الفصل الثاني

1309 Words
#التوأمان_الفصل_الثاني اغلقت الباب السيارة ثم دلفت المقر بخطوتها السريعة وهيا ترتدي نظرتها النظر وهيا تحاول ادخال الاوراق الي حقيبتها " اقترب منها أحد الموظفين وهو يأدي التحيه : اهلا يا شرين نظرت شرين الي رفعت زميلها في العمل ثم عادت تنظر إلي الحقيبة : صباح الخير يا رفعت رفعت : سيادة اللوي مستنيكي في مكتبة اغلقت شرين الحقيبة ثم انتبهة لرفعت : قولت ايه رفعت : لا انتي مش معايا " فوقي كده يا شرين عشان ورانا مصائب سودا شرين : مصائب ايه بس يا رفعت علي الصبح نظر رفعت حولة ثم اقترب منها يهمس بخفوض: انا سمعت من سيادة اللوي أن في عملية هتحصل هنا في القاهره وأن دنيا هتتقلب نفخت شرين وهيا تضع يداها علي رأسها : استعينا علي شقة بالله رفعت : يلا بينا يا ستي " سيادة اللوي لو اتأخرنا عليه اكتر من كده هتبفي مصيبة شرين : اتفضل يا رفعت ذهب رفعت ومعه شرين الي مكتب اللوي مراد عزمي طرقت شرين الباب ثم دلفت الي داخل وخلفها رفعت ادت شرين التحيه وهيا تنظر له : صباح الخير يا فندم رفع مراد رأسه ينظر لهم ثم عاد ينظر للاوراق : اقعضوا واقفين ليه جلس شرين ورفعت مقابل بعض وهم ينظرون له بخوف رفع مراد رأسه ثم دفع الاوراق أمامهم وهو يص*ر اومرو : التعليمات دي عيزكم تحفظوها زي اسمكم نظر شرين نظرة عابرة علي الاوراق ثم عادت تنظر له : تعليمات دي فيها ايه مراد : في مصيبة يا شرين مصيبة كبيرة رفعت : فهمنا بس يا باشا عشان نعرف نتصرف رمي مراد القلم ثم نهض وهو يتحدث بغضب : جالي خبر موسوق منه أن هيوصل شاب من أخطر رجال الاهراب علي مستوي العالم شرين : مين شاب ده يا فندم صاح مراد بيها وهو يقترب منهم : منا لو كنت اعرف مكنتش سألتك يا آنسة شرين هانم خفضت شرين رأسها بأسف : اسفة يا سيادة اللوي عاد مراد يجلس وهو يحاول كتمان غضبة : انا اسف يا اولاد " انا متوتر اوي انتم متعرفوش الولد الي جاي ده ايه ده داهية كبيرة اوي " ده من رجال المسيوا المتخفي ومش اي رجالة ده من أخطر رجال الجماعة دول شرين : طيب يا فندم احنا ممكن نعرف مين اخر حد دخل البلد وسعتها ممكن نوصل ليه ضحك مراد بسخرية : بسهولة دي ماهو انتي متعرفيش بتتعملي مع مين " الولد ده احنا منعرفش شكلوا ولا نعرف اي حاجة عنه إلا اسمه نظر رفعت وعشرين لبعض ثم عادت ينظرون له : هو اسمه ايه يا فندم مراد : زفت الي داخل البلد " اسمه الصياد لقبوه بالاسم ده عشان هو فعلا صياد " بيصيب الهدف المطلوب غير أن عمره ما فشل في عملية اذا كانت قتل أو ارهاب او او رفعت : يا نهار اسود " كده في خطورة علي بلد يا باشا مراد : في خطورة علي رجال كبار في دلولة " الولد ده عمره ما قام بعملية إرهابية " رجال الجماعة دول مناظمين " مقسمين كل واحد في المكان بتاعة يعني مثلا الصياد ده " مهمته أن يخطف اخطر واكبر رجال في العالم " وللاسف بيقدر يعمل كده من غير ما حد يفهم ولا يعرف حاجة " عشان كده الولد ده لازم نعرف هو مين قبل ما يدخل البلد ويعمل الي جاي عشانه ................................... اقترب هشام من سيارتة لكي يرحل بيها " أوقفته صوتها الناعم : صباح الخير يا هشام بيه اغلق هشام الباب السيارة ثم نظر لها بابتسامة. خفيفة : صباح الخير يا نور " ها اخبارك ايه واخبار عم سعيد نور: كلنا بخير يا هشام بيه هشام : طيب الحمدالله خفضت نور رأسها بخجل " لاحظ هشام خجلها وتوترها ثم سألها : في حاجة يا نور رفعت نور رأسها وهيا تحاول تنظر في عيناه التي تعشقهم : كنت عايزة اسألك حضرتك عن الشغل الي قطعها هشام بصوته الهادي : اه اه " قصدك شغل في سجن معايا " انا اسف يا نور معلش مش هقدر اشغلك معايا ظهر الحزن وخيبة الامل علي وجها وهيا تسألة : ليه يا هشام بيه هشام : عشان مرضاش اخليكي تشتغلي في مكان زي ده خصوصا انك بنوتة متعلمة يا نور " سجن في ناس مش هتقدري تتعملي معاها " انا قريب هشوفلك شغل احسن بكتير نور : بس انا عايزة ابقي جمبك ظهر الاستغراب علي وجه علي جملتها الأخيرة " بلعت رقها بصعوبة ثم حولت تصلح موقفها وهيا تخفض وجها : يعني عشان ابقي في حماية حضرتك ابتسم هشام وهو يفتح باب السيارة : كلنا في حمي الله يا نور " وبعدين اي مكان هتروحي ليه انا معاكي وجمبك ابتسمت له نور بحزن : شكرا يا هشام بيه ابتسم لها هشام ثم ركب سيارته وهو يودعها : سلام يا نور ابتسمت له نور وهيا تتبعة وهو يبتعد عن عيونها " تناهدت بديق وهيا تذهب الي غرفتها البسيطة في اسفل الڤيلا وهيا تتحدث بانبرة هادئة : مع سلامة يا حبيبي ................................. ابتسمت مرام بخبث وهيا تهمس في أزان ولدتها مثل شياطين : شوفتي يا ماما نظر صافية لأبنتها بصدمة : معقول نور بترسم علي هشام مرام : ياما قولتلك يا ماما البنت دي مش كويسة بس انتي صممتي تشغلي ابوها هنا من عشر سنين صافية: اعمل ايه كان لازم يجي حد يحمي الڤيلا دي خصوصا أن اخوكي طول وقت في الشغل مرام : الناس كتير" يا ماما ممكن تطلبي من هشام حد كويس هو ظابط وعارف الناس كويسة صافية: قصدك ايه مرام : قصدي تمشي البنت دي وابوها من هنا ولا عايزة تنستني لما تحضري جواز ابنك من بنت البواب صرخت صافية بغضب : بس اخرصي مرام : مش دي الحقيقة صافية : الله اعلم انا لسه متأكدش كزت مرام علي اسننها بغيظ : كل ده وعايزة تتأكدي يا ماما صافية : أيوة لازم اتأكد مش لازم اظلم حد مرام : ولو اتأكدي أن البنت دي بتحاول توقع هشام في حبها هزت صافية وجها بحزن : سعتها لازم امشيهم من هنا ............................... توقفت سيارت الإسعاف امام الطائرة " نزل سريعا منها أحد الممرضين ليفتح الباب " ثم نظر إلي الرجل الذي نائم علي ترولي يحملونة العاملين الي سيارة وفي لحظات استقر رجل داخل السيارة " لينطلق بيه السائق والممرض بعيدا عن المطار ولكن عندما افتح الرجل عيونة ظهرت ابتسامة خفيفة علي وجه الممرض الممرض : حمدالله علي سلامة نظر حولة نظرة عابرة ثم عاد ينظر له : قدمنا اد ايه نظر الممرض في الساعة قائلا : ساعة بكتير يا ، اه بالحق اسمك ايه قلها الرجل وهو ينظر له بفضول رفع حاجبيه ثم وجه نظراته الصاقبة وهو يتحدث بخشونة : متسألش الممرض : انا عارف تعليمات بس لازم اعرف اسمك عشان حتي اعرف اندهلك اشاح وجه وهو مزال يتحدث بنبرته خشنه : مكتوب عندك ايه بلع الممرض ريقة بخوف من هذا الشخص المجهول بنسبه له :اسمك ص عاد ينظر له بنظرات غاضبة : يبقي تندهلي ص فاهم هز الممرض وجه وتعبير وجه يظهر عليه الخوف : تمام تمام يا مستر ص ...................................... دلفت شرين غرفة المكتب " اقتربت من مراد الذي كان ينتظرها بفارغ الصبر مراد : ها يا شرين جلست شرين وهيا تضع الأوراق أمامة : انا حولت اوصل لأي حد من الناس الي مسجونة عندنا مراد : قصدك مين شرين : راهب يا مراد بيه " راهب كان راس الكبيرة لجماعة بتاعته " وكان ليه تعامل مع الجماعة الي جاي منها الصياد مراد : بس راهب مستحيل يتكلم بسهولة دي شرين : طبعا يا فندم وعشان كده انا بنفسي الي هروح احقق معاه مراد : وبعد ما تحققي معاه " تفتكري هتقدري تخدي منه اي معلومة شرين : هقدر يا فندم صدقني " احنا لازم نعرف شكل الولد ده "احنا كده بنحارب مجهول مراد : بس انا عارف راهب كويس " ده واطي ومستحيل يطلع معلومة زي دي شرين : هيطلع يا مراد بيع بس لازم حضرتك تسعدني أن ادخل السجن واظور الحيوان الي اسمه راهب مراد : تمام انا هكلمك الرائد هشام هو المسؤول عن السجن هنا " هخليه يرتب كل حاجة المهم أن ميعرفش انتي بتحققي في ايه ابتسم شرين وهيا تنهض : متخفش يا مراد بيه " انا هحقق مع راهب من غير ما حد من مسؤولين سجن يعرفه أي حاجة ابتسم لها مراد بتمأنان : وانا متأكد وواثق فيكي يا شرين من بكرا الصبح هطلب تحقيق مع راهب .............. #جهاد_محمد #التوأمان
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD