الفصل الأول 1
اللهم بشرني بِما انتظر، وكف عني ما يضرني، و عوضني عن ما فاتني، و دبرلي أمري فإني لا احسن التدبير."♥️?
ﻌَﺠِّﻞْ ﺑِﺎﻟﺼَّﻼﺓِ ﻋَﻠَﻰ ﻣُﺤَﻤَّﺪْ
ﻭ ﻻ ﺗَﺘْﺮُﻙْ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ ﻳَﻮْﻣﺎً
ﻓَﻤَﺎ ﺃﺣْﻠَﻰ ﺍﻟﺼَّﻼﺓ ﻋَﻠَﻰ ﻣُﺤَﻤَّﺪ
ْﺷِﻔَﺎﺀٌ ﻟِﻠﻘُﻠُﻮﺏِ ﻟَﻬَﺎ ﺿِﻴَﺎﺀٌ
ﻭَ ﻧُﻮﺭٌ ﻣُﺴْﺘَﻤَﺪٌ ﻣِﻦْ ﻣُﺤَﻤَّﺪْ
ﺑِﻬَﺎ ﻳُﺴْﺮٌ ﻭ ﺗَﻔْﺮِﻳﺞٌ ﻟِﻜَﺮْﺏٍ
??
الفصل الأول
******ملحوظه الاحداث دي قبل ما دانه تعرف ميسره او تسافر للاقصر
كان ليث يجلس في مكتبه ثم سمع صوت رنين هاتفه امسكه واجاب عليه بنبره جامده / نعم فهمت ولكن لا احب ان اقوم بعمليه مع احد اذا كنت سأفعل ذلك اذا فليكن النمر والا فلا
**ت يستمع للطرف الاخر ثم تحدث بملل/ اعلم بأنه يمتلك مهمه اخري ولكن.....
تن*د بممل / حسنا سأفعل انتظرهم في مكتبي
اغلق ليث هاتفه وتن*د بملل هو لا يحب العمل مع احد واذا كان سيفعل ذلك فليكن مع عبدالرحمن اذا ولكن عبدالرحمن في مهمه اخري خارج البلاد وهو لا يريد العمل مع هذا الفريق في مهمته الجديده فريق الموت الدامي هذا الفريق المزعج اللعين هو لا يحبهم فهم اشخاص سمجه من وجهه نظره بالاضافه ان هذا الفريق يتكون من ثلاث فتيات نظر امامه بتعب وهو يفكر انهم في أي لحظه سيكونون هنا في مكتبه فكر قليلا بأنه من الأفضل الا يقترب من منزله والا تعرف دانه بذلك فهي تقوم بقتل اي فتاه تقترب منه مابالك بثلاث فتيات وسوف يقوم معهن بمهمه كبيره حسنا هو لا يريد أن يتوقع رده فعلها سمع صوت طرق علي بابه اذن الطارق بالدخول فدخل
السكرتير وخلفه ثلاث فتيات يرتدين ثياب من الجلد الأ**د يلتصق بجسدهم بطريقه كبيره فتح اعينه بصدمه وهو يجلس ويهمس / الله يرحمكم لو دانه شمت خبركم
تحدثت احداهن وهي تمد يدها / اوووووه واخيرا قابلت بلاك العظيم بنفسي
نظر بلاك ايدها ببرود وهز رأسه فتحدثت هي بغيظ / حسنا انا جوان قائده فريق الموت الد**ي وهاتان هن كلوي وديانا
هز ليث رأسه ببرود / تشرفنا
ابتسمت الفتيات له بحالميه فمن لا يعرف بلاك
تحدثت جوان وهي تنظر حولها / اذا هل سنتحدث هنا ام سنتحدث في المنزل
ليث بحاجب مرفوع / منزل؟؟؟؟؟؟
ديانا / نعم منزلك الم تصلك الأوامر بأننا سنقيم لد*ك حتي تنتهي هذه المهمه
ابتسم ليث وهو ينعي الفتيات بداخله / هي مش المهمه اللي هتنتهي لا ده عمركم شكلكم مستعجلين علي موتكم بقي
اغمض عينه وهو يتحدث / دانه هتعملكم كفته والله
بينما في منزل ليث كانت دانه تقف في المطبخ وتفتح امامها اللاب وهي تتحدث مع احد اون لاين او تترجم لاحد فهي تركت العمل مع ليث لتعتني بابنائها التوأم إياد وزياد أصحاب السنوات الست ولكن تؤسس عمل علي الإنترنت الترجمه التتبعيه نظرت دانه للشخصين الذين يتحدثان أحدهما بريطاني والآخر صيني فهي تترجم لهم كلام بعضهم البعض فكانت ترتدي قميص ابيض وجاكت رسمي من اللون الرمادي ومن الأسفل ترتدي بنطال بيجاما وردي اللون وشبشب علي شكل فأر حيث انه لا يظهر منها سوي النصف العلوي منها كانت دانه تقوم بتقطيع الخضار علي الرخامه أثناء الترجمه وهي تتابع معهم فجأه سمعت طنين القدر علي النار فصرخت بهم وهم لا يتوقفون عن الحديث / يوووه يا عم متستني هو الكلام هيطير اصبر اشوف الرز
ثم تركت العميلين ينظرون لاثرها بصدمه كبيره ثواني وعادت دانه وهي تعدل الجاكت الخاص بها وتتحدث ببسمه غ*يه / أين كنا اه تذكر اذا كما قال السيد سميث فإنه التعاون بين الشركتين س..........
قاطع كلامها صوت عالي واياد يدخل للمطبخ وهو يصرخ / إيه يا دانه ساعه بتعملي اكل و......
قاطع كلامه نظرات دانه وهي تشير له بعيونها بتحذير ليخرج نظر إياد حيث تشير فوجد رجلين ينظران لهم بتعجب صرخ إياد صرخه اجفلت الجميع وهو يضع يده علي فمه / ياويحي يا ويحي بتخوني ليث يا دانه ومع آتنين كمان يا ختتتي يا شرفك اللي بقي في الطين يا ليث يا ابن جايكوب
دخل زياد علي الصراخ / إيه دانه ولعت في البيت
إياد وهو يض*ب علي راسه كالمرأه العجوزه / امك حطت راسنا كلنا في الطين بتخون ابوك بعد العمر ده كله مطمرش فيها الجزيره اللي باسمها بنت مالك
نظر زياد للاب توب وجد رجلين يبدو عليها الصدمه ويتحدثان بلغات غير مفهومه
زياد / احيه وكمان مستورد كان ماله المحلي يا بنت مالك ولا هو عشان ليث مش عيونه ضيقه زي ده (قالها يشير للصيني) ولا شعره سايح ومسمسم وطويل زي ناديه ( قالها يشير البريطاني)
نظرت دانه لهم وتحدث باعتذار ثم اغلقت اللاب ونظرت لهم بشر / جرا ايه ياض منك ليه خيانه مين
إياد بدراميه / لا لا لا تكذبي اني رأيتكما لا رأيتكما ايه اني رأيتكم معا
هزت دانه رأسه وهي تبتسم ببرود فاكمل زياد المسلسل /
عينى عليك يابلاك يازينة شباب المخابرات ياضنايا
دانه وهي تنخفض وتمسك خفها / آيوه وايه كمان
زياد وهو يراها تحمل خفها /وووو.... هو يستاهل علي فكره اه يستاهل يعني يسيبك كده لوحدك بتعاني من الوحده ويروح الشغل مينفعش هي بنات الناس ايه لعبه ولا إيه
اياد وهو يبتلع ريقه برعب وينظر لها وهي تبتسم لهم بشر / امال ده انا حتي بلاحظ ساعات تعاستك اللي بتحاول تخبيها عننا وتقولي بستحمل عشان عيالي وبتضحي بساعدتك مع واحد زي ده عشان خاطرنا
زياد وهو يصطنع البكاء / قد ايه انتي ام عظيمه
دانه وهي تنظر لهم ببسمه شريره / أنا بقي هوريكم العظمه تتجلي في ابهي صورها
اياد / اسكتي مش احنا نسينا نقولك
دانه وهي تهز رأسهأ / آيوه
زياد وهو ينظر لاياد / أصل احنا تعبنا في المدرسه والممرضه قالتلنا اقعدوا في حته مش فيها عظمه كتير عشان عندنا حساسيه من العظمه
دانه وهي ترفع خفها /يمين بالله أبدا لازم تشوفوا العظمه بعيونكم
ثم ركضت تجاههم وهم يصرخون بشده وهي / يا جذم كده تفضحوني قدام الاجانب يا فضيحتك يا دانه
اياد / اصبري بس هنفهمك
دانه / تعالي بس وانا اللي هفهمك
بينما زياد ركض لهاتف المنزل وضغط أرقام وهو يري دانه تركض خلف إياد وهو يصرخ سمع إياد صوت من علي الجانب الاخر / الو
زيا بصراخ /الحق يا مالك بنتك اتجنت
مالك بتعجب / زياد
زياد / بنتك هتموتنا الحقونا يا حكومه يا ختييي
صرخ زياد وهو ينحني ويري خف دانه يطير تجاه
زياد بصراخ / الحقوووووووووونا
جلست نور بجانب مالك وهي تراه ينظر للهاتف بضحكه غ*يه / مالك يا مالِك بتضحك علي إيه
مالك بضحكه عاليه / عداله السماء يا أخت نور
نور بعدم فهم / في إيه مين اللي كان علي التليفون
مالك / ده زياد هههههههههه دانه تقريبا جابت آخرها منهم يلا ربنا بياخد حقك
ضحكت نور بشده ولم تكد تنهي ضحكتها حتي سمعت صراخ رحمه / نهاااااااار ابوكي اسود يا حزينه
ركضت نور للاعلي وجدت ملاك ابنه عبده البالغه من العمر سبع اعوم تفترش ثياب عبده كلها وتقصقصهم وتصنع منهم ثياب للأل**ب الخاصه بها
نظر مالك من خلفها ببرود / سبحان الله سبحان الله كما تدين تدان
بينما نور سقطت ضاحكه وهي تشير لمالك / شايف هههههههههههه اه يا مطابخي ونجفي وتلفزيوناتي حقكم بيرجع يا غاليين
مالك بضحك وهو يحمل نور التي تضحك بشده / يلا خليهم يحسوا بمرتبي اللي مكانش بيكمل شهر
نظرت لهم رحمه بفزع / استنوا انتم رايحين فين
مالك وهو يغمز لها / هنروح نستجم بقي
رحمه وهي تكاد تبكي وهي تنظر لملاك التي تتحدث ببراءه شديده / إيه ياماما بتصرخي ليه كده هتصحي سكره
نظرت لها رحمه وهي تكاد تبكي / ابوكي هيطلقني اعاااااااا
عانقتها ملاك بحب / متعيطيش هعملك انتي التانيه فستان من قميص بابا بصي بابا عنده الوان كتير حلوه
نظرت رحمه لثياب عبده التي تفترش الأرض / اها عنده الوان حلوه بقولك ياملوكه احنا هنقوم نرجع اللبس ده مكانه ولا من شاف ولا من دري فهمتي يا ملوكه عشان بابا ميشنقناش انا وانتي بالقمصان ام الوان حلوه ماشي
هزت ابنتها رأسهأ ببسمه وهي لا تفهم ما يحصل سوي انها حصلت لعروستها علي ثياب جديده
نظر خالد لناري وهو يتحدث / يابنتي خلاص بقي سمر قلتلك هتاخد بالها منهم
ناري بحزن / بس انا مش عايزه اسيبهم ياخالد
سمر بسخريه / يا ختي متروحي مع جوزك وانتي ساكته وسيبي بناتك ومتقلقيش انا هخلي بالي منهم المهم انتي تستمتعي بالرحله
خالد وهو يلقي لها قبله في الهواء / قلبي آنتي يا سمر ياللي فيهم انا قولت مش هطمن مع بناتي غير معاكي
سراج وهو يهبط وينظر لهم ويتحدث بحزن مصطنع وهو ينظر لبنات ناري / مكنش يومكم يا مساكين كنتم أطفال بريئه
ناري وهي تنظر لديما التي تبلغ خمس سنوات / خلي بالك من ريما يا ديما
هزت ديما رأسها بينما تحدثت ريما ذات الثلاث أعوام /ماما تروحي بعيد
ناري وهي تقبلها / مش هتأخر يا قلب ماما
اخرج سراج هاتفه والتقط صوره لديما وريما وتحدث بحنين / اخر صوره ليهم وهما أطفال
ضحك خالد بشده عليه / متقليش في العيار يا سمر ماشي
سمر /اشطا يلا سلام غوروا بقي خليني نشوف شغلنا
ثواني وكانت روجي تدخل ومعها مراد وابنهم حازم
نظر خالد لمراد وغمز له /برضو جيت لسمر في الاخر
ضحكت روجي / بابا مازن وساره في المستشفي معظم الوقت ومينفعش اننا نسيب حازم عندهم مش هيلاقي حد يقعد معاه فقلنا ملناش غير البركه بتاعتنا
هز مراد رأسه وانحني يقف قباله صغيره وعدل ثيابه ثم قبله بحنان بالغ وتحدث وهو يعدل له خصلات شعره الناعمه جدا / خلي بالك من نفسك يا قلبي وملكش دعوه باي حاجه تقولها تيته سمر
سمر بشر / انت بتقوله ايه يا بن مازن يا بارد انت
مراد ببسمه وهو يضم روجي / بضمن مستقبل ابني يا سمورتي يلا سلام
ثم اخذ روجي وذهب وخلفهم خالد وهو يضحك بشده / عايزكم تستمعتوا يا سموره باي
نظرت سمر لسراج بتذمر / كل واحد ساحبلي المزة بتاعته ورايحين يتفسحوا
سراج وهو يضمها ويغمز لها بشقاوه / إيه رأيك نودي العيال لمالك واخدك افسحك يا باشا
ضحكت سمر بشده وهي تقبله بحنان من وجنته / لا ياباشا انا اللي هاخد بالي من احفادي لازم اربيهم علي القيم الصحيحه
سراج وهو يضحك بشده / هتقوليلي طب امشي انا لأن الشركه لوحدها والأستاذ خالد بيتفسح
هزت سمر رأسه ثم نظرت للأطفال وابتسمت بسمه خبيثه وتحدث للفتيات / ها بقي قولتولي تعرفوا شارع الهرم ولا لا