الفصل الثاني المقدمة

1636 Words
المقدمة #لكل قصة حكاية حكايتنا هيا لكل قصة حكاية ولكل وجع نهاية ولكل عشق بداية ولكل روح شاردة جسد ولكل قلب حكاية ... حكايات وحكايات وكل ما نقرأ نتهوه في بحر الحكايات ونتخيل نفسنا من الابطال ولكل قصة بتكلم عنك وعني وعنهم حكايات كتير في كل بيت وحكايات كتير بين اتنين والحب وعشق لا ينتهي وجع واألم ي**ر فينا الحياة وروحها ... حيتنا تكرار وتكرار ولكن لكل خطئ نهاية ولكل حكاية نهاية ولكل وجع وألم نهاية ... حكايتنا كتير تعالوا نقرأها ونتوه في وسط زحمة الحكايات #اقتباسات (# حكاية احلي حكاية ) عم الصمت من جديدة حتي قطع هذا الصمت الذي دام دقائق زين وهو يقترب منها علي كورسي مجاور : ياسمين بلعت ياسمين رقها بتوتر وهيا تنظر له : نعم زين : عيزك تسمعيني ومتزعليش من كلامي ياسمين : عايز اقول ايه يا زين زين : بصراحة كده انا لا بحب لوع ولا ضحك علي حد ياسمين انتي إنسانة ممتازة يمكن ملناش اختلاط ببعض اوي بس انا عارف انك فعلا حد جميل خفضت ياسمين رأسها بخجل وهيا تفرك يداها : كلامك حلو بس اكيد وراه حاجة زين : فعلا وراه كتير " اولا كده انا بعتبرك زي اختي وعمري ما فكرت فيكي ما زوجة وده والله مش عيب فيكي لا ابدا هو العيب فيا لأني مبفكرش في الجواز رفعت ياسمين رأسها بعد ما ظهر عليها ملامح الغضب عندما سمعت واحست برفضها منه من رغم أنها لا ترغب في هذا الزواج ولكن مشاعر أن مرفوضة أشارت غضبها ياسمين : مدام مبتفكرش في الجواز " جاي ليه زين : بابا ياسمين : افندم زين : هفهمك يا ياسمين " انتي عارفة أن بابا تعبان اوي وبعد مودة هيعمل عملية كبيرة في القلب " عشان كده انا طالب منك أن لا ترفضي ولا تقبلي حاليا لحد بس لما يقوم بسلامة ابتسمت ياسمين بسخرية وهيا تنهض : انت بتهزر صح زين : ابدا انا بس........ثم صمت عندما استمع الي الصريح الذي يأتي من الخرج نظر زين وياسمين لبعض ثم ركد الاثنين الي خارج سريعا ليتفاجي زين بولدو الذي كان ملقي علي الأرض قاطع النفس ............................................ (#حكاية الامير والانثي ) نزلت من درج وهيا تبعد خصلات شعرها الأ**د كانت تنظر له وهيا تبتسم اما هو حاول يغض بصره عنها لكن فشل كان جملها اقوي منه ... اقتربت منه وهيا بكاملت انثتها المغرية اغمض عيناه وهو يتذكر من هو .. فا هو الأمير الذي أسس القيادة التي تقوم بقتل وحرق كل من يخالف شرع الله إنه الأمير الذي يخاف منه الكثير والكثير ... إنه الذي يأمر الجميع في الجهاد في سبيل الله لكي يتخلص من كل الأشخاص التي تغضب الله ... تنفس بعصوبة وهو يحاول يمنع اغرئها ... وقفت أمامة وهيا تبتسم ثم تحدثت بصوتها الرقيق ... ايه رايك بقي افتح عيناه حتي وقعت أمام عيناه تنظر لهم ثم نزلت عيناه علي فستانها الذي يظهر كل مفاتن جسدها ... تنفس بصعوبة وهو يتحدث بديق : رايي مش هيعجبك ابتسمت اكتر وهيا تقترب منه أكثر : ليه وحشه قلتها وهيا تهمس أمام وجه كانت اتفاسة تعلي وتهبط وهو ينظر لها : لو سمحت انا قطعته وهيا تضع اصبعها علي وجه تتحسسها بنعومة لو سمحت ايه يا أمير امير : لو سمحت آنسة عائشة الوضع الي احنا فيه ده ميصحش لو ولدك جه وشفنا كده هيزعل اقتربت أكثر وهيا تنظر له بخبث : بابا مش هيجي النهاردة ولا بكرا ولا بعده اتسعت غيونة وهو يسألها : يعني ايه عائشة : يعني بابا سافر وانا وانت لوحدنا في القصر يعني متخفش امير : عائشة انا مش... ثم صمت عندما هجمت علي شفتيها تأخذهم بقبلة مشتعلة حاول يبعد عنها ولكن فشل عندما أعجبه هذا الإحساس الذي تسرب داخلة وكأن نسي إنه الأمير الذي يقود مأسسة اهرباية يعاقب كل من يغضب الله ............................ #حكاية حكايتي معه (#.حكاية. الحب التايه ) شهقت بصدمة وهيا تضع يداها علي فمها وهيا توزع انظرها عليهم ... صرخ حسن في عزة : اسكتي يا غزة عزة : لا مش هسكت لازم تعرف أن انا مراتك زيي زيها واحسن منها كمان انا حب عمرك صرخت بيها مي بعد انهارت دموعها تسألها : مدام هو حب عمرك ليه عرفتيني عليه ليه خليتني اتجوزو ليييييييه عزة : عشان كنت عايزة ابدأ حياة جديدة مع جوزي من غير ما اخون .. حسن كان رافض نسيب بعض .. حولت ابعدو عني رفض ملقتش غير أن ألقي وحدة تدخل حياته وتلهيه عني عرفتوا عليكي وهو حب الموضوع عشان هيبقي قريب مني اكتر من الاول لاكن مقدرتش لما شوفتكم مع بعض مقدرتش ... طلبت الطلاق واتجوزت انا وحسن كانت خيبة الأمل والحسرة علي وجها وهيا تسمع حديث ابنت خلتها ... عادت تنظر لحسن الذي كان خافض وجه بخجل منها ... اقتربت عزة من حسن وهيا تنظر لنورا : انا هو اتجوزنا في سر لحد ما يخلص من جوازو منك كنا مستنيين الوقت المناسب ويطلقك واهو جه الوقت المناسب ثم وجعت كلامها لحسن وهيا تأمره : طلقها رفع حسن وجه ينظر لنورا ثم نظر لعزة : عزة صرخت عزة بيه وهيا تشاور عليها بأصبعها : طلقها لا انا لا هيا يا حسن اغمض عيناه ليمنع أن ينظر لها ثم حاول أن ينطق بيها وهو يسارع انفاسة : انتي طالق ركن السيارة وهو ينظر لهذا البرج الذي أمامة تعالي انفاس الغضب داخلة ... اخرج من سترته سلاحة ينظر له ثم عاد ينظر للبرج وهو يتوعد لهم .. نزل من سيارته ذهبا الي داخل بخطوات سريعا لا يريد أن يتأخر أكثر أنه أخذ وقت كثير عندما علم بخيانتها .... صاعد في المصعد وهو يقف بشموخ يفكر في خطته الذي خطتها جيدا لكي ينتقم لشرفوا ... خرج من المصعد ثم اقترب من الشقة وهو يخرج هذا المفتاح الذي أخذو من البواب من عدد ايام بعد ما رشاه بمبلغ كبير .. فتح الباب ثم أغلق خالفة بهدوء وهو يتسرب لداخل وهو يوجه سلاحة الي الباب .. توقف أمامة يسمع صوتها وضحكتها معه ... تعالي دمائة وهو ينظر بشرار يتطاير حوالة .. افتح الباب سريعا وهو يوجه سلاحة حتي وقع عيناه علي زوجته وأم ابنته في احضان صديق عمره علي الفراش ... اغمض عيناه وفي ثواني معدودة خرجت كل طلقات حتي تشرق في صدورهم اللعين ........................ ( # حكاية كنت قد الوعد ) غادرت سناء وهيا تحس بالانتصار بينمي اغلق ايهاب الباب ثم عاد يجلس علي كورسي وهو ينظر لها : سمعتي طبعا مي: مش هجهز حاجة لحد وبعدين المفرود يبقي في معاد قبل ميجوا محدش بيجي مرة واحدة كده نهض ايهاب وهو يصرخ بيها : انتي مش عايزة اخويا يجيلي بيني قامت مي وهيا تضع يداها غلي وسطها : لا مش عايزة ست فاتن واختها يجوا بيتي يا ايهاب ايهاب: وملها فاتن واختها مي: بيرسموا عليك ولا انت فاكر مش واخدا بالي من حركتهم ابتسم بخبث وهو ينظر لها : طيب كويس انك بتخدي بالك مي: ايهاب بلاش استفزني ايهاب: لا هستفزك هتعملي ايه صرخت بيه مي بعد ما فاض بيها : هسبلك البيت وهمشي ضحك بسخرية وهو يجلس أمامها علي الفراش ببرود : ونالوا مع سلامة ريحتي تعالي الغضب دخلها صاحت بيه : انت انسان اناني ومعندكش دم وبتاع امك قام ايهاب ركدا اتجاها حتي اخذها من شعرها ليهجم عليها بضربات المبرحة .............................. (# حكاية المتشرد ) اتت هاجر وهيا تحمل حقائب الطعام لزوجها ،التي مزالت تعشقة من رغم معرفتها بأن تزوج عليها كان دخلها امل كبير بأن سوف يحبها ويحس بتضحيتها ، فا هيا كرمتها الغالية دخلت هاجر مكتبة وهيا تبتسم : صباح الخير يا حبيبي رفع كمال وجه ينظر لها : صباح نور ، خير هاجر: ابدا يا حبي ، جبتلك فطارك كمال: ليه بقي عيل صغير هاجر: لا يا كمال ، انا بس حبيت افطرك من ايدي خصوصا انك بقالك يومين لا بتاكل ولا بتشرب وسرحان ديما تن*د كمال بحزن وهو ينهض ، اقترب منها ليبلغ قرارة الاخير لها بعد ما حسم اختيارة كمال: في حاجة لازم تعرفيها بلعت هاجر ريقها بخوف من هذه لحظة التي تنتظرها سنين ، حولت تتجاهل كلامة وهيا تفتح الحقائب لتخرج منها المأكولات : الفطار عيعجبك اوي يا كمال حزبها كمال من زراعيها وهو يصرخ بقوة: اسمعيني يا هاجر الي بتعمليه ده مش هغير حاجة انهارت دموعها وهيا تنظر له بخوف : قصدك ايه كمال: لازم ننطلق يا هاجر لازم اغمضت عيونها بألم وهيا تقترب منه : ليه يا كمال ليه كمال: مش قادر اظلمك اقدر من كده هاجر: موافقة تظلمني كمال: بس انا مش موافق ، ارجوكي كفاية ابتعدد وهيا ترقمة بحزن : يعني ده قرارك الاخير كمال: أيوة يا هاجر ابتسمت بألم ثم ركدت خارج الغرفة والموستشفي بأكملها ................... (#حكاية حورية المنار ) خرجت حورية من عند الحكيمة التي قامت بكشف عليها كانت شاردة لا تعلم ماذا تفعل ، هل تبلغة ، عن هذا الخبر هل يسعد بهذا الخبر ، بل بالتأكيد أنه يحبها كثير وضعت يداها علي بطنها تتحس بهدوء: اكيد هيفرح لازم يعرف أن حامل , لازم يرجع في اقرب وقت وصلت حورية لمنزلها ثم تفاجئت برجل كبير بزي ملكي يقف امام منزل ، اقترب منه والاندهاش علي وجها حورية: انت مين استدار الرجل ينظر لها : حورية هانم حورية: أيوة انا ، مين حضرتك قدم لها الرجل الظرف وهو يقترب منها : انا مرسال من عمرو ، اتفضلي ابتسمت بفارحة وهيا تأخذ الجواب ثم سألته: هو فين الرجل : معنديش اي أوامر اقول أي حاجة ، حضرتك تعرفي كل حاجة لما تفتحي الجواب عن ازنك ثم ذهب جلست أمام المنزل تفتح الظرف في عجلة ، حتي وقع النقود ، انحنت حورية تأخذ النقود ثم وضعتها بعيدا اخذت ظرف ثم قامت بفتحة ، لتبدأ تقراء رسالته والإبتسامة علي وجها ، كانت عيونها تتمشي مع كل كلمة وكل سطر حتي وصلت إلي اخر كلامته بلعت ربها بخوف وهيا تقوم بقرأتها مرة ثانية لتتأكد من هذه رسالة التي يقول فيها حبيبتي حورية وحشتيني جدا ، بجد استمعت في اليومين الي عشتهم معاكي ، سمحيني يا حورية انا مش هقدر ارجع تاني لأن ليا حياة تانية خالص مختلفة عنك ، عارف انك قوية وانك هتقدري تكملي من غير يا حبيبتي انا بعتلك فلوس كتير اوي اوي تقدر تعيشك في امان وسلام بعيدا عن عالم واتباعة ، وبكرا اكيد ربنا هيرزقك بحد يكون احسن مني ، ارجو انك تفهمي رسالتي كويس جدا ومتحوليش لا تبحثي عني ولا تحاولي انسيني خالص زي ما هنساكي " عمرو" وقعت منها الورقة بعد ما تلاشت ابتسامتها تدريجيا انهارت دموعها علي وجها وهيا تحرك شفتيها بأسمة " عمرو "
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD