الفصل السادس

1163 Words
فاريهان بدموع تلمع : مش هنا يلا ندخل الأول **توا واتبعهوا للداخل حتر جلسوا وبدأت في الحديث فاريهان بتعب : عدو جديد ظهرلي والمرادي العدو أذكى من اللي قبله لأنه مستهدف عيال جوري وعيلتها كلها لأنه عرف قربها مني وإن نيلوفر أخت لؤي وإيزل في الرضاعه فبالتالي مكانتهم مهمة عندي ولأن أولادي يقدروا يحموا نفسهم جوري كانت الهدف هي وعيلتها ولأن شمس بنتها دلوقتي فهي أحد المستهدفين وأنت يا إياد بقيت واحد مت العيلة فأنت كمان مستهدف فمضطرة أبلغكم إن خروجكم هيبقى للضرورة وكمان محدش هيتعب برا البيت غير بحرسه اللي أنا عينتهم ليكم إياد باعتراض : بس ... فاريهان مقاطعة إياه بحزم : مفيش بس يا إياد أنا اتهددت بإنهم مش بس ناوين يخ*فوا لا ممكن يقتلوا حد منكم فأنا مش هنتظر أما دا يحصل علشان أجي أندب في حظي بعدين إياد بتفكير : طيب أنا عيلتي مسافرة اسكندرية بكرا ممكن أخد شمس ونروح معاهم ونخلص من كل الليلة دي فاريهان باستغراب : مسافرين اسكندرية ليه؟! إياد : احنا من اسكندرية زي ما أنتِ عارفة ولينا سنتين عايشين هنا بس أمي حبت ترجع لحياتها هناك وأختي مش عارفة تتأقلم مع أصحابها الجداد فبابا قرر يرجع بيهم ويمسكني أنا الفرع اللي هنا وهو هيمسك الفرع اللي هناك بس أنا أقدر أعين أي حد فيه أو أصفيه كله وأسافر معاهم أنا وشمس فاريهان برفض : لا طبعا دول ناس واصلة ويقدروا يوصلوا ليكم حتى لو كنتوا برا مصر كلها مش دا الحل ادوني فرصة أحاول أحل الموضوع وهو اسبوع ولا اسبوعين بالكتير وهيتحل إياد : بس ... فاريهان بجزم : مبسش واعمل في حسابك إنك أنت وشمس هتقعدوا عندي في الفيلا هنا يلا أنت روح لأهلك وبكرا ترجع بحاجتك وبهدومك أه ومتنساش تنزل لبس شمس اللي اشتروه قبل ما تمشي علشان هي هتبات هنا إياد بمحاولة اعتراض : بس ... فاريهان ببرود : كلامي فرمان مبينزلش الأرض نفذ لدون نفاش أحسنلك بدل ما أعلقك يابن هبة فاهم إياد بضحك : طيب خلاص حاضر فاريهان : يلا بقى اتفضل بدون مطرود وأه صح فيه حارسين هيبقوا معاك في العربية والباقي في عربية وراك ضحك إياد وأحضر الملابس الكثيرة ورحل نيلوفر بفرحة لشمس : ها بقى إيه؟! شمس بضحكة استغراب : ايه؟! نيلوفر وهي تضع يدها على عقلها علامة التفكير ثم فرقعت اصابعها : حفلة مبيت؟! شمس وهي تضيق حواجبها بتعجب : مش فاهمة؟! يعني ايه؟! نيلوفر : ببساطة هنلبس بيجامات وناكل شيبسي واندومي وايس كريم وشوكلاته وحلويات بقى وكدا وهنرقص ونسمع فيلم رعب .. ها ايش قولتي؟! شمس بحماس طفلة : موافقة طبعًا نيلوفر وهي تركض للأعلر وخلفها شمس : قشطات يابو الصحاب ورايا على فوق ابتسمت فاريهان ولكن بمجرد رحيلهم هوت دمعة ساخنة على خدها ولكنها محتها بسرعة كي لا يراها أحد وصعدت لغرفتها واستلقت على السرير وكادت تنام لولا شعورها بأحد يتسطح بجوارها ويدفن رأسه في عنقها بحب فابتعدت عنه قليلًا والتفتت له فاريهان بدموع وهي تدفن نفسها في حضنه : فادي أنا خايفة أوي مش عارفة أعمل حاسة وكأني طفلة صغيرة مش فاهمة حاجة خالص فادي بحنان وهو يلعب في شعرها : طيب احكيلي ايه اللي حصل يا قلب فادي واخنا نلاقي حل سوى ها فاريهان بتردد : بص ... وقصت له كل شيء فادي بتفكير : أمم وبعدين ناوية على ايه فاريهان بتوهان : مش عارفة فادي بابتسامة : خلاص يا قلبي اهدي وأنا هفكرلك في حل فاريهان بهمس وتعب : ماشي اقفل كلام في الموضوع دا عايزة أنام ومحتاجة أحس بالأمان في حضنك علشان أعرف أنام فادي بحب : نامي يا قلبي أنا هفضل جنبك مش همشي النهارده متخافيش ابتسمت ابتسامة لم يراها ونامت بعد قليل أما هو ظل يفكر في حل ولم يجد سوى حل واحد وقرر اخبارها به في الغد ____________________ في قصر الأمير كانت جوري تجلس في المكتب تراجع أحد الملفات حتر قاطعها صراخ لؤي بسعادة وهو يركض نحوها ويقفز بسعادة : بابي رجع بابي رجع يا مامي ابتسمت جوري بفرحة وركضت للخارج لكي تراه وبمجرد أن وصلت لعنده وقفت بخوف أما هو فلم يعيرها أي اهتمام واتجه للصعود للأعلى فصعد وهي خلفه وجدته يبدل ملابسه فجلست على السرير تنتظره ينتهي ولكنه بمجرد أن انتهى لم يعطيها فرصة للتحدث وقال : جوري أنا راجع من سفر ومهمة كانت صعبة أوي وأخدت تلت شهور فأرجوكي سيبيني في حالي محتاج أرتاح **تت جوري واستلقت بجانبه لتنام وكانت تشعر بالاختناق فآدم يلومها على ما حدث وعلى أن الخطأ خطأها والذنب ذنبها ومنذ ذلك اليوم المشئوم كان يذهب لمهمات كثيرة خارج المدينة تستغرق أشهر كي يتهرب من البقاء معها في مكان واحد نامت بتعب وهي تتسأل متى سينسى وسيجعلها تنسى معه فهو دائمًا ما يذكرها ويتهمها حتى وإن لم يكن صريحًا فعيناه كافيتان لتعبران عن ما بداخله __________________ في اليوم التالي في شركة الأمير وبداخل مكتب جوري كانت تعمل بجد وهي تعود تدريجيًا لجوري القديمة الفتاة التي تكرس كل جهدها وحياتها للعمل وللعمل فقط ونسيت الحب تمامًا وكل ما يمكن أن يعكر صفو حياتها قاطع ذلك طرقات مازن المعروفة بالنسبة لها ودلوفه بعدها وهو متوتر جوري بابتسامة : تعالى يا مازن .. خير في حاجة؟! مازن بتردد : يعني بصي .. أأ .. هو ... جوري بجدية : مازن اتكلم قول فيه إيه مازن بسرعة : عايز أسافر اسبوعين أنا وندى ومحتاجك تمسكي الفرع بتاعي الفترة دي جوري بحاجب مرفوع : اسبوعين يا مازن أنت بتهرج مازن بترجي : علشان خاطري يا جوري ندى زعلانة مني علشان لينا 6 سنين مسافرناش مع بعض وأنا مصدقت إنك رجعتي جوري القديمة علشان تقدري تمسكي الشركتين سوى جوري بتفكير : ماشي يا مازن بس أكتر من اسبوعين بساعة هتتحرم من السفر عشر سنين مفهوم؟ مازن بصدمة : مفهوم طبعا وهو أنا حمار علشان أجي بعد الاسبوعين بثانية .. همن اسبوعين بالظبط ويمكن أقل جوري بحزم : يلا بقى على شغلك وخلص اللي تقدر عليه النهارده قبل ما تسافر مازن وهو يركض للخارج : حالًا واختفى من أمامها فابتسمت له بحب وعادت لتكمل عملها ولكن قاطعها دلوف آسيا جوري بحواجب منعقدة باستغراب : خير يا آسيا؟! آسيا بسرعة : بصي أنا أنور هيقتلني علشان عايزنا نسافر أنا وهو نغير جو وبما إني اطمنت إنك رحعتي جوري القديمة فبليز امسكي الشركة بدالي شهر واحد جوري بصدمة : شهر؟!! الله يخربيتك أنت وأخوك وبيتي عليهم يلا يا بت من هنا آسيا بترجي : بليز يا جوري بقى جوري بضيق : أوووف طيب همن اسبوعين بس زي الزفت أخوكي ميزيدوش ربع يوم آسيا بتساؤل : أخويا مين؟! جوري بلا مبالاة : مازن آسيا باستغراب : ماله مازن جوري بضحك : لسه ماشي قبلك بعد ما خد أجازة مني لمدة اسبوعين بالظبط يلا بقى حلي عني عايزة أخلص شغلي آسيا بتفكير : خلاص أنا مش هسافر مينفعش نسيب التلت فروع عليكي وحدك جوري بابتسامة وحنان : متقلقيش فاريهان معندهاش شغل الفترة دي فهدبسها معايا يلا روحي شوفي الملفات المهمة وخلصيها قبل ما تسافري ابتسمت لها ب**ت ورحلت بعدها ____________________ في مكان آخر وتحديدًا داحل مطعم مطل على النيل مباشرة حازم : أنا تعبت من إللي بيعمله دا مش جيه الوقت اللي ننهي فيه كل اللي هو بيعمله وياخد جزاته مجهول 3 برقة وهي تضع رأسها على كتفه بحب : حازم إهدى وسيبها عليا أنا هفكرلك في حل بس ثق فيا أنت بس ممكن؟! حازم بابتسامة وهو يقبل يدها : ممكن يا قلب وروح وعقل ودنية حازم كلها كشرت بهزار فضحك هو عليها بقلمي : أميرة الظلام (مروه كمال محمد)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD