أنتَ عوضي

أنتَ عوضي

book_age4+
6
FOLLOW
1K
READ
drama
like
intro-logo
Blurb

العوض دائماً يأتي مهما إشتدت الصعاب "أنتِ رحمتي من الله في الدنيا"

أنتَ العوض عن كل سئي مررت به

رحيم ورحمه

chap-preview
Free preview
الفصل الأولي
كان يجلس شاب يبلغ من العمر خمسة عشر عاماً وكانت تجلس بجانبه طفله في العاشره من عمرها ،كانوا يشاهدون تخابط أمواج البحر وقت الغروب في جو مليئ ب الهدوء والسكينة ، نظرت إليه الطفله وقالت:- هتفضل تاخدني وتيجي بيا هنا نشوف البحر وقت الغروب نظر لها الشاب وابتسم وقال:- اوعدك إن هفضل أجي أنا وأنتِ هنا ونقعد لحد ما أنتِ تقوليلي نقوم نمشي فرحت الطفله بشده وقامت بإحتضانه وقالت :- هتفضل معايا دائماً يا رحيم إبتسم رحيم:- هفضل معاكي دائما ومش هسيبك أبداً يا رحمتي. "تعود رحمه من شرودها علي صوت والدتها" السيدة زينب:- رحومه تعالي يلا علشان تفطري قبل ما تنزلي نهضت رحمه من شرودها وذهبت إلي والدتها رحمه بإبتسامه بسيطه:- صباح الخير يا ست الكل إبتسمت زينب وقالت ب حنان:- صباح الفل والياسمين يا رحومه تعالي يلا افطري جلست رحمه هي والدتها وقاموا بتناول الفطار وبعد أن انتهوا نهضت رحمه وساعدت والدتها في حمل الاطباق وحين انتهت رحمه ذهبت إلي المرحاض ولتغتسل وتتوضأ وخرجت وقامت بتبديل ثيابها وأدت فريضتها وقامت بمكالمة صديقتها وألقت علي والدتها السلام ثم خرجت وجلست زينب تدعو ل ابنتها وترجوا الله أن يحميها ويحفظها لها… في مكان أخر في فيلا عائلة زيدان الشرقاوي في غرفه يظهر عليها الطابع الرجولي كان شاب يبلغ من العمر الثلاثون عاماً يقوم بأداء الصلاة وبعد أن انتهي قام بتبديل ثيابه وعلي حين غافله فتح باب غرفته ودخلت فتاة تبلغ من العمر السادسه والعشرون من عمرها بمرح إلي غرفته تحدث الشاب وقال بنفاذ صبر :- الاستاذه اللي مش ناويه تتعود تخبط قبل ما تدخل تحدثت الفتاه:- لا مش ناويه إلا لو قررت أنت تتجوز ساعتها ممكن أخبط قالت كلمتها الاخيره بمرح تحدث الشاب :- وقال طب يلا يا لمضه قدامي علشان ننزل نفطر هبط الاثنان الدرج وألقو تحية الصباح علي والديهما وجلسوا يتناولوا طعام الإفطار وزيدان الشرقاوي:- أخبار الشغل إيه يا رحيم رحيم :- الحمدلله كل تمام وحتي النهارده جاي وڤد ألماني علشان الصفقه زيدان الشرقاوي:- الصفقه دي مهمه رحيم:- متقلقشي هتكون لينا وبعدين أنت بتشك في قدراتي ولا ايه يا حج ابتسم زيدان الشرقاوي:- عمري ما شكيت في قدراتك ابدا تحدثت شروق وقالت وهي تمثل الحزن:- وأنا يا بابا واثق في قدراتي ولا لا تحدث زيدان الشرقاوي:- واثق طبعا في قدراتك وواثق كمان انك هتنجحي في مجالك تحدثت شروق وقالت بفخر:- طبعا دا انا بنت زيدان الشرقاوي زيدان :- ابقي قول ل رائد يجي النهارده الساعه 8 رحيم :- تمام ، شروق متجيش النهارده الشركه وخليكي في البيت شروق:- ليه ،هو في حاجه زيدان :- رائد جاي النهارده يطلب ايدك شروق والسعاده بداخلها وبدأت تتوتر :- اوك ضحكوا جميعاً وذهب كلاً منهما علي عمله عند رحمه قابلة صديقتها روان روان بمرح:- أخيرا الواحد هيخلص تعليم وهينام بقا ضحكت رحمه عليها وقالت:- لسه في تدريب يا عسل عبست روان :- كنت عامله نفسي ناسيه ليه فكرتني ضحكت رحمه وقالت:- خليكي فاكره بقا علشان ده ميتنسيش روان :- صحيح أنتِ عرفتي هنروح شركة إيه رحمه:- لا ،أكيد هيقولولنا يعني وقت التدريب روان:- طب يلا ياختي علشان نشوف محاضراتنا ذهبوا كليهما إلي المحاضرات نأتي عند رحيم وقابل صديق "مراد" مراد :- نورت يا بوص رحيم :- الوفد الألماني وصل مراد :- طبعا ومستنينا فوق في غرفة الاجتماعات رحيم:- تمام وصل رحيم ومراد الي غرفه الاجتماعات السكرتيره بعمليه:- اهلا رحيم بيه ،اهلا مراد بيه ، الوفد الألماني مستني حضراتكم رحيم بجديه:- رائد جيه السكرتيره :- ايوه ومع الوفد رحيم:- تمام دخل رحيم ومراد غرفه الاجتماعات رائد:- اهلا يا صاحبي رحيم:- جيت أمتي من الاسكندريه رائد:- امبارح بليل وكل تمام الفرع اللي هناك بقي تمام ومستنيك رحيم:- تمام بعد الاجتماع نتكلم مراد بمشا**ه:- ابو الروائد نورت يا صاحبي ضحك رائد :- بنورك يا صاحبي رحيم بجديه:- يلا نبدا الاجتماع بعد الانتهاء وعقد الصفقه ومغادرة الوفد الألماني ذهب رحيم الي مكتبه و معاه مراد ورائد رحيم:- المشكله اتحلت رائد:- ايوه وكل بقي تمام مراد:- علي فكره الاسبوع الجاي هيجي طلاب من كليه الهندسه للتدريب بتاعهم في فرع الشركه التاني رحيم:- تمام وقت ما ياتوا جهز نفسك أننا هنروح نقيمهم ونشوفهم وكمان هعمل اجتماع معاهم مراد:- تمام رحيم:- رائد معادك النهارده الساعه 8 بليل رائد:- قول والله انهم وافقوا رحيم :- 8 ودقيقه اعتبر نفسك مرفوض رائد:- 7ونص هتلاقيني قدام بيتكم ،دا انا مصدقت مراد:- طب احترم اخوها اللي قاعد رحيم :- كل واحد علي مكتبه يلا رائد :- سلام يا ابو نسب مراد :- ياعيني الواد قرب يتجنن ده كل علشان اديتلو معاد ، امال وقت الفرح هيعمل ايه رحيم:- كلمه كمان وهلغي المعاد رائد:- وعلي ايه انا رايح مكتبي ،انا في مكتبي اصلا خرج رائد من غرفه رحيم وذهب الي مكتبه وهو سعيد بأن حلم حياته وامنيته تتحقق اخيرا وخرج مراد هو الآخر وذهب الي مكتبه عند رحمه وروان بعد الانتهاء من محاضراتهم ذهبوا ليعرفوا مكان التدريب الخاص بالجامعه رحمه:- عرفتي التدريب فين روان:- ايوه رحمه:- فين روان:- في شركه الشرقاوي انصدمت رحمه وبدأت ترجع بذكرياتها الي 15سنه حين كانت تتحدث مع شاب الشاب:- نفسك لما تكبري تدخلي جامعه ايه يا رحمتي رحمه:-ادخل جامعه الهندسه زيك علشان اشتغل معاك ومع عمو زيدان في الشركه الشاب:- هتبقي احلي باشمهندسه في الدنيا تفوق رحمه علي صوت روان رحمه والدموع في عينيها:- بتقولي ايه روان:- انتي خايفه تشوفي صح رحمه بتوتر:- لا مش خايفه ولا حاجه روان :- امال ليه الدموع دي رحمه:- ولا دموع ولا حاجه ، وبعدين المفروض تكوني انتي فرحانه روان بعدم فهم:- وافرح ليه رحمه بمشا**ه:- علشان الحلو هيبقي هناك روان بحزن :- بس يا رحمه وبعدين فات سنين وكبرنا واكيد نسيني رحمه وهي تنظر لها بنصف عين:- اشك روان:- يعني رحيم تفتكري أنه نسيكي لا طبعا اكيد لسه فاكرك رحمه :- اممممم، يلا علشان نمشي روان:- يلا ، اهربي بكرا نشوف إذا كان نسي ولا لا ذهبت كلا منهما الي بيتها عند رحيم حين انتهي من عمله خرج من الشركه وذهب الي بيته وحين جاءت الساعه 8 جاء رائد ومعاه مراد الي بيت زيدان الشرقاوي جلس كلا من مراد ورائد ورحيم وزيدان رائد بتوتر وفرحه:- انا جيت اهوه 8 اهوه ،معندكشي حجه ضحك مراد:- كداب دا انت جايبني من الساعه 7 ونص واقفين برا علشان مبتاخرشي زيدان بترحيب وحب :- نورت يا رائد وبعدين ليه يعني هو رحيم قالك ايه رائد مصطنع الحزن :- قالي 8 ودقيقه لو موصلتش اعتبر نفسك مرفوض يرضيك كدا يا عمي زيدان مبتسماً :- لا ميرضنيش طبعا مراد :- مش ناكل الاول وبعدين نتكلم رحيم بمشا**ه :- انت همك دايما علي بطنك رائد بتوتر:- ماهو اللي هيتكلم بصفته ابويا أنصدم مراد وتحدث:- ابو مين دا انا أصغر منك ب يوم انت هتتبلاء عليا ضحك زيدان :- خلاص ، اتكلم يا رائد رائد بتوتر :- عمي انا عايز بنتك رحيم بصدمه :- عايزها ازاي لامؤاخذ مراد :- يخربيتك ايه عايزها دي انا ربيتك علي كدا رائد سريعاً :- مش قصدي ضحك زيدان عليهم وعلي توتر رائد :- انت مالك متوتر كدا ليه ، دا الموضوع مش مستاهل يعني رائد بجديه وحب :- انا طالب ايد بنتك زيدان مبتسماً :- وانا موافق انا مش هلاقي ل بنتي حد احسن منك وبيحبها كدا ، بس نشوف رائي العروسه الاول رائد مبتسماً وسعيد:- أن شاء الله توافق زيدان مقاطعاً:- وكمان رائي رحيم اخوها رائد سريعاً :- رحيم لا ونبي رحيم :- رحيم لا ليه رائد بخوف :- ولا حاجه دا انت حتي صاحبي وحبيبي واخويا رحيم :- اه بحسب ،سيبوني افكر رائد :- تفكر لسه ، لا قول رائيك دلوقتي ذهب زيدان ليبلغ شروق ويعرف رائيها مراد بمشا**ه:- بص يا رائد يا بني انا ك مراد موافق وبصفتي صاحب رحيم ف رحيم موافق رحيم بجديه :- وانت بتتكلم بنيابه عني ليه مراد :- صاحبي بقي وكدا رحيم :- معندناش بنات الجواز رائد :- نعم ياخويا امال اللي فوق دي بتعمل ايه دا انا هصورلكم قتيل هنا انا مصدقت مراد :- يعيني دا اتجنن رحيم :- يخربيتك طب راعي أن اخوها حتي رائد :- اه طبعا انت موافق صح رحيم :- موافق رائد :- حبيبي يا خال عيالي مراد :- وانا عمهم رحيم :- أخرس انت مراد :- احم انا هروح اشوف الاكل علما تشوفوا رائي العروسه ذهب مراد الي المطبخ وجلس رائد ورحيم رائد بتوتر:- هتوافق رحيم ليطمئن صديقه :- أن شاء الله متقلقشي عند زيدان وشروق زيدان بحب :- العريس جيه تحت خجلت شروق زيدان بحنان:- قولتلوا أن اشوف رايك الاول شروق بخجل وتوتر:- اللي حضرتك تشوفوا يا بابا زيدان مبتسماً:- يعني افهم انك موافقه حركت شروق رأسها كعلامه أنها موافقه ابتسم زيدان وفرح كثيرا واحتضنها وفرحت والدتها جدا لها والدة شروق "فريده" بفرحه ودموع:- الف مب**ك يا قلبي شروق وهي تحتضن والدتها بفرحه :- الله يبارك فيكي يا ماما ، ليه الدموع دي فريده وهي تمسح دموعها:- دي دموع الفرح يا قلبي ،اخيرا نشوفك عروسه يا قلبي زيدان طب اسيبكم بقي وانزل ااقولوا رايك ذهب زيدان وجلست شروق مع والدتها شروق بفرحه:- أخيراً يا ماما فريده مبتسمه لفرحة ابنتها:- أخيراً يا قلبي قولتلك ربنا عمره ما بيخذل حد أبداً وأنه دائماً سمعك وهو بيستجيب وبيجبر بس لازم نصبر ونعدي اختبارات ربنا بالصبر وبالدعاء شروق بفرحه:- الحمدلله يا ماما جاء زيدان ونادي علي مراد مراد وهو خارج من المطبخ وفي أيده اكل:- هو الواحد مش بيعرف ياكل في البيت ده رحيم بصدمه وهزار:- هو بيت أهلك ده مراد بمشا**ه:- مالكشي دعوه انت رائد بتوتر وخوف لتكون رافضته :- ها يا عمي موافقه صح زيدان يمثل الحزن:- والله يا رائد انا مش عارف ااقولك ايه رائد بخوف :- تقولي ايه هي رافضه زيدان :- انا حاولت معاها كتير رائد وقد تمكن الخوف منه والاحباط :- خلاص يا عمي ضحك زيدان وقال :- الف مب**ك يا رائد رائد سريعاً :- هي وافقت زيدان مبتسماً :- ايوه فرح رائد واطمئن :- انا اعصابي باظت ، انت احلي عم في الدنيا ، طب اروح اجيب الماذون بقي رحيم بصدمه من جنان صديقه :- مأذون ايه يا مجنون وبعدين اتقل كدا يخربيت جنانك مراد بضحك علي جنان صديقه:- يعيني دا الواد واقع خالص رائد :- بكرا تحبوا ونشوف هتعملوا ايه رحيم بهيام :- بس اشوفها بس مراد بحزن وتمني :- اه والله اشوفها ومش هسيبها ابدا زيدان مبتسماً عليهم :- ربنا يكملكم بعقلكم رائد بجديه :- عمي انا عايز كتب كتاب مع خطوبه علشان اعرف اتعامل معاها براحتي ومحسش ب قيود زيدان :- معنديش مانع رحيم بفرحه ل صديقه واخته :- مب**ك يا صاحبي رائد سعيداً :- الله يبارك فيك واعقبالك كدا وتشوفها قريب رحيم بتمني:- أن شاء الله مراد بفرحه لصديقه :- مب**ك يا ابو الروائد رائد مبتسماً :- الله يبارك فيك ومع رحيم بردو مراد بقلب ملهوف وتمني وتحدث بمشا**ه :- ياعم متقرش فيها وان شاء الله ااقا**ها رائد مبتسماً:- أن شاء الله يا صاحبي ، هو انا ممكن اقعد مع العروسه رحيم بضحك :- لا ويلا روحوا علشان بنام بدري زيدان :- مينفعشي كدا يا رحيم مراد بعند :- طب بالعند بقا انا مش همشي غير لما اتعشا رحيم بضحك:- ما تبات احسن مراد بمشا**ه:- تصدق فكره رائد بفرحه :- بكرا اجي أخدها علشان نشتري الدبل زيدان :- تمام وبعد مناقره بين مراد ورائد ورحيم ذهب كلا منهما الي بيته وفي قلب شخص سعاده وقلب الآخر اشتياق ولهفه ل رؤية حب عمره.. ......... تابع... #أنتَ_عوضي #شاهيناز_عبدالعزيز

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

احببتها فى قضيتى ❤️ بقلم لوكى مصطفى

read
2.2K
bc

خيوط الغرام

read
2.1K
bc

"السكة شمال" بقلم /لولو_محمد

read
1K
bc

روح الزين الجزء الثاني بقلم منارجمال"شجن"

read
1K
bc

ظُلَأّمً أّلَأّسِـدٍ

read
2.7K
bc

قيود العشق - للكاتبة سارة محمد

read
7.0K
bc

شهد والعشق الأخر

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook