الفصل الثاني

1935 Words
البارت التاني من الحب و الندم توقفنا عند تعرف مين احمد واسرته ندخل بقا علي الفصل التاني خالد… خلص شغله علي 12 بليل ورجع على بيته كانت مريم وهدي مستنين مريم … حمدلله على السلامة يا بني خالد: الله يسلامك يا ماما هدي: انا مستنياك علشان عاوزه فلوس خالد؛ مفيش حتى حمدالله على السلامة من اول ما ادخل علي طول كدة هدي: معلش بقا ومين السبب فى ده مش انت وامك السبب فى فقرنا ده وانت السبب كمان لما عمنا خد الورث بتاعنا خالد بعصبية: بت انتي لما تجي تكلمي اخوكي الكبير تتكلمي عدل وايه امك دي ما تحترمي نفسك وبعدين انا السبب ان عمنا خد الورث بتاعنا ليه انا قولتلوا ياخدوا هدي بغل وحقد : لا مكنتش راجل كفايه علشان تاخد حقنا من عمك فجاه وشها لف الاتجاه التاني سبب صفعة خالد لها خالد بعصبية … الیِ ماكنش راجل ده هو السبب في انك بتكلي وتشربي وبتنامي مرتاحة وتروحي مدرستك اليِ ماكنش راجل في نظرك شئيان وتعبان وطافح الدم وساكت وراضي اليِ مرضيش يشغلك علشان تساعديه وشئيان عليكي علشان تعيشي مرتاحة وانتي فين من ده كله وحده مابحسش مفيش دم خالص أنا داخل انام مش عاوز ازعاج مفهوم كل الحوار اللي كان بين خالد وهدي وطول الوقت ومريم بتبكي بكاء شديد علي حال اولادها مريم: حرام عليكي إللي انتي بتعمليه ده امتى بقا ترضي عن عيشتك امتى هدي بغل… انا عمري ما هرضا عن عيشتي تعرفي هرضا امتى وبغل اكتر لما اغور من وشكوا ومن الفقر ده انتوا بتموتوا في الفقر والق*ف الزريبة دي فين بابي لما كنا عايشين في فيلا فين اخرتنا من فيلا عايشين في بيت ده احنا حتي ظلمين البيت بتشبيه ده والسبب ابنك المصون كتكم الق*ف قالت ذلك ودخلت الي غرفتها مريم ببكاء شديد …قعدت علي الارض وقالت يارب انت عالم بحالنا يارب طيب قلبها علينا يارب وعرفها ان اخوها مظلوم ومعملش حاجة تغضبك يارب وعمل كده وكان مجبور خلصت دعاء الي الله ورحت عند خالد وقالت مريم بترجي … قوم يا خالد كلك لقمة انت مكلتش حاجه من الصبح يبني قوم ومتوجعش قلبي عليك خالد… صدقيني ياماما انا مليش نفس هنام وبكرة هأكل مريم … انت عارف انك لو مقومتش تاكل مش هنام وهيبقي زمبي في رقبتك خالد هو يبوس رأسها: من عيني ما يهونش عليه متنميش هقوم احضر الاكل مريم... لا انا خالد وهو يقاطعها.... انا الي هعمل الاكل وعلي فكره انتي هتكلي معايا مريم... ماشي يا حبيبي خااد حضر الاكل بعد ما خلصوا اكل حمدوا ربهم (الاكل كان عبارة عن عيش وحتة جبنه) كل واحد دخل غرفته داخل غرفة خالد خالد وهو يبكي ويصلي ويقول يا يارب انت عارف اني مظلوم ومعملتش حاجة هي ليه يارب بتعاملني علي اني انا المذنب وانا مظلوم بتعاملني كأني مجرم وبتتكلم معايا علشان تطلب فلوس او عشان عاوزة حاجه نفسي ترجع تتعامل معايا علي اني اخوها حبيبها الي كانت بتحكلوا علي الصغيرة قبل الكبيرة خلص صلاه ورح نام عند هدي وهي بتكلم جومانة على الفون وبتحكلها الي حصل معاها جومانة بخبث : انتي صح والي بتعمليه هو الصح اخوكي هو الغلطان وهو كمان سبب الذل والفقر اللي انتي فيه عيشين فيه هو اصلا ممكن يكون عمل العبة دي عشان ياخد الفلوس ويكون التنازل اصلا مذور علشان تصدقوا ويكون هو بيتمتع بل فلوس اصل خليكي معايا كدة الاب توب ده الفون ده جبهملك ازاي وانتوا فقرا اوي وكده معلش يا هدي انا بقولك اللي بيجي علي بالي جومانة خلصت حديثها السام فى خالد وبدات خطتها في تفريق الاخوه????? انتباه هل هدي هتصدق جومانة وتشك في خالد ؟ عند جومانا لما كانت بتبث حديثها السام في خالد هدى... بس هو بيجي كله شحم وجاز علي هدومه جومانة... انت يا بنت طيبه على نياتك شويه جاز وشويه شحم ويحط على وشه هدومه وخلص الموضوع هدي ... طب هاعمل ايه هاروح اواجهه جومانة ... لا هينكر وشويه كلام هأثروا فيكي طب في دليل تاني هو ليه مش بي خليكي تروح الورشه ايه اللي شغال فيها هدى.... علشان ما حدش يضايقني علشان في ورش كثير جومانا... وايه يعني لو الناس عرفت ان انت اخته ما حدش هيبص ولا هيتكلم بس هو عمل كده علشان انتي متكشفهوش واحتمال امك كمان تكون مشتركه معه في اللعبه دي وعارفه كل حاجه ساكته علشان شايفاكي مش قد المسؤوليه هدى.... طب اعمل ايه شورى علي اعمل ايه اروح الورشه ليه جومانا... لا اوعى تعملي كده انا هاقول لك تعملي ايه اسمعي????????? وتحكي لها الشئ الذي سوف يدمر حياتك وحياه اسرتها كامله ????????????? احمد بيت متوسط الحال احمد دخل بيته لقى اهله قاعدين بيتف*جوا على التليفزيون وعلى وجوههم الحزن احمد.... مالكم قاعدين كده ليه وبعدين شاف اللي بيشوفوه وعرف ايه اللي مزعلهم احمد هو ده اللي انتم زعلانين عليه ده اللي باعنا وسابنا في عز احتياجنا ليه ولا نسيته اشتقت له روحوا له علشان يتردكم ثاني زي ما طردكم قبل كده لو نسيته الكلام اللي قاله افكركم بيه انا داخل انام مش عاوز ازعاج بعد ما دخل غرفته والدته قعدت تعيط و زوجها نزل دمعه من عينيه مسحه بسرعه قبل ما مراته تاخد بالها وقلب حزن يوجع القلب محمود..... ما تعيطيش يا ساميه احمد ما غلطش هو صح ساميه.... معك حق يا محمود بس كمان ده ابننا مهما يعمل مش هنقدر نكرهه هنعمل ايه في اولادنا واحد باعنا و الاثنين الثانيين بيكرهوا اخوهم كره العمي محمود..... معلش بكرة تتعدل من عند ربنا سبحان وتعالى يلا اقوم اصلي ويمكن ربنا يشيل الغمة دي عننا سامية..... قوم يا حج ربنا يقويك ويد*ك طولت العمر وانا هروح احضر الاكل ل احمد زمانه على لحم بطنه من الصبح سامية.... حضرت الاكل وحطته علي السفرة ودخلت اوضته أحمد... هو انا مش قولت مش عاوز ازعاج سامية.... متزعلش يا احمد قوم كلك لقمة علي شان خاطر سما لو عرفت انك مكلتش هتزعل منك قوم بقا يا حبيب ماما عاوز تزعلني منك احمد.... حضر ياماما ميهونش عليا زعلك ولازعل سما وخرجوا بره قعادوا علي السفرة أحمد.... امال بابا فين سامية...... ابوك دخل يتوضا ويصلي أحمد.... ماشي هقوم اغسل ايدي علي ما بابا يخلص واجي ناكل سوا انا وانتي وبابا امال فين سما مش سمع ليه صوت سامية... ياعني خلصت مذكرة من هنا ونامت من هنا أحمد ... يلا ربنا معاها ويقويها محمود جه وقعد وقال يلا بسم اللهّ وكلوا وخلصوا اكل ودخلوا ناموا ونروح عند جومانة وهي بتكلم جاسمن في الفون وبتحكلها اليِ حصل رغم ان هدي محلفها متولش لحد ملاحظة هدي بتحب تحكي ل جومانا كل حاجة اما جاسمن فى معرفه سطحية جومانة.... وبس قولتلها تعمل ايه ولا كمان الخطة دي محكمة اوي وهدمر اهلها وهي شخصيةً جاسمن... مش يمكن تروح لي اهلها وتوجهم جومانا.... لا مانا مظبطها علي السنتي وكل ما تقول هروح بسدها في وشها علي طول جاسمن... اما نشوف الحكايه دي هترسا علي ايه المهم انتي هتعدي عليا علشان نروح البارتي جومانا ..... شور هاعدي عليكي الساعة11 بدقيقة جاسمن ...... اوكي هكون جهزة في بيت جاسمن بتفكر ازاي هتقنع ابوها انها تروح البارتي خارجت من غرفتها راحت تخبط علي باب غرفت المكتب ابيها ملاحظة ابيها مهندس جاسمن ...... بابي انا قولت لحضرتك اني عاوزة اروح البارتي وليد ولد جاسمن .... وعلي ما اعتقد بابا قال لا جاسمن ... بس يا بابا قاطعها وليد بحدة ...... هو انتي متخايلة اني ممكن اخلي بنتي تمشي تروح حفلة ملهاش اي لازما الساعة 12 بليل انتي باين فاهمة الحرية غلط انا مش علشان بعملك كل حاجة عاوزة فدا مش ضعف شخصية لا ده حب فيكي وان مش عاوزك تبصي لحاجة غيرك ويكون عندك كل حاجة علي شان محرمكيش من حاجة لكن تخرجي الساعة 12 بليل انتي عرفة الي هيشوفك ايه اللي هيحصل هيقولوا ايه انا هقولك هيقولوا ايه بنت متربتش ولا اهلها متربين علي شان يخرج بنته في نصاص اليالي والبت اللي انتي مشية معاها ابعدي عنها خالص ومتحتكيش بيها ابدا فاهمه ولاء مش جايه دلوقتي انا هقولها تبعد عنك واتفضلي اطلعي اوضتك وليد..... بت انتي لا تكوني مفكرني مغفل لا انا عارف كل حاجة بدليل الابت الفقيرة اللي انتي ماشيه علي هوى ست جومانا البنت اللي هي عاوزة تدمر حياتها وحياة اهلها لمجرد انها اجمل منها وبنتي بتشارك في ده بنتي هتبقي مجرمة علشان تفرح صحبتها متعرفش ان كما تدين تدان يعني اللي بيعمل حاجة بترجعلوا يا بتعت الجوامع مش بيقولك ان كدا حرام وترك جاسمن تبكي علي كلام ابوها والندم بيموت فيها وافتكرت كل حاجة شاركت فيه جومانا وطلعت اوضتها تعيط جامد وتفتكر كلام ابوها والندم بيموت فيها ???????????? من الحب الندم بعد دخول جاسمن غرفتها وصلت جومانة واتصلت علي جاسمن و جاسمن بتعيط ولما شافت رقم جومانة مسكت الفون حدفته علي الحيطة فا ت**ر اما وليد خرج لقا جومانة واقفه برة ولبسه فستان عريان جدا بصلها بق*ف وهي خدت بالها من البصة وليد .. اسمعي يا بت انتي ابعدي عن بنتي انتي سامعة والا مش هيحصل كويس ابدا ولا تتصلي بيها وحتي لو شوفتيها صدفة ملكيش دعوة بيها جومانة .. بعد ما حست ان كرمتها اتهنت بس حاجة جوها خلها متتكلمش وتهز رأسها بنعم بس مش عارفة لية خافت منه وركبت العربية والسوق مشي وليد دخل غرفته ويفكر في بنتو ويقول في نفسه ..لا انا صح لازم اقسي عليها بل كلام علشان متعملش كدة تاني وبنسبة للبنت هدي فا هي عاوزة قرصت ودن وهسبها كدة لغاية ماترضا بعشيتها في صباح يوم جديد اسيقظ خالد في الساعة سته صباحا وخد دوش وخرج برة كانت هدي موجودة وامها نايمه خالد بتسامة .. صباح الخير هدي .. كان خير من قبل ما اشوفك خالد تلاشت ابتسامته ... مش هرد عليكي ربنا يسامحك هدي بسخرية ... لاء وانت تعرف ربنا اوي انا قايمة اروح المدرسة وخرجت حتي تتقابل مع الافعي جومانة خالد وهو حزين .. اعمل اية بس يارب ارشدني يارب وارحمني وخرج يروح شغله عند احمد في بيته في حد بيتسحب علي طرطيف رجله ومعه 7 اعود كبريت دخل غرفة احمد وهو نايم نوم عميق حطهم في صوابع رجلة ولع الكبريت وطلع وبعد 5 ثاوني كان سريخ احمد رج البيت وضحكت سما تملي البيت وابه وامه جوم علي الصوت واحمد خرج وعرف علي طول انه هي (اصله واخد علي كدة ??) اما سما راحت وقفت ورا ابوها وقال محمود .... عاملتي ايه تاني يا مقصوفة الرقبة سما ببراءة .. انا يحودة دانا بس كنت بصبح عليه وهو اللي قفوش احمد وعنيه حمراء من العصبية ... انتي يا مصيبة حياتي انا تحطي الكبريت وتولعي في رجلي دا انا هولع فيكي شهقة خرجت من سامية ومحمود سامية بعصبية ..انتي اتجنني يابت ولاء ايه سما ببكي مذيف ... الحقني يا حودة محمود بعصبية لي احمد وسامية .. اسكت انت وهي سما تعمل الي هي عاوزة فاهمين سما وهي في حضنه بتطلع ل**نها لي أحمد وبتبتسم لي امها محمود وهو يربط علي كتفها .. بس دة ميمنعش انك غلطانة وتعتذري لخوكي ماشي يحبية بابا سما وهي في حضنة .. حاضر يا بابا انا اسفة يا احمد احمد .. وهو ياخدها من حضن ابيه ويحضنها .. وانا عمري زعلت منك اصلن يلا انهاردة اول يوم مدرسة ليكي عوزك متفوقة زي كل سنة سما وهي تقبلة من خده .. من عنينا يانور عنيا يلا علشان متتاخرش علي الشغل وانا علي المدرسة ورحوا يجهزوا سامية .. ربنا يخليك لينا يارب محمود.. ويخليكي لينا يا ام أحمد خرجوا احمد وسما بعد ما صلوا وكالوا وكل واحد راح يشوف طريقة اللي هيتغير بيه او هي غير حياة حد تاني عند هدي في المدرسة جومانة بعصبية لي هدي .. هدي اسمع الكلام في ايه بقولك من الصبح اللي خطة اللي انا قولتلك عليها هتنجح هدي بخوف ... طب اهدي بس جومانة.. اسمع الكلام تاخدي حاجة نظيفه المهم في بارتي بتاعت وحدة صحبتي ما تاجي معايا ومنها تستفزي اخوكي وامك ومنها تغيري جو وتتعرفي علي ناس فوق (قالتها بغرور ) هدي بعدم تفكير .. اوك الساعه كام جومانة.. الساعة 7 هاجي اخدك الساعة 6 بدقيقة تكون نزله بس مش هدخل هرن عليكي تنزليلي هدي .. اوك تمام انتباه 1/ هل هدي هتروح حفلة بنت الاكابر بل هدوم اللي عندها 2/ ايه هي خطة جومانة 3/ هل جومانة هتاخد هدي لسبب ولا عادي 4/ هل خالد هيوافق ان هي تروح البارتي 5/ هل جاسمن ندمت بجد ولا هترجع تاني هتعرفوا كل ده في البارت القادم ان عجابكم البارت ياريت تقولوا رايكم وتقولي لي توقعاتكم بلاش م ل عاوز رايكم يهمني ??????????????????????????
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD