الفصل الثاني

1143 Words
قصت جوري لإياد ما حدث معهم منذ خمس سنوات وشعر بمدىٰ ألمها وأشفق علىٰ حالها إياد بإعجاب وتشجيع : حقيقي أنتي أعظم ست شوفتها في حياتي إحترامي الكامل ليكي جوري بإبتسامة سخرية : شكرًا يا إياد بس إزاي لسه شايفني أعظم ست في الدنيا وأنا غلطت غلطة خسرتني أغلىٰ الناس علىٰ قلبي إياد : ربنا يرحم كل موتانا متقوليش كدا أنتي مش ذنبك إللي حصل جوري بصراخ : لا ذنبي ذنبي إني إنسانه مهملة لولا إيهمالي مكنش حد هيموت ولا كان حصل إللي حصل دا إياد : قدر الله وما شاء فعل مش هنعترض علىٰ حكمة ربنا يا جوري جوري بإبتسامة : أكيد طبعًا أنا آسفة إتأثرت شوية المهم إديني يومين هظبطتلك الدنيا كلها وعندي صاحبتي ظابطة مخابرات هتجيبلي كل تفصيلة صغيرة عن أهلها دول إياد بفرحة : بجد تسلمي مش عارف أشكرك إزاي جوري بتصنع التفكير : أمم إعزمنا على الغداء أنا وصاحبتي دي إياد بضحك : من عينيا يا قمر بس كدا أنتي تؤمري وأنا أنفذ ___________________________ بعد بضعة ساعات جوري : ألو _: إزيك يا قمر جوري بإبتسامة : بخير يا قلبي وأنتي عاملة إيه _: أنا بقتل واحد جوري بخوف مصتنع : يخربيتك يا بنتي نفسي أتصل بيكي مرة ألاقيكي مش بتعملي جريمة _بضحك : هههه يا بنتي أنا مش مجرمة أنا بقتل المجرمين فيه فرق جوري : المهم عايزاكي في خدمة _: أممم تمام أؤمري وأنا أنفذ يا جميل جوري : ........ _: بس كدا يومين بس أخلص إللي ورايا وكل المعلومات بتاعت العيلة دي تكون عندك وأه صحيح مش تروحيلهم لوحدك أنا هاجي معاكي فاهمة ومفيش مجال للنقاش في الموضوع دا جوري بإستسلام : طيب ياستي مع إني مش شايفة فيها حاجة جيتك دي _: ملكيش دعوة أنا لازم أجي يلا سلام جوري : سلام ياختي __________________________ في اليوم التالي بعد إنتهاء دوام العمل الخاص بجوري وصديقتها توجهوا إلىٰ منزل عائلة شمس طرقت جوري الباب وإنتظرت فتحه بعض الوقت والد شمس : مين أنتي قامت فاريهان صديقة جوري بدفعه للداخل بقوة ودخلت وأمرت جوري بالدخول أيضًا والد شمس بغضب : أنتي إتجننتي فيه حد يدخل بيت حد كدا أنا هتصل بالبوليس دلوقتي حالًا وهو هيتصرف معاكم فاريهان بلامبالاة : طب يلا ما تتصل مستني إيه ولا خايف منهم لأنك متهم بتهريب الم**رات جوري بصدمة : إيه!!!؟؟ والدة شمس التي خرجت من غرفتها علىٰ الصوت العالي : إيه إللي بيحصل هنا ومين دول فاريهان وهى تجلس وتضع ساق فوق الأخرىٰ : أنا فاريهان الصقر أكبر ظابطة مخابرات في مصر وأكبر تاجرة م**رات سابقًا ودي جوري الأمير صاحبة شركات ومصانع الأمير لو سمعتوا عنها والد شمس بخوف : والله يا هانم أنا بريء معملتش حاجة والله..... قاطعته فاريهان بقلم قوي علىٰ وجهه وأمسكته من تيشرته وهمست بجانب أذنه بفحيح أخافه : متكدبش وتحلف لأن عقابك وقتها هيكون أشد والد شمس بتوتر واضح : والله يا هانم أنا سيبت الشغل من سنتين وجيت هنا أنا ومراتي وبنتي فاريهان بإبتسامة سخرية : طب مأنا عارفة أنت بتقولي ليه حاجات عارفاها جوري : فاريهان أدخلي في الموضوع علىٰ طول من غير لف ودوران خلينا نمشي أنا زهقت من القعدة هنا فاريهان : حاضر ... دلوقتي يا سيد أنت ومراتك هناء هتسمعوني كويس وهتنفذوا كل كلمة هقولها بالحرف الواحد وإلا مضمنلكوش هتقضوا كام سنة في السجن 20 أو 30 أممم لا مش عارفة لسه مقررتش سيد بعيون متسعة : لا يا هانم إحنا هنفذ بالحرف الواحد مفيش ولا خالص فاريهان بخبث : حلو أوي دلوقتي جوري هانم حابة تتبنىٰ بنتكم شمس أنا أقدر أسجنكم بسهولة ووقتها إجراءات التبني مش هتاخد ثانية في إيدينا فإختاروا أنتوا الطريقة إحنا في كلتا الحالتين هنتبنىٰ شمس سيد بغضب : لا طبعًا أنت مجنونة عايزة تاخدي بنتنا مننا وإحنا المفروض نوافق عادي جوري بغضب أكبر : لا والله بتحبوها أوي لدرجة تشغلوها رقاصة وشحاته في وقت المفروض تبقىٰ فيه في المدرسة مع صحابها بتلعب وتجري هناء بتوتر وهمس لزوجها : وافق يا سيد وافق لحسن تنفذ كلامها وتسجنا وبردو هتخدها دول باينلهم ناس واصلة فاريهان وهى تنظر ليدها : إسمع كلام مراتك لمصلحتكم جوري بإبتسامة خبث : منصحكاش باللعب مع توركان الصقر أنت المفروض كونك شخص بيهرب م**رات يبقىٰ أكيد سمعت عن الملكة توركان وعن قدراتها سيد وهو يبتلع ريقه بفزع : تتتت توركان إنتوا تعرفوا توركان فاريهان بسخرية : أمم جايز أكون عارفاها وجايز لا ضحكت جوري ولم تتكلم ولكنها تابعت النظر إلىٰ تعابير وجه الرجل الذي ما إن سمع بإسم توركان تلون وجهه بكل الآلوان فاريهان بنظرات قاتلة : واضح إنك مش موافق عمومًا تمام ( وبصوت عالي قليلًا ) عباااااس عباس ( قائد رجال فاريهان ): نعم يا توركان هانم فاريهان : خدوا الباشا وروقوه بس إتوصوا بيه كويس أصله إتحدىٰ الملكة وأنت عارفني بقىٰ مبخسرش تحدي عايزة أجي بالليل ألاقيه مت**ر علشان أخليه يقول حقي برقبتي سيد وهو يمسك قدم فاريهان بخوف : لا والنبي يا هانم سامحيني خدوا بنتي ولو عايزة نروح دلوقتي حالًا علشان نخلص إجراءات التبني مفيش مشكلة فاريهان بإبتسامة وهى تخبط خده بيدها برفق : حلو كدا أنا بحب الناس إللي بتسمع الكلام مع إني قولتلك من الأول بس أنت إللي عاندت عمومًا مفيش مشكلة بنتك دلوقتي معانا وأنا هسيب راجلين من رجالتي قدام الباب علشان لو فكرت تهرب أنت والمدام وبكرا هاجي أخدك ونروح نخلص الإجراءات سيد : تمام يا هانم ❄________________________❄ "في سيارة فاريهان" جوري في نفسها : يارب أكون إللي بعمله دا صح أنا حابة أساعد البنت مش هأذي أهلها ولا أي حاجة بس أهو تكفير ذنب عن تقصيري يوم الحفلة تقصيري إللي قتل أغلىٰ جزء من قلبي أأأأه يارب صبرني يارب. أما فاريهان فكانت تقود السيارة وهى في عالم أخر فاريهان بتفكير في نفسها : لا فيه حاجة غلط فيه نقطة ناقصاني وهى إللي مبوظه الدنيا فيه حاجة غلط أنا لازم أدقق في ملفاتهم أكتر فيه حاجة غلط فيه نقطة مبوظه كل الدنيا ولو إتصلحت هتديني معنىٰ تاني خالص للي بيحصل ..... أنا مش هقول لجوري علشان مقلقهاش لما أكتشف كل حاجة ويبقىٰ معايا دليل وقتها بس هتكلم إنما هى دلوقتي فيها إللي مكفيها ومش ناقصها مشاكل..... خرجت جوري من دوامة تفكيرها بسرعة بع** فاريهان التي لم تلاحظ السيارة القادمة من الشارع المجاور فكادت تصتدم بها لولا صراخ جوري الذي جعل فاريهان تلتف بعجلة القيادة بقوة مما تسبب بإحتكاك السيارة بالأرض وجعل السيارة تلف حول نفسها كثيرًا .... نزلت فاريهان من السيارة وهى تنوي الإعتذار أما السائق الأخر فنزل وهو يستشيط غضبًا الرجل بصراخ : أنتي مجنونة ولا عامية أصلي مفيش حد طبيعي يعمل كدا ولا جاية تتعلمي السواقه هنا ضغطت فاريهان بيدها بقوة وحاولت أن تهدأ ولكنها لم تستطيع فاريهان بهدوء ما قبل العاصفة : لو مستغني عن روحك عليَّ صوتك عليا تاني وإغلط فيا كمان مرة نزلت جوري من السيارة لترىٰ ما يحدث وتهدئ الأجواء حيث كانت تسمع صوت الراجل الغاضب ولكنها لم تراه لأن السيارة كانت مركونه بالعكس جوري بصدمة : آسر!!!!؟ آسر بنظرة ألم وإن**ار وندم والكثير من المشاعر المختلطه : جوري!! ❄______________________❄ ياترىٰ إيه إللي حصل من خمس سنين مع جوري ومين إللي مات؟! وآسر إتغير ولا لسه مجنون وندم علىٰ إللي عمله في جوري ولا لا؟!! شمس وإياد وإللي القدر مخبيهولهم وهل عيلة إياد هتتقبل شمس تعيش معاهم ولا لا!؟ ?بقلم : أميرة الظلام (مروه كمال)?
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD