الفصل التاسع....
وقفت دهب بصدمه تنظر الي داخل الغرفه وانهمرت دموعها مما رات
وجدت في منتصف الغرفه تمتال لوجهه نيجار
هذا التمثال جعل سليم زميل له بكليه فنون جميله عمله خصيصا لنيجار حتي يكون وجهها امامه حين يفتح عيونه ولكنه نسي ان يخبر الخدم ان يخفوا التمثال من غرفته
سليم وهو يقترب منها باسف...
سليم... دهب انت اسف بس انتي عارفه ان جوزانا مكنش متوقع وان كل حاجه اتلخبطت وانا كنت...
دهب بحزن... بتحبها
نظر سليم ارضا... نيجار مش بس بنت خالتي نيجار صحبتي وملازماني من طفولتي مكنتش بتفارقني وفجاه كل حاجه ضاعت انا عارف ان كلامي ده بيجرحك لكن غصب عني وعنك ده اللي حصل
دهب... انا مش عارفه ارد اقولك ايه حاسه اني مش في مكاني
سليم وهو يمسك بكتفيها
سليم... دهب... نيجار خلاص اتجوزت انا هحاول انسي وهنبتدي سوا بس ارجوكي اتحملي شويه مش هتغير في يوم وليله انا بشر والبشر بيخطا والتمثال ده هشيله حالا ومش هتشوفيه تاني يا نيجار
دهب بحزن وهي تزيح يده عن كتفها... اسمي دهب يا سليم مش نيجار
وتركته ودخلت الي الحمام
سليم وهو يخبط كف يده بالحائط...
سليم... غ*ي غبي....
بينما هي كانت بداخل الحمام تجلس علي البانيو وفتحت الدش حتي لايسمع صوت بكائها كانت تبكي نفسها كيف تكون تلك حياتها دائما كانت تتخيل نفسها مع زوجها الذي طالما انتظرته وانه ستكون حياتهم ورديه مليئه بالحب لم تكن تعلم ان الالم هو نصيبها فليسامحك الله يا جدي.....
...........
في الصعيد
في منزل ابراهيم الغول كان يجلس مع المحاسب الخاص به يراجعون الاعمال
حين دخل عليه احدي رجاله
الغول.... خلاص يا استاذ تجدر تتفضل دلوجتي بعدين نكملوا
استاذن المحاسب
الغول... جول
الرجل... ولد الشهاوي رجع البندر انهارديه هو وبنت الجناوي ومرت فهد الغمري شفناها انهادريه وهي بتجري حوالين داره الصبح بدري جوي وكانت لابسه خلجات غريبه جوي
الغول... وهو ياخد نفس دخان....وعمار الجناوي
الرجل... مفيش جديد بيتابع مل ارضه ومفيش جديد ولا حد شاف مرته واصل
الغول... طيب روح انت وبليغني بالجديد طول الوجت
الرجل... حاضر يا كبير
خرج الرجل بينما صعد الغول الي الاعلي الي غرفه ابنه الوحيد ويدعي قاسم شاب في 20من عمره فقد والدته منذ صغره وعاني من قسوه والده وهذا الايام تغيرت احواله اصبح يجلس بغرفته طوال الوقت علي النت وربي لحيته لا يعلم ما به
دخل الغول الي غرفه ابنه
الغول... مساء الخير
قاسم... وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الغول.... ماشي يا شيخ جاسم ممكن افهم اخرت حبستك ديت ايه اني جبت اخري معاك
قاسم.... متقلقش يا حج جريب جوي هترتاح ميني ومن همي واريحك جوي جوي
الغول... جصدك ايه
قاسم... مفيش يا ابوي
الغول... هتنزل تتعشا معاي ولا كيف كل يوم هتاكل وحد*ك
قاسم... مش جعان لما اجوع هنزل اكول
الغول... يا ولدي ليه اكده انا معنديش اعز منيك انت جلبي بخاف عليك وخايف من جفلتك علي نفسك ديت تكون اخرتها شينه
قاسم... متجلجش يا ابوي
الغول... ربنا يهد*ك يا ولدي....
.............
في منزل حمدي الجناوي
كان حمدي يجلس وحده شارد
فلاش بااااااااك
حزين ولكن تذكر اليوم السابق للصلح حين جاء سليم لخطبه نيجار
في حوالي الفجر وجد حمدي احدي رجاله المخلصين يطلب السماح لرؤيته
علم حمدي علم اليقين ان حضور ذلك الرجل لينبهه علي كارثه كان رجل يدعي حمدان
حمدي.... كيفك يا حمدان عاش من شافك يا ولدي
حمدان وهو يقبل يده باحترام
حمدان... عايش في خيرك يا بيه
حمدي... خير يا حمدان جيتك دي دلوجتي اكيد فيها حاجه
حمدان....الغول يا بيه
حمدي... ماله ابن المركوب ديه
حمدان... عاوز يخلي النار تولع بين عيله الشهاوي والجناوي والغمري بيفكر فيها و. لولو الصياد... م**م يخلي بحور دم بيناتكم وانت عارف ان فهد الغمري بيعزه جوي ومالي راسه بالكلام الشين ماهو جوز عمته
حمدي... تجصد ايه
حمدان... يا بيه سمعته بيتحدتت مع فهد الغمري انه ياخد تاره من عمار بيه يجتله كيف ما جتل سعيد بيه ابو فهد بيه
حمدي..بجديه.. شكل الغول مهيريحش نفسه واصل
حمدان... اني جيت اجولك تخلي بالك يا بيه وانت عارف اني شغال مع الغول واي جديد هخبرك بيه
حمدي وهو يعطيه بعض المال
حمدي... كتر خيرك يا ولدي
بااااااااك
حمدي... مكنش ينفع اسيب فرصه للغول يخس منيها علشان اكده ربطت بينهم وبتمني من ربنا ان يسعدهم ويكون اللي عملته صوح لكن الغول ديه شيطان منذ سنوات وهو يكره حمدي الجناوي وبشده
لانه اخذ منه حبيبته وهي ابنه عمه تزوجها رغم انفه كانت تعشق حمدي الي حد بعيد ورفضت الزواج من الغول وكان الجميع في البلد يعرف.لولو الصياد.. اخلاق الغول يمشي خلف الرقصات ويشرب م**رات كان سيء للغايه لذلك رفض والدها ان يعطيها له واعطاها لحمدي القناوي وكانت ملكه متوجه في منزله الي ان مرضت بالكانسر وماتت وهي في 38من العمر صغيره وقتها اتهمه الغول انه هو من قتلها وظل يصرخ بذلك امام الناس وكان يتذكر كلمته وقتها الي الان....
الغول... بغضب وقهر عاشق ضاعت حبيبته....
الغول.... مش هسيبك يا ولد الجناوي هخليك تكره حياتك هاخد منك اعز ما ليك صدجيني مش هسيب حج دهب واصل يا ولد الجناوي
حمدي.... يارب استرها علينا وانتجم من كل ظالم يارب واصلح حال احفادي
.......
كان فهد الجناوي نائم بغرفته ومستغرق في النوم
حين سمع صوت صراخ نيجار وهي توقظه
نيجار.. فهد فهد فهد
فهد... ايه في ايه بتصحيني ليه دلوجتي
نيجار... الحق عاوزينك في مزرعه الخيل حالا بيقولوا في حريقه
فهد. وهو يتنفض واقفا.... حريقه استر يارب
وارتدي ملابسه سريعا باهمال
وخرج وهو لا يري شيء من شده الفزع
لا يعلم لماذا كلما قابل شخص يبتسم انه امر غريب ولكن ممكن الممكن ان يكون بسبب فرحتهم بزواجهم
وأخيرا وصل الي مقر الخيل وجد كل شيء هادي لا يوجد شيء نادي علي رجاله تجمع الجميع امامه ولاحظ ابتسامتهم
ظل يصرخ فيهم ويصرخ علي من جاء وفعل ذلك الفصل الرخم ولكن اقسم الجميع انه لم يحدث ولم يذهب احد الي منزله
تركهم فهد وتوجه الي فرسته المفضله وكان يسميها ماسة عل
...
..
..............
علي اسم ش*يقته ماسه
فجاءه وجد فهد احدي رجاله يسعل من خلفه حتي يلفت انتباه
فهد... في ايه
العامل... بصراحه يا بيه في حاجه اكده خايف اجولها لحضرتك
فهد بغضب ...جول وخلصني انا مزاجي مش رايج دلوجتي خلص في حديتك ديه وجول بسرعه
العامل يا بيه وشك ملخبط بالالوان
نظر له فهد بصدمه. ..الوان ايه
احضر له العامل مرايه من غرفته ليري نفسه بها وكانت صدمت فهد وجهه ملييء بالالون ومرسوم بشكل مضحك وجهه ارنب
....شعر فهد وكانه يريد ان تنشق الارض وتبتلعه من فعلها ليست سوي تلك ال*قربه التي تزوجها فلا احد يجروء غيرها علي فعل ذلك وجعلته يخرج بفزع حتي يكون مسخره امام رجاله ولكن يقسم انه سيجعلها تندم علي ما فعلته اشد الندم ولكن كيف لم يشعر تذكر انه احضرت له كوب من العصير حتي انه شعر بالدهشه مما فعلت وايقن الان انه كان به منوم حتي تقوم بفعلتها ولكن فليرحمها الله مما سيحدث لها كان فهد يعود الي منزل وهو يغلي كان يشعر ان المسافه بعيده للغايه اراد ان يطير حتي يصل اليها سريعا وينتقم منها
اخيرا وصل الي المنزل وحين دخل
صرخ باسمها بقوه
فهد.... نيجاااااااااااار.....
لولو الصياد من اجلك فقط
الفصل العاشر....
صرخ فهد باسم نيجار بقوه
ولكن وجد الجد وعمار وزوجه عمها وبعض النساء والرجال موجودين بالمنزل من الواضح انهم جاءوا من اجل صبحيه العروس
كان فهد قد مسح وجهه قبل وصوله الي المنزل في مزرعه الخيول غسله بالماء لقد قللت من هيبته امام رجاله
فهد... بتوتر وهو يتماسك.... السلام عليكم
الجميع رد السلام بحث فهد بعيونه عنها وجدها تجلس بحضن جدها وتبتسم ابتسامه نصر كانت تعلم انه يغلي من الغضب مما فعلت ولكنها اخذت حقها...
فلاش بااااك
احضرت له بالامس كوب من العصير ووضعت به حبه منوم تستخدمها عاده عندما يجافيها النوم
نيجار... بصوت رقيق... اتفضل
فهد وهو ينظر لها بدهشه... وديه من ايه
نيجار وهي تعطيه الكاس... عادي كنت بعملي عصير قلت اعملك انت كمان ولا انا غلطانه
فهد...لا عين العجل بس مش مستريح ليكي معرفيش ليه
نيجار... لا متقلقش اصل فكرت وعرفت ان الخناق مش هيوصلنا لحاجه فنكون ناس عاقله افضل ونتعامل باحترام وتفاهم لحد ما نشوف هنحلها ازاي
فهد... وهو يشعر ان راسه اصبحت ثقيله.... كيف يعني نحلها
نيجار... يعني هنكمل ولا نطلق ولا ايه
فهد...وراسه تسقط علي المخده.من اثر المخدر.... الطلاج مش هيحصول واصل
وغط في نوم عميق
انفجرت هي الضحك علي منظره وهو نائم هكذا واحضرت الالوان ورسمت وجه ارنب علي وجهه وايقظته بتلك الطريقه حتي لا ينظر الي نفسه وتجعله اضحكوه امام الناس وتنتقم على ض*به لها مثل الاطفال
باااااااك
.....
نيجار بصوت رقيق... حمدالله بالسلامه يا حبيبي
فهد وهو يكتم غيظه.... الحمد لله
جلس فهد مقا**هم الي جانب عمار
فهد... كيف ماسه انهارديه
عمار... زينه
فهد... الحمد لله انا هاجي ليها ان شاء الله وباجي العيله بعد العشا باذن الله
حمدي... تشرفوا في اي وجت يا ولدي
فهد باحترام... ربنا يخليك
نيجار ...انا هاجي معاكم طالما كده كده فهد هيجي بعد العشا في حاجات ليا هناك عاوزه اجبها وانا مبحبش حد يلمس حاجتي
الجد... اسألي جوزك يا بتي ان وافج مفيش مانع
نيجار.... انت ايه رايك يا فهد وحياه ماسة توافق
حلفته بالغاليه بش*يقته التي ليس هناك احد في العالم بغلاوتها
فهد.... ماشي يا نيجار
لم يرد فهد ان يظهر الخلاف بينهم امام احد
عمار... اذا كان اكده اطلعي غيري خلجاتك خلينا نمشوا
نيجار... بس مفيش
كانت تهم ان تقول انه لا يوجد لبس لها
حين قاطعها فهد بجديه
فهد... تعالي معاي معلش يا جماعه شويه وتنزل ليكم عن اذنكم
الجد... اتفضل يا ولدي
امسك فهد بيد نيجار لم تستطع رفض الصعود معه كان يمسك يدها بقوه حتي انها شعرت ان اصابعها ستن**ر من شده ضغطه عليها وجدته يدخلها الي غرفه بعيده عن غرفتهم حين دخلتها علمت انها غرفه ماسة...
اغلق فهد الباب وترك يدها رجعت هي الي الخلف وهي خائفه
نيجار بخوف... انا كنت بهزر معاك.
فهد.... بعصبيه وغضب كبير....
فهد... كيف تجللي مني جدام رجالتي كيف تجبلي الناس تضحك علي جوزك كيف تخليني انا كبير عيلتي اخرج اكده جدام الناس كيف
نبجار... فهد انا اتغظت لما ض*بتني والله بس مكنش قصدي الكلام ده خالص
فهد.. وهو يفتح دولاب ش*يقته ويخرج لها عبائه واسعه وحجابها باللون الاسود
فهد. ..بغضب.... حسابنا يا بت الجناوي لما ترجعي مش دلوجتي بس ديت عينيه بسيطه
وصفعها قلم علي وجهه جعل رأسها تصتدم بالدولاب بقوه من شده الصفعه
فهد وهو يمسكها من شعرها بقوه المتها... لو نزلت دمعه واحده بس صدجيني مهيهمنيش حد وهاخد حجي دلوجتي منيكي
لم تبكي هي خوفا منه فهو يتحدث بجديه وكلامه لا يقبل المزاح او الرفض
لم تبكي
فهد... شاطره جوي اكده ودلوجتي البسي العبايه ديت علشان ننزل تيحت ليهم
نيجار بصوت مكتوم.... اخرج عشان اغير
فهد. ...وهو يجلس على التخت بكل هدوء وينظر لها بت**يم
فهد... لاه ودولوجتي بدلي خلجاتك وخلصي
شعرت هي انها تكاد تنفجر من كتم الدموع كانت تريد الصراخ بوجهه ولكن تخشي ان تغضبه ثانيه .فاعطته ظهرها بخجل وبدلت ملابسها تحت نظراته المدققه
كان هو ينظر لها باعجاب كانت جميله بالبسهم
عليها كانت رائعه الجمال
ارتدت العباءه فقط
ووقفت تنظر له بغيظ
نيجار... انا خلصت...
فهد. ...الطرحه
نيجار بعصبيه... انا مش محجبه يا فهد بيه
فهد وهو يقترب منها ويقف امامها ويمسك بالطرحه ويضعها فوق راسها
فهد... بهدوء... ديه كان زمان جبل ما تكوني علي زمت راجل ومش اي راجل فهد الغمري..
نيجار ...وهي تزيح الطرحه عن راسها...
نيجار... قلتلك مش هلبسه
فهد... علي كيفك بس مفيش خروج من اهنيه من باب الاوضه دهيت واصل
نيجار... بغضب... انت عاوز مني ايه انا اعصابي تعبت منك انت عاوز مني ايه كفايه بقي
فهد... انتي لسه مشفتيش حاجه يا مرتي وخلصي في حديتك ديه هتلبسي الحجاب ولا لاه
نيجار بالم فهي تريد الخروج من هنا حتى لو كان بفرض شروطه لفتره مؤقته
ارتدت الحجاب وهي تمسح دموعها لا تريد ان تكون ضعيفه امامه ..
نيجاز...... انا جاهزه
فهد.... حلو جوي جوي
وكانوا يتجهوا الي الباب حين وقف ونظر لها
فهد... بجولك ايه
نيجار... خير
فهد. ...اني عاوزك انهارده تجهزي نفيسك
نيجار... ليه هنخرج
فهد... لاه انهارده جررت ادخل بيكي
شعرت نيجار بالصدمه لم تتحدث وهرب الدم من وجهها كانت شاحبه كالموتي
فهد..بجديه وهو يمسك بخدها ويقرصه
فهد... اللي يجف قدام فهد الغمري يتحمل اذيته يا بت الجناوي
.............
كانت ماسة تجلس بغرفتها تبكي منذ رفض عمار ذهابها الي الجامعه بكل قسوه وكان رفضه نهائيا لا يقبل النقاش
اخيرا وجدت احدي الخادمات تخبرها ان ش*يقها وباقي عائلتها قد وصلوا
ارتدت ماسة ملابسها ونزلت الي الاسفل كانت عيونها متورمه من اثر البكاء
حين وجدت ش*يقها امامها ارتمت في حضنه وضمته اليها بقوه وبكت بقوه فقد اشتاقت له هو الاب والاخ والسند هو حاميها هو امانها
كان عمار ينظر لهم ويشعر بالغيظ لا يريد احد ان يلمسها حتي لو كان ش*يقها
حمدي بضحك... واضح جوي انك غالي عيند اختك ماسة يا فهد
فهد وهو يجلس ويضمها اليها
فهد..بحب. ماسة بتي مش اختي
ونظر لها وجدها ليست بطبيعتها متوتره حزينه
كان الجميع يتبادل الحديث بينما فهد يتابع ش*يقته
اخيرا. وجدوها تتحدث
ماسة بصوت هادي حزين... ممكن لو سمحتم اقعد مع جدي حمدي وعمار وفهد لوحدنا
انسحب الجميع وسط دهشتهم من طلبها الغريب
حمدي... خير يا بتي
ماسة بدموع... انا لما وافقت اكون جزء من الصلح هل كان هدفك يا جدي انك تدمر حياتي
عمار بغضب.. اتكلمي عدل مع جدي بلاش جله حيا
الجد... بغضب.. اسكت انت سيبها تجول اللي هي عاوزه
كان فهد يتابع ب**ت مايحدث يريد ان يري ش*يقته ماذا ستفعل يريدها قويه كنيجار تحارب من اجل نفسها حتي وان واجهت غضب زوجها الذي لا تعرفه الي الان.
ماسة... جدي حضرتك عارف اني كليه صيدله صح
الجد.. ايوه يا بتي
ماسة...هل كان في دماغك انك متخلنيش اكمل تعليمي هل انت بتفكر ان مدام البنت اتجوزت يبقي خلاص ملهاش حق تكمل حياتها ومستقلبها تتلغي شخصيتها يضيغ تعب سنين لمجرد انها اتجوزت لهدف وقف التار يا جدي
الجد....لاه طبعا مين جال اكده
ماسة وهي تنظر لعمار وتشير عليه
ماسة... عمار يا جدي مش عاوزني اكمل جامعه ولا اكمل دراستي عاوز يضيغ تعبي السنين اللي فاتت عاوز يضيع حلمي لمجرد آنه يفرض نفسه ويبين انه راجل يمشي كلمته في كل حاجه حتي لو غلط
الجد... بجديه.. الكلام ديه مهيحصولش واصل انتي هتكملي تعليمك لاخر حاجه وعمار مهيجفش في طريجك
عمار... بعصبيه... كيف يا جدي يعني ماليش حكم علي مرتي
الجد. ..انا جوزتهالك تصونها وتعلي منها مش تيجي عليها وتضيع مستجبلها
عمار.. بس
الجد... الحديت خلوص انتهينا
عمار... حاضر يا جدي
ماسه وهي تقف وتقبل يد جدها
ماسة... ربنا يخليك ليا
الجد وهو يمسح علي راسها بيده
الجد. ربنا يحميكي يا بتي
فهد. . انا دلوجتي مطمن عليكي طول ما الحج حمدي اهنيه
الجد بجديه.. وطول ما جوزها ما موجود يا ولدي هتكون عزيزه وغاليه ماسة زي اسمها نحميها ونحافظ عليها لانها غاليه عندينا
فهد... ربنا يخليك
واستاذن فهد وخرج هو وعائلته ونيجار
بينما كان عمار يموت داخليا من الغضب والغيظ من ماسة تحرجه امام جده وتجعله يفعل ما تريده بامر من الجد فهي تعلم كيف يحترمه ويقدره ولا يرفض له طلب ولكنه اقسم ان ينتقم لذلك.....
........
كانت نيجار بغرفتها تستعد للنوم
بينما فهد اختفي منذ وصولهم الي المنزل
كانت ترتدي بيجامه برموده باللون الابيض وكانت تقف امام المراه تمشط شعرها
حين وجدت الباب يفتح ‘يدخل فهد
فهد بسخريه... جاهزه يا عروسه انهارديه يوم مش عادي واصل انهارديه دخلتك زغرطي........
.............
لولو الصياد.... من أجلك فقط