البارت الرابع والخامس

2917 Words
البارت الرابع الحب و الندم (لا تساعدني ولكن لا تؤذني اكرهني ولكن لا تتصرف وكأنك تحبني لا تجعلني سعيدآ ولكن لا تفسد سعادتي) (وودي آلن) عند هدي قعدها ودموعها علي خدها بتفكر هي طول عمرها بتعملها ازاي حتي وهي غنيه عمرها مرحت قعادت معاها حتي هي كل ما تقولها تعالي يا هدي اقعدي معايا تقولها انا مشغولها اديها رحت خالص معتش هشوفها وانا السبب في الي هي فيه وفجاه جومانا واتصلت علي هدي وقالت لها هدي بصوت باكي .... الو ?? جومانا اول لما سمعت صوتها كده مخافتش لا دي هي مستانيه تشوف خالد مزعلها علشان تسخنها عليه جومانا بتدعي القلق ... مالك ياهدي ياحبيبتي فيكي حاجة ولا اخوكي عمل فيكي ايه هدي ماقلتش حاجة غير قتلت امي ايو انا السبب في موتها جومانا بفرح بحزنها لكن بتدعي الصدمة جومانا بصدمة مصتنعه .... ايه اليِ انتي بتقوليه ده هدي ببكاء شديد .... كنت خارجة علشان اروح لخالد الورشة هي كانت بتسألني انتي رايحة فين وا رضتش اقول لها بعدين زقتها وقعت علي الكرسي بتعيط وبعدين خرجت ورجعت مش شايفه قدمي لقيتها قعده علي الكرسي مش بتتحرك مسألتش فيها ودخلت اوضتي لما رحت عرفت ان خالد مش شغال هناك في الورشة وكنت خرجة علشان اوجها بل حقيقة لئيت وشها اصفر و نفسها ضعيف كلمت خالد بسرعة علشان يجي لاني مكانتش عرفه أتصرف جه بسرعة وخدنها علي المستشفى والدكتور قال ان هي ماتت من صدمه عصبية ادت الي توقف القلب جومانا بصدمه ..... معقول انتي تعملي كدة تقتلي امك مش قدرة اصدق دي مهما عملت مش لازم تعملي كده ده انتي اتجننتي هدي ببكاء ..... حرام مكنتش اقصد ارحمني وقفلت السكة اما عند جومانا فرحتها مش سيعها وبعدها قالت بغل ..... مش مهم الحفله دي المهم ان هي انحرق قلبها علشان قاتلت مامتها هي هتعيش الاعذاب الوان ولسه الي هعمله فيكي الفون جومانا بيرن وكان المجهول المجهول بعصبية ... انتي مجنونة البت مجتش وانتي كمان انتي بتهزري جومانا ببرود .... في الاجمل من الحفله المجهول .... وايه بأه الاجمل من الحفله جومانا بفرح .... هدي قاتلت مامتها المجهول بصدمة ..... انتي بتقولي ايه جومانا بسعادة .... بتحكيله كل حاجه المجهول بضحك .... معك حق دي فعلآ اجمل من الحفلة اصبري شوية وبعدين جوريها للي احنا عاوزينه جومانا .... تمام متقلقش المجهول... مع السلامة جومانا ... مع السلامة بعديها خارجت من الغرفه و نادت علي احد الخدم جومانا... انتي يالي اسمك سعاد انتي يا زفته سعاد .... نعم يا ست هانم جومانا .... ايه انتي مابتسمعيش سعاد .... اسفه يا ست هانم جومانا ..... بابي ومامي فين سعاد .... البيه سافر والست هانم مسافرة في لبنان جومانا بعصبية .... غوري اعملي واحد كابتشنو سعاد ... حاضر يا ست هانم وجريت سعاد من قدام جومانا جومانا بعصبية .... كالعادة مش بيسأله عليا كأنهم مخلفونيش ودخلت اوضتها عند سعاد وبعض الخدم سعاد .... يلا بسرعة يابت انتي وهي نضفوا الفيلا علي ما اعمل كابتشينو لست جومانا مني احد الخدم مني بخنقة ..... انا مش عرفة هي متكبرة علينا كدة ليه سعاد ..... نعمل ايه يابنتي اكل العيش مر يلا انا خالصت هروح اوديه واجي مني .... ربنا معكي رحت سعاد تودي الكابتشينو سعاد اتفضلي يا ست هانم جومانا .... خلاص غوري من هنا سعاد رحت ودموعها علي خدها نسيب جومانا وحقدها ونروح لي جاسمن جاسمن من ساعة ما بابها وجها وهي في اوضتها مبتخرجش لحد حتي بابها حاول يخرجها مرضيتش مش عارف ده سبب الندم ولا زعل منه جاسمن في اوضتها قرارت قرار وهتروح تقول لي بابها رحت اوضت المكتب وطرقت الباب عده طرقات حتي سمعت الأذن بدخول دخلت جاسمن واول ما بابها شفها قال وليد جاسمن حبيبتي كده تعملي فيا كده تعملي في بابا حبيبك كده جاسمن ... مفيش يابابا انا بس كنت محتاجة شويه وقت وخلاص وليد ... جاسمن حبيبتي انتي عارفة ان انا بحبك وعاوز مصلحتك ولما قولت الكلام ده كن جاسمن ..... وانت كنت صح انت نورتني وانا كنت في الضلمه سامحني يابابا انا مكونتش اقصد صدقني وليد ... بطلي عياط ورحمت ماما يا قلبي جاسمن ...... ربنا يرحمها بابا انا اخدت قرار وعاوزه حضرتك تدعمني فيه وليد باستغراب ... قرار ايه ده جاسمن .... انا كنت عا...... نروح عند خالد بعد وفاة مريم بيومين راح خالد الشغل وقابل صاحب الورشة سعد ..... اخيرآ البيه شرف خالد يا سطي ما انت عارف ان امي اتوفت سعد .... ماتت يا اخويه ما يهمنيش انت بعد ما ماتت كنت تجي علي هنا مش تقولي عزا وبتاع خالد مصدوم من اللي بيسمعه انت مش عاوزني اخد عزاء امي سعد ... يلا ياخويه بدل مانت متنح كده روح دورلك علي شغل تاني خالد اتصدم اكتر ..... انت بقول ايه انا مغبتش غير يومين ارحمني انا مش ها لقي شغل بسهلة سعد .... زقه وقال له مش شغلتي يلا بقا امش من هنا خالد ماشي ومش عارف يعمل ايه شاف احمد احمد ..... معلش يا خالد بكرة تتعدل خالد .... مش عارف يا احمد القي شغل ازاي دلوقتي احمد .... ان شاء الله هتلقي انت ادعي بس وقول يارب خالد .... يارب روح شوف شغلك بدل ما يمشيك انت كمان احمد ... ماشي هابقي أتصل عليك اشوفك عملت ايه يلا سلام و مشي خالد .... سلام في وقت ده رجله خدته علي الجامع ومن حسن حظه كان في صلاة شغال صلاة الظهر وقعد يادعي ربنا انو يلقي شغل وخرج يدور وكل واحد يقوله مفيش بس ما يأس روح بيته وكان معاه فلوس جاب سندوتشات فول وطعمية وحن لخته راح يشوفها دخل لقها بتعيط جامد خدها في حدنه وقال كفايه عياط بقا هي في مكان احسن هدي استكنت في حضنه اللي كان ملجاء ليه زمان وقالت له ..... انا السبب انا السبب مايكل بحزن .... لا مش انتي السبب ربنا عاوزة واي كانت انتي او الاء فا هي كانت هتروح روحها لي خلقها هدي .... انا تعبانة اوي يا خالد. خالد ... انتي الي تعباه نفسك هدي .... انت بجد اتنزلت عن ورثنا ولا لاء خالد .... ايو اتنزلت عنه بس كمان غصب عني مش بايدي هدي .... بجد طب ايه الي غصبك ما تقولي ايه الي غصبك خالد .... مش هقدر اقولك دلوقتي هدي بهدوء ... تمام خالد استغرب هدوها .... قال يالا علشان تاكلي انتي مكلتيش حاجة من الصبح هدي ... لا معليش انا مليش نفس خالد بحده .... مفيش حاجة اسمها ملكيش نفس يلا قومي معايا وفعلا قعدوا خالد حمد ربه علي الاكل وهدي بتبصلوا بستغرب وبتقول في سرها .... عملي مؤمن وانت واكل حقي ماشي خالد بدوا يكلوا ب**ت لحد ما قالت هدي .... انت جاي بدري ليه النهاردة مش عاتك خالد ... مفيش الرجل صاحب الورشة طردني علشان غبت يومان هدي في نفسها .... يا علي الكدب هدي .... طب انت هتعمل ايه هدور علي شغل خالد ... اكيد ياعني اومال هعمل ايه بكرة الصبح من النجمة هنزل ادور علي شغل وانتي يا هدي تنزلي مدرستك مفهوم هدي ..... مفهوم يلا انا هقوم انام علشان اصحي بدري خالد ..... تمام يا قلبي تصبحي علي خير هدي من ورا قلبها .... وانت من اهله هدي دخلت اوضتها وقالت بغل .... بقا عمال تضحك عليه وتكدب عنيني عينك كدة ماشي انا لازم اتصرف ومحدش هيساعدني غير جومانة ايو انا هتصل بيها وهي اكيد هتشوفلي حل واتصلت علي جومانا و جومانا ما بتردش عدت دقيقة و جومانا اتصلت وهدي ردت بسرعة هدي .... الو انتي مش بتردي عليا ليه يا جومانا جومانا .... معلش يا قلبي انا كنت بأحد شاور هدي ... ان بكلمك علشان تشوفيلي حل ده بيكدب عيني عينك كده عادي جومانا .... تعالي بكرة المدرسة وانا هقولك تعملي ايه وتتعاملي معاه ازاي لحد ما نشوف حل لموضوع ده هدي .... شكرا بجد انا كنت عارفه انك اللي هتقفي جمبي جومانا بعتاب مصتنع .... متقوليش كده دا انتي اختي هدي بصدق ... وانتي معزتك عندي كبيرة جومانا ... طب مع السلامة واشوفك بكرة هدي تمام مع السلامة نروح عند خالد الي دخل غرفت امه وعياط ..... وحشتيني اوي ياماما انا تعبان مش لقي حضنك اروحه زي زمان ربنا يرحمك ونام مكانه علي الارضية نروح عند نور وهي قعده مع بابها ومامتها بيتعشوا ياسين .... عاملة ايه في الدراسة يا نور نور ..... انا الحمد لله يابابا تمام نادية .... مش هتقولي لي ابوكي الي انتي عاوزة نور بتوتر ..... بابا بصراحة كانت عاوزة اروح اقعد عند سما صحبتي يابابا ونذاكر سوا ياسين بترقب .... وهي صحبتك متجيش ليه نور .... علشان هي مبتخرجش غير علي المدرسة بس يابابا هي كويسة ومحترمة اوي ياسين بياس من طيبة بنتو ..... وهي عندها اخوت ولاد كبار نور .... اه عندها اخ اكبر منها عنده 24 سنه ياسين .... ولما انتي عارفة انو عنده 24 سنه مفكرة اني هوافق نور ..... اسمعني باس يا بابا ده سما قالت لي ان اخوها ده بيخرج من الصبح لحد واحدة واتنين بليل ياسين ..... يا نور قولت لا نور بعيط ...... يابابا بقا علشان خاطري علشان خاطري نادية .... معلش يا ياسين خليها تروح ياسين بعد زن مراته وبنته وافق ياسين .... بشرط متأخريش وكل شوية تكلمني فاهمة ولا لاء نور وهي تحتضنه وتقبله .... والله انت احن بابا في الدنيا ياسين ... دلوقتي بقات احن بابا في دنيا يلا روحي نامي علشان المدرسة الصبح نور .... تمام تصبحوا علي خير وانتي من اهل الخير ياسين قعد جمب نادية وقال ياسين .... خايف عليها يا نادية نادية .... من ايه بس يا ياسين هي هتكلمك علي طول ياسين .... مش كده وبس يا نادية بنتك طيبة بزيادة سذاجة بتصدق وتثق في اي حد حاولت اتفهم معها وافهمها ان طبيتها دي هتوديها في دهيه وهتبقا صيده حلوة لناس نادية .... انت هتخوفني ليه يا ياسين وانا ممكن مخرجهش بره البيت ابدا ياسين ..... وتفتكري هو ده الحل نادية ... طب نعمل ايه ياسين .... مش عارف يلا تعالي ننام وربنا يحلها من عنده وهنا خلصت حلقتنا النهاردة قولو لي توقعتكوا ياريت متنسوش التعليقات و المتابعة و علامة التصويت و قولوا لي رايكم 1/ ايه هو قرار جاسمن 2/هل احمد هيشوف نور ؟ 3/ هل هدي هتسمع كلام جومانا 4/ هل خالد هيلاقي شغل الفصل الخامس في صباح يوم المدرسة امام مدرسة هدي كانت جومانا فرحانه جدا ان هي هتدمرها بفكرتها وان هدي ها تمشي وراها في كل حاجة جومانا شافت هدي جايه فصتنعت الحزن جومانا .... الباقية في حياتك هدي ...... حياتك الباقية هدي ..... فكرتي في موضوعي جومانا ...... طبعا ياروحي شوفتي زي ما قولت كلامي كان صح في الاول وطلع واكل الفلوس هدي بغل ...... معكي حق انا كنت مغفله وغ*ية وقدر يضحك عليا بحكاية التنازل جومانا بحزن مصتنع ..... شوفتي بقا عايش يتمتع بل الفلوس وانتي عايشة في الذل وهو عايش حياته اللي كان عايشها لما كان بابكي عايش هدي والغل والحقد والكره اتجمعوا علي كلامها ..... فعلا جومانا ...... اسمعي مني بقا وركزي في اللي هقوله انتي تروحي وتحاولي علي قد ما تقدري انك تخليه يوافق انك تخرجي الساعة 8 بليل وتاجي عندي هدي ..... تمام بس ليه جومانا بفرح .... علشان نفرفش وب مكر وعلشان ترجعي تعيشي في العالم اللي كنتي فيه قبل ما اخوكي ياكل حقك هدي بفرح ..... اوك ورحوا كل واحدة علي مدرستها ????????????? في نفس مدرسة هدي يتقابل سما ونور نور وهي تحتضن سما وتقول نور ..... وحشتيني يا سمسم اوي سما ..... ايه يا بنتي انتي محسساني اني خطيبك مش صحبتك هههههههه نور ...... تصدقي يا كلب البحر ان انا غلطانة اني عبارتك كنت خليكي كده ولا حد ما عابرك سما بردح مصتنع ..... فشر ده انا في التو والحظة المدرسة دي تبقا طبور ليا قال محدش يعبارني نور بدموع حقيقية ..... انتي عاوزة تسبيني يا سما علشان قولتلك ان محدش معابرك سما بصدمة ..... يا خربيتك انتي يا بت بتصدقي اي حد كده انا كنت بهزر معاكي مكانتش جد يعني نور ببراءة ...... بجد هدي ...... يلا ياختي بدل ما امد إيدي عليكي نور بضحك ..... ههههه خلاص خلاص ماشية اهو براحة ونسيبهم مع بعض ونروح مكان تاني ????????????? جاسمن ..... انا خت قرار وعاوزة حضرتك توافق عليه وليد باهتمام .... وايه هو القرار ده جاسمن بخوف ..... عاوزة من حضرتك تنقلني من المدرسة واروح مدرسة تانية وليد سكت شوية وقال ...... ليه جاسمن ...... انا مش عاوزة اشوف جومانا تاني وليد ...... ماشي يا جاسمن أتمنى انك تختاري أصدقائك كويس اوي المرة دي جاسمن بدموع علي وشك النزول .... حاضر يا بابا مش ها صادق حد ابدا وليد بحزن عليها ... جاسمن انا مش بقولك كدة علشان تقولي انك مش هتصاحبي حد انا بقولك كدة علشان عاوزك تاخدي بالك من الي حوليكي وعارف انك تقدري تختاري صح جاسمن وهي تقاطعوا بدموع ...... بابي انا عاوزة اروح لدكتور وليد بخوف .... ليه يا حبيبتي انتي تعبانة جاسمن وهي قاتعطوا وهي و تقول ..... دكتور نفسي وليد بصدمة ..... نفسي ليه يا جاسمن يا حبيبتي انتي معندكيش حاجة جاسمن ..... بابي ارجوك وافق ان محتاجة لي دكتور نفسي وليد ....... بس جاسمن ... ارجوك وافق وليد بحزن شديد علي صغيرته ..... حاضر هشوف دكتور كويس و اود*كي عنده جاسمن بدموع وهي تحضنه ...... مرسي جدا ????????????? نروح عند خالد وهو بيدور علي شغل ومش لاقي شغل قعد علي الرصيف وحتاط راسه بين اديه وقال يارب خالد ..... اعمل ايه دلوقتي يارب ساعدني وجت فكرة في راسه وقال .... انا هروح اعمل سرش علي الاب توب وقام وروح البيت ????????????? عند نور وسما خلصوا مدرسة سما قالت لنور سما ..... يلا يا نور علشان نروح عندنا في البيت ونذاكر سوا نور ..... انا اقنعت بابا وماما بالعافية علي ما وقفوا اني اجي عندك في البيت سما ...... ليه ده كلوا نور ببراءة..... علشان اخوكي سما ...... طب انا عندي حال انا اجي عندك مرة وانتي مرة وكمان أخويا مش بيجي غير بليل نور .... اوك يلا نروح هما الاثنين ..... يلا ????????????? خالد روح جاب الاب توب وقعد يدور علي وظائف كتير لحد ما لاقي عمل في كافية نادل طلب رقم الوظيفة ورده عليه وسأله كام سؤال وطلبوا منه يروح ليهم بليل الساعة 8 بليل وهو وافق هدي دخلت لقته قعد علي الاب توب بتاعها سألته بيعمل ايه عليه فستغربت هدي بهدواء ...... هو في حاجة يا خالد خالد اخد باله منها وقال مفيش بدور علي شغل بدل القعدة في البيت هدي بشبه ابتسمه .... ايه ده بجد طب ولقيت خالد بصدق وابتسم ..... اه لاقيت في كافيه هشتغل فيه وهروح انهاردة بليل الساعة 8 هدي فكرت شوية هي كمان عاوزة تمشي تمانية هدي .... طب انت هتأخر خالد استغرب سؤالها ..... اه لأني هابدأ شفت بليل علشان يشوفني هشتغل صح ولاء هدي بفرح .... اه تمام وانت ها تخالص امتي خالد ... مالك فرحانه كدة ليه هدي بتعلثم .... اه علشان يعني لقت شغل ومش هنحتاج لحد وكدة خالد بشك .... اه تمام انا داخل انام شوية هدي تمام ودخل اوضته وقعد يفكر ايه السبب اللي يخليها مبسوطة بس قال . يمكن تكون فعلا مبسوطة علشان لقيت شغل ونام عند هدي دخلت اوضتها لقت إسراء بتتصل هدي .... ايه يا بنتي ما بتجيش المدرسة ليه بقالك كام إسراء بحزن .... ما انتي لو كنتي بتسألي كنتي عارفتي هدي حست بحزن صحابتها ..... هو في ايه مالك معلش ما انتي كمان لو عارفتي الي ماريت بيه مش هتقولي كدة إسراء .... لا احنا محتاجين قعدة مع بعض ايه رايك تاجي تقاعدي معايا هدي .... طيب يلا انا هلبس واجي هدي جهزت وراحت ل غرفة خالد وصحته هدي ..... خالد يا خالد خالد ..... في ايه يا هدي هو انا مش قولتلك ماتصحنيش هدي بخنقة ..... معلش يا خالد انا كنت عاوزة اقولك اني هروح عند إسراء علشان محتاجني خالد .... طب متأخريش هدي ..... اوك باي ورحلت اما هو فانام ????????????? عند إسراء هدي دقت الباب و إسراء فتحت بوجه بهتان وماصفر وحالتها حزينة جدا إسراء دخلتها اوضتها هدي بقلق ..... مالك يا إسراء فيه ايه ايه الي حصل إسراء ...... الحقيني انا م***ع اخرج بره البيت هدي .... ليه ده كلوا اسراء ..... بابا عاوز يجوزني ابن صاحبه وعرف اني بحب هادي هدي ..... وهادي عرف إسراء ...... اه الواطي الحقير هادي بعد ما عرف ان هو عاوز يجوزني لوحد تاني راح اتقدم لبابا وبابا رفض وقالوا يبعد عني سابني وسافر هدي ... الواطي طب انتي شوفتي العريس إسراء ..... لاء مشفتوش بس عرفت انه شغال مهندس معماري وغني هدي .... طب وده عريس يترفض إسراء .... و هادي هدي .... هادي مين يا ام هادي ما هادي ماشي وسابك وماتمسكش بكي زيك اتجوزي و عيشي حياتك الباقية في غني إسراء .... بس انا بحبه هدي ...... الحب دلوقتي ما يأكلش عيش ولا يجيب حاجة إسراء حبت تغير الموضوع ..... المهم انتي ايه الي حصلك هدي حكت لها من ساعة الي عاملته مع امها لحد ما عرفت حقيقة اخوها وحديثها مع جومانا إسراء .... انتي المفروض توجهيه لكن مش تمشي مع البت الي اسمها جومانة دي النت مش مظبوطة هدي .... مش مظبوطة ايه انتي شيفها معوجه ههههه إسراء ..... ايو اقلبي الموضوع هزار وبجدية ......هدي طول ما انتي ماشية مع البنت دي هتخربي حياتك البنت دي مش بتحبك لا دي عاوزة تدمرك هدي .... لا جومانا زي اختي وهي بتعتبرني زي ما انا بعتبرها بظبط إسراء .... لا هي مش هدي قاطعتها ..... بقولك ايه يا إسراء انتي مش فاهمة حاجة إسراء .... دا انتي الي مش فاهمة حاجة ونسبهم مع بعض ????????????????????? عند احمد في الورشة بيشتغل لقا اسطى سعد جاي عليه بيقول سعد .... يلا يا احمد امشي علشان هنقفل الورشة احمد بسغراب .... ليه يا سطى في حاجة ولا ايه سعد .... ملكش دعوة يا احمد ويلا اسمع الكلمة وامشي أحمد .... حاضر ومشي احمد وكلم خالد و قالوا علي الشغل وحكوا شوية مع بعض احمد روح لقا امه وابوه قاعدين و استغربوا لما شافوه جاي بدري سامية بقلق .... فيك حاجة يا احمد جاي بدري ليه احمد .... لا مفيش حاجة انا كويس بس الاسطى سعد قالنا نمشي ليه مش عارف وقفل الورشة بدري طب يا حبيبي روح غير علي محضرلك الاكل احمد ..... طيب و ماشي علشان يغير عاده علي باب غرفة اخته دخل اوضتها علشان يفاجئها بوجوده احمد بمرح .... حبيبت قلب وسكت فجاه لما شاف الملاك بتاعه زي ما سمه نور اتفجاة جدا لما شافته وشها احمر لما افتكرت المواقف بتاع الشباب تم الحلقة بسلام ????????????????? 1/هل هدي هتروح الحفلة ؟ 2/هل إسراء هتراضا بنصيبها ؟ 3/هل جاسمن فعلا هتروح لدكتور نفسي؟ ؟ قولوا توقعتكم و رائيكم في البارت الجاي

Great novels start here

Download by scanning the QR code to get countless free stories and daily updated books

Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD