الفصل الثالث

1533 Words
صعد عمر وهو يدعو ان تمر الأمور بسلام و رن جرس الشقة ففتح له ابوه والد عمر : اهلا بالي مسالش علينا و لا كان ليه اهل عمر و هو يستغفر في نفسه : ازاي بس يا بابا انا جيت اهو ممكن ادخل والد عمر : خش اتفضل عمر : امال فين ماما والدة عمر : انا هو يا مغلبني و مش مريح قلبي عمر : ليه كدة يا ست الكل والدة عمر : يعني مش عارف ليه عمر:لا عارف ومش هنفذ الكلام ده تعالوا عشان عايزكوا فموضوع مهم والد عمر بحنق : اتفضل عمر : انا هنقل شقة تانية من الاسبوع الجاي والدة عمر بزعيق : خلاص قست قلبك علينا ان ماكنتش ارض بور كانت عملت ايه فينا عمر بعصبية :قست ايه ده ماكنتش بتقولي علي كلامكم ليها لولا اني سمعتكم و انتو بتكلموها و تهينوها و هي ساكتة مش معني اننا اتاخرنا فالخلف يبقا خلاص والد عمر : انت بتعلي صوتك يعني جواز و قولت مش هتجوز عليها كمان هتسيب البيت عمر : مانتوا لو سيبتوها فحالها ماكنتش عملت كدة لكن خلاص انا زهقت انتوا اهلي علي عيني وراسي ان شالله اجلكوا كل يوم لكن انا مش هبقي هنا انا عندي تدريب اسبوع هيخلص و اجي علي الشقة التانية السلام عليكم و خرج عمر و هو يشعر بالغضب من ابيه و امه فهما مصران علي تزويجه من اخري و يهينوا زوجته و حبيبته عند و الديه : والدته : شوف الواد اكيد البت دي ساحراله والده : انا ليه تصرف معاه والدته : مش هو مسافر اسبوع و هي اكيد هتفضل انا هوريها هخليها تطلب الطلاق و هتشوف و هجوزه سهيلة برضه بت اختي اولي و مشاء الله جميلة و مش معيوبة (شريرة اوي )نسيبهم بقا يخطتوا هيعملوا ايه و هي اصلا مش هتكون موجودة احسن يستاهلوا ☺☺ عند مهاب : مهاب : وحشتيني ياسمين : و انت كمان مهاب : هتيجي توصليني بكرة ياسمين :اكيد طبعا مهاب : ماشي يا قلبي ياسمين : تصبح علي خير مهاب : و انت من اهلي و اغلق الهاتف مهاب : عايز اتجوز يا خلق و نام مهاب و هو ييحلم بيوم عرسه مع حبيبته ياسمين (و الله مهاب ده في الالالاند) في مكان اول مرة نذهب له و هو قصر احمد السيوفي احمد : الو انا مضيت ورق الصفقة تيجي بكرة و تاخده السكرتير: حاضر يا احمد بيه و اغلق احمد المكالمة و ذهب ليتناول الطعام مع جده احمد : مساء الخير يا جدو بدر : مساء النور يا احمد يالا الاكل احمد : تمام يالا عامل ايه انت بدر : الحمدلله تمام شوفت ورق الصفقة احمد : اه و مضيته كمان بدر : طب كويس أحمد : انا عندي تدريب اسبوع يا جدو بدر : تيجي بالسلامة يا ابني و باليوم التالي في الصباح عند حبيبة استيقظت حبيبة باكرا وجدت جدها نائم لم ترد ان توقظه و جهزت نفسها و ارتدت بنطلون جينز ضيق و تيشرت ابيض و جاكت جينز و نزلت و ذهبت لمكان التجمع و لكن اخذت السائق حتي يعود بالسيارة و علي الجهة الاخري ذهب حمزة للمكان اولا لانه القائد و جاء احمد و عمر بعد ان اوصل زوجته لمنزل والديها و وصلت حبيبةو حدث ..... يقف حمزة و عمر و احمد يجدوا سيارة تقف و ينزل السائق يفتح الباب الخلفي لها و تنزل حبيبة و .... حبيبة : عم شفيق ابقي قول لمراد اني مردتش اصحيه و اني اخدت العربية دي عشان هو عارف محدش بيسوق العربية بتاعتي غيري و انا هكلمه عم شفيق : حاضر يا هانم حمزة لنفسه : مراد مين اللي جاية من عنده و هانم مين هي مش قالت عايشة لوحدها حبيبة : صباح الخير اشباب الجميع : صباح النور و مرت ربع ساعة و هو واقفون و لم ياتي مهاب حبيبة بحنق : هووف ايه يا جماعة الشبح اتاخر ليه يعني فات ربع ساعة عمر : ده مهاب يعني لازم يطلع عينينا و جاء مهاب بسيارة خطيبته و وقفوا ليتحدثوا مهاب بهيام : هتوحشيني ياسمن بخجل :و انت كمان خلي بالك علي نفسك مهاب : من عينيا يا روحي ياسمين : و ابقي كلمني كل يوم و كل كويس و متجهدش نفسك حبيبة لبقية الفريق : ابو المحن يا شيخ اوعي كدة و ذهبت وسط ضحك الجميع علي مهاب و حنق حبيبة فهم علموا انها اكثر شئ تكره عدم الالتزام حبيبة لمهاب : يا وحش اتاخرنا ياسمين بغيرة : انتي مين حبيبة بملل : انا حبيبة معاهم فالفريق ياسمين : مهاب انت مقولتليش ان معاك بنت فالفريق مهاب : لا يا قلبي البشمهندسة حبيبة فرد معانا فالمهمة دي بس و بعدين دي كانت هتجبلي تاريخ حياتك فثانية ياسمين : انت مش واثق فيا يا مهاب مهاب : لا يا قلبي مش قصدي قصدي انها هتساعدنا يعني حبيبة : ممكن يالا عشان مستنينك من بدري الساعة داخلة علي تسعة و احنا متحركناش مهاب :ماشي باي يا ياسمنتي ياسمين : باي يا هوبا (رومانسية معوقة قال يعني مش انا اللي مألفاها ???) و ركبوا الباص و كانت حبيبة جالسة و تسند ركبتيها علي الكرسي الموجود امام كرسيها و رن هاتفها و كان مراد و كان حمزة يجلس بجانبها و راي الاسم مسجل بمراد حمزة لنفسه : لما نعرف مين ده حبيبة : ميمو حبيب قلبي مراد : كدة يا بيبو تمشي من غير ما تصحيني حبيبة : معلش صحيت لقيتك فسابع نومة مردتش اصحيك مراد : المهم بقيتي احسن دلوقتي حبيبة : طبعا احسن هو حد يبقى معاه مراد عسل زيك كدة و ميبقاش كويس مراد : المهم فطرتي قبل ماتمشي حبيبة : لا مكنش ليه نفس هبقي اكل بعدين مراد بزعل : طب ينفع كدة حبيبة : سوري بجد بس محبتش افطر مراد : ابقي كلي حبيبة : حاضر هاكل مراد : ربنا يحميكي يا بيبو خلي بالك من نفسك حبيبة : حياتي انت و الله حاضر متقلقش و بعدين انا كدة كدة هرجع عليك علطول مراد : باي يا بيبو حبيبة : باي يا قلب بيبو و اغلق المكالمة و هي تتن*د بحب فهي تعشق جدها و تعتبره كل مالها في الحياة و لما تعتبره فهو حقا كل مالها في الحياة حمزة لنفسه : دانتي مدوراها اتاريكي عربيات و سواق و بتاع صح هتجيبي كل ده ازاي و انتي بتشتغلي مهندسة حتي ملكيش شركة خاصة مهاب بمرح : و النبي اجماعة محدش جاب شندوتشات معاه احمد : و مجبتش ليه يا حيلتها مهاب : و انتو مجبتوش ليه عمر : احمزة مجبتش حاجة حمزة : لا احنا متفقناش امبارح مهاب : حبيبة حبيبة حبيبة حبيبة و فاقت من سرحانها : هاه بتقول حاجة مهاب بق*ف مصطنع : العيال دول نتنة بعيد عنك مجبوش حاجة تتاكل معاكي حاجة ينوبك ثواب حبيبة بضحك من اسلوبه : ضمني معاهم فالقايمة يباشا مهاب : انا عايز اسالك سؤال حبيبة : اسال و يارب ميكنش اللي فبالي عشان انا مودي كويس مش عايزاه يقلب حمزة لنفسه : ماطبعا لازم يبقا كويس مهاب : لا متقلقيش بس هما قالولنا ان اللي جاي باشمهندس ياباني و انتي اولا بشمندسة ثانيا مصرية حبيبة : هاقولك بص يا سيدي انا بشتغل مع المخابرات من زمان و محدش كان يعرف شخصيتي الحقيقية و لا حتي اقرب الناس ليا كانوا يعرفوا اني شغالة معاهم عشان كدة مكنوش يعرفوني فافتكروا اني راجل ده اولا ثانيا لاني انا سبت مصر من و انا عندي خمس سنين و كنت فاليابان الفترة دي كلها فهمت مهاب : طب و بتتكلمي مصري احسن مني و منك ازاي حبيبة : عادي كان في تلفزيون و بشوف مسلسلات و افلام و في سبب تاني افضل احتفظ بيه فهمت (السبب التاني ان جدها و في لواآت كانوا بيجلها علطول ) مهاب : فهمت فهمت بتعرفي تتكلمي ياباني بقا نظرت حبيبة له باشمئزاز : انا معايا عشر لغات مهاب بانبهار : لا شغل فاخر من الاخر حبيبة بمرح و لاول مرة يراها الجميع تضحك و انبهر حمزة بجمالها : شغل عالي برتغالي و كان يشعر حمزة بالحنق منها و من تصرفاتها و وصلوا للاستراحة و نزلوا دخل حمزة و جد حبيبة تجلس تشرب قهوة و تاكل شوكولاتة (حبيبة تاني حاجة بتعشقها هي الشوكولاتة و مبتستغناش عنها ) و كان يجلس معها بقية الفريق و جاءاحمد و معه العديد من الشيبسيهات و البسكوت و الباتيه حمزة : ايه يا عم كل ده احمد : ملقتش عندهم سندوتشات و اخذ منه الجميع ماراد عدا حبيبة و ... احمد : لازم تاخدي حبيبة : شربت قهوة و باكل تشوكلت حمزة بسخرية لم تفهمها : هو انتي فطرتي حبيبة بعدم فهم : لا ليه حمزة :يبقا كلي احمد : خدي بقا حبيبة و تن*دت : ماشي معاك باتيه بالشوكولاته عمر : هو انتي بتاكلي كل حاجة بالشوكولاته حبيبة : تقدر تقول اني مدمنه تشوكلت مقدرش يعدي يوم و ماكلش مهاب : للدرجادي حبيبة : للاسف بس بحبها جدا حمزة بحدة : ايه القاعدة كلها عالهانم بتحب ايه نظرت له حبيبة باستغراب حمزة : يالا عشان مانتاخرش اكتر من كدة و كلوا فالاتوبيس ذهب الجميع و تبقت حبيبة حبيبة : ثانية هحاسب و اجي وراك حمزة : شايفاني سوسن قدامك حبيبة : نعم قصدك ايه حمزة :اصلك راحة تحاسبي و لا كان معاكي رجالة حبيبة : و ايه العلاقة معلش حمزة : لا ليها علاقة اتفضلي و انا هحاسب حبيبة باستنكار : انت اخويا حمزة : لأ حبيبة : تقربلي حاجة عشان تدفعلي حمزة : لا دي رجولة مش حاجة حبيبة : خليها تنفعك لكن ملكش دعوة بيا و ذهبت و دفعت و خرجت تحت نظراته الغاضبة حمزة على آخره من حبيبة هيعمل ايه و حبيبة هتعمل معاه ايه ايه اللي هيحصل فالقضية ده اللي هنعرفه فالفصول الجاية من برمجت قلبي دمتم في حفظ الله By Habeba Elsyd
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD