا عدي انا بس هحاول معاه ولو لقيتو هيتعصب مش هكمل وبسرعه راحت ريم عند صقر وقالتلو صقر انا عاوزه اتكلم معاك في حاجه ،،،،،،صقر بسخريه بصلها وقالها خير يا ست ريم ،،،،،،ريم قالتلو يا صقر انتا عارف أن سندس مش بتحبك وحتي انتي كمان مش بتحبها يبقي ليه مصمم تتجوزها انتا ممكن تقنع جدي ،،،،،،صقر بص لريم وقالها بمزاجي يا ريم لانها اتحدتني وعشان اعاقبها لازم اادبها مش صقر الي يتقله لا ،،،،،،وفي بيت مريم ،،،،،،جرس الشقه بتاعه مريم رن مريم استغربت مين يكون عارفه في البلد دي واتوقعت يكون ايهاب رجع تاني ليه واول لما فتحت باب الشقه بصدمه قالت حاتم ،،،،،،،حاتم بكرهه بصلها وقال لها ايه يا مريم كنتي فاكره مش هعرف اوصلك ولا ايه ،،،،،،،مريم برعب قالتلو اسمعني بس يا حاتم ،،،،،،حاتم قالها هوا انا ورايا ايه يا مريم اكيد لازم اسمعك مهو المحكوم عليه بالاعدام بتلقي ليه امنيه ودي امنيتك ها قولي بقي واتكلمي براحتك لما تزهقي ،،،،،،مريم برعب أشد قالتلو يا حاتم انا ،،،،،،،،حاتم بغضب وصوت عالي قال انطقي !!!!! ،،،،وفي المستشفي وصل الماذون يا تري هيعملو ايه والبنات هتتجوز فعلا ولا المخطط بتاع صقر والجد هيفشل تابعو معانا الحلقه الجايه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD