الفصل الثامن :-
"
8. لا ترحل
"
لا تغيبيٍ يا شمساً نسجت من حروفي شعراً
لا تغيبي يا قمراً ملأ العينَ سحراً
يا وردةً نبتت في صحراَء قلبي أملاُ
عطرها فاح وعبْقَ بالدنيا حباً
يا بوُصلهَ قلبي يا مؤنسة عمري
يا ريشة رسمت بألوانهاُ حياتي
يا أُغنيه تغنت بها دقات قلبي
عبثاً أن تغيبي فأنتي في وجداني
يا ذاكرتي ونسياني يا عشقي
يا قصه بدأت بتأريخ ميلادي
وسنتنهي باٍنقطاع أنفاسي
يا سهمً غرس الحُبَ بقلبي
صعبُ لطبيب لهُ أن يداَوىٍ
يا داَئى ودوائى و بلسم لجراحي
يا وطناً سكنتهُ باٍختيارى
يا عا**ة فُؤادي و وجداني
لا لن تغيبي عن مخليتي
فحبك بذهني وأعماقي
يجرى كنهر يصبه في شراييني
يا نسمهً تمر عليه ف*نسينى ألمي
يا شربهَ ماءاً أرتوُى منها فتحييني
فأنفاسك في عالمي يبقيني
صحيح بعدك عني يدميني
لكن وجودك في حياتي يكفيني ..!!
" أنتَ الرَفِيقُ المُختلف
الناسُ ناسٌ وأنتَ كَتِف "
كانت تسير في كلا الاتجاهين ولا تتوقف وكان القلق ينهش بداخلها ..!!
الجدة فاطمه :-
_يا بتي اقعدي .. يعني هو مهران عيل صغير عشان تقلقي عليه كده ده راجل وكبير وعارف مصالح الكل ازاى تمشي وامورهم !!
تقي بتوتر :-
_عارفه يا جدة فاطمه .. بس هو قالي ساعتين ودلوقتي احنا المغرب يعني
ده عادي .. انه يسيب عروسته كده !!
كانت قد اتخذت القرار والنزول والجلوس مع جدته كما قد اشار عليها ولكن عندما مرت الساعتين ل تصبح ساعات اكثر وينقضي النهار كان القلق بداخلها يزيد
من حدوث مكروه اليه ..!!
ل تقترح عليها الجدة فاطمه بالاتصال به ل تخبرها انها ليست لديه الرقم الخاص به
فـ تأتي الجدة به لكن لا يوجد اي رد ل تنتظر دون حدوث شيءٍ يذكر ..!!
كانت الجدة ترقب كل ما تفعل ل تلقي عليها سؤالها الذي كان كالقنبله ..!!
الجدة فاطمه :-
_كانك بتحبيه من زمان مش متجوزين من يومين !!
_حتي وانتي عمرك صغير مش بت 18 يبان انك من زمان !!
ل تصعق تقي مما قالت الجدة فاطمه عن
اي شيءٍ تتحدث وعن اي عشق ذلك وتلتفت
اليها في تعجب ورهبة مما قالت منذ ثواني ..!!
تقي بتعجب :-
_بحب مين بالظبط يا جدة فاطمه !!
ل ترد عليها سريعاً دون تفكير وب كلمة واحدة ..!!
_مهران !!
ل تصعق مرة اخري مما تسمع ل تقرر اتخذ الحذر في الكلام وتجلس بـُ
جوارها وترسم ابتسامه متكلفة وبهدوء
ع** ما بداخلها من تخبط ..!!
تقي بهدوء :-
_مش الفكرة يا جدة .. بس اكيد يعني مينفعش ابقي عروسه .. و جوزي مش يكون معايا من اول يوم لينا مع بعض !!
الجدة فاطمه بمكر :-
_وده مكنش سؤالي .. بقول بتحبيه !!
تقي لنفسها :-
_من يوم ما فتحت عيني ومش بحب غيره !!
وهي تنظر اليها مرة اخري ل تنظر بداخل عيونها وهي تنتظر الجدة اجابتها ..!!
تقي بحيرة :-
_مش عارفه .. بس عادي يعني .. ال مفروض انه دلوقتي جوزي وهيكون
في بنا ايام مع بعض .. بس كده !!
ل تضحك الجدة مما اردفت به مع تعجب تقي اكثر لكن ..!!
الجدة فاطمه بضحك :-
_ماشي يا بت الحسيني .. وانا مش عايزة اعرف اصلا بس بكره تجي وتقولي بنفسك .. دلوقتي هخلي حد من الغفر يشوف هو فين عشان نتطمن عليه ..!!
ل تردف اخر كلماتها ب غمزة منها اليها
ومع خجل تقي مما تقوله من معني غير واضح ..!!
ل تخبر الجدة احد الحراس ان يذهب ويبحث عنه ويأتي به اليها ..!!
أنتَ لا تعرَف معنَى أن تتَحوّل ردُود فِعل الشّخص مِن ثُورة إلى هزّة رَأس فقَط ..!!
"لن يُفرّق الله بين اثنين لهما نفس النية.. إن القلوب على نواياها تلتقي ..!!
-قالوا الجمال في الروح عشان هي اللي باقية ..!!
-مهما هتعدي السنين قلت الجمال انك تشوف نفسك جميله ..!!
-باي شكل في كل عين اختلافنا رحمة
لينا ..!!
-وحكمة من حكم الحياة كل واحد ناقصه حاجه في غيره حاجه مكملاه ..!!
لقد عاد في بعد وقت متاخر بعدما حدث معاه من ذلك اليوم يريد اخرجه من راسه لقد
تعب من كل شيءٍ اصبح يأخذ من روحه ومجهوده ،، ليتعجب من ذلك ال**ت الذي بداخل الجناح .. فقد كان خاليه من
حياة ،، لكن عندما اصبحت معاه حتي لو كان ذلك خلال دقائق فهو كان سعيد حتي وان لما يظهر ذلك .. هو دائما لا يظهر ذلك لكن معاها يختلف كل شيءٍ حتي انه كان ينوي الاعتذار منها لم حدث منه ويبدا
سويا من البداية هو وهي معاا فقط ..!!
نجم الدين بتعجب :-
_راحت فين يا تري !!
ليفكر قليلا :-
_هسال الحجة ثريا لو كده !!
ف غادر واخذ يبحث عن والدته ف وجودها تخرج من المطبخ ل يسألها عن سها ..!!
نجم الدين :-
_صحيح يا امي .. هي فين سها !!
الحجة ثريا بتعجب :-
_اخيرا جيت يا ولدي .. هي في الجناح بتاعكم ورفضت تاكل اي حاجه .. قالت لما تجي انت .. صحيح كنت فين كل ده من الصبح !!
ل يغادر ويوليه ظهره وهو يصعد السلالم ويخبره بـ ....!!
نجم الدين بهدوء :-
_مفيش شوية مصالح وكانت لازم تخلص تصبحي علي خير !!
ل تتعجب من تصرفه لكن داعت من داخلها ان يصبح بخير ..!!
_ربنا يقدملك اللي فيه الخير يا ولدي واشوفك مبسوط ..!!
ليدخل مرة اخري ويفتح باب المرحاض ولا يجد احد وغرفه اخر ولا يجد احد
وعندما يصل الي اخر غرفه تكون مغلق
من الداخل ل يطرق عليها ويردف قائلا
نجم الدين :-
_سها .. افتحي .. عايز اتكلم معاك ..
انا مكنش اقصد اللي حصل الصبح
بس كلامك اللي كان كلها غلط في
غلط خلني اخرج عن شعوري !!
ل تتوتر وتقلق من نبرة صوته حتي لو كان صادقا اصبحت لاتريده ب حياتها ل تستقيم في وقفتها وتذهب بتجه الباب وتتحدث بـ ....!!
سها بحزن :-
_وانا خالص يا نجم الدين مش عايزة اسمع منك اي حاجه .. انت هتعمل اللي اتفقنا
عليه .. وهنتطلق !!؟؟
ل يض*ب باب الغرفة بكل قوته ويردف بغضب مستنكر من افعالها ..؟!
نجم الدين بغضب :-
_لسه بردو علي العناد اللي فيكي ده .. مش هنتطلق ي سها .. هسيبك كده .. وافتحي الباب ده بدل اما ا**ره فوق دماغك يا بنت المحمدي !!
سها بصرخ :-
_انت ايه كفاية بقي .. ولو فكرت تعمل كده هرمي نفسي من الشباك واموت نفسي الموت بقي عندي اهون من اكون معاك في مكان واحد يا ابن الحسيني !!
نجم الدين بحزن :-
_لدرجه دي !! يهون قلبك يعمل فيا
كده !!
ل يستند علي الباب بكل ضعف ويحدثها ب ما بداخله ..!!
نجم الدين بحزن :-
_سها .. انا عارف انك كان نفسك تكون حياتك .. احسن من كده .. بس صدقني
انا قلبي وجعني .. ويمكن اكتر منك
انا هقولك كل اللي في قلبي وعايزك
تسمعني وتعرفي ان كويس بجد !!
ل يشير علي قلبه بيده بعدما جلس واستند ب راسه علي الباب وهي
كذلك ولا تفعل شيء غير البكاء بعد
سمعها نبرته الحزينة في صوته ..!!
نجم الدين بحزن شديد :-
_لما الحج سالم اتجوز امي .. كنت اول فرحته حتي وانا عارف ان ابويا كان في
حياته زوجة قبلها .. انا كنت بحبه وكان
سندي ولحد دلوقتي .. دايما ولحد
النهارده في ظهري .. بس لما اتولدت
تقي..كان في غيرة من جوايا ليها بس
مش كره .. ولا ب كره مهران كمان
هو كان اخويا وصاحبي وساعدني ادخل
نفس الكلية بتاعته عشان اكون شاطر
بس حلمي اني كان نفسي اسافر
ومحصلش
وقف اقدم حلمي ورفض اروح عشان
اهلي
بس كان في امل وحيد اللي كان فاضل ليا
انتي .. ايوا انتي .. عشان .. انا انا
بحبك يا سها .. مش بس كده وبعشقك
يا ست البنات .. فضلت اقتل جوه مني
المشاعر دي ولما اتكرر الامل تاني كان
عشان المصالح .. لما قولتي انك عايزة
تطلقي وتروحي من حياتي بعد اما بقيت
فيها كاني بقت ميت .. صدقني انا مش
عايزك تروحي لو مش عايزني في حياتك
انا موافق .. وهروح بس تكوني بخير !!
ل يستقيم في وقفته ويمحي دمعة كانت قد فرت من بين جفونه ويقرر ان يغادر
بلا عودة بمجرد م كان يخطو اخر خطوته لكن توقف عند سامع صوت الباب من خلفه يفتح ويلتفت ويجدها وهي في حاله يرث لها من البكاء ل ينتفض قلبه وجعا علي صغيرته ويجدها تجري اليه
ل ترتمي بين احضانه يضمه وتضمه ب قوة لا يريد اخرجها من بين اضلاعه ..!!
سها ببكاء :-
_اوعي تروح .. خليك معايا وعلي فكرة انت غ*ي .. وانا كمان غ*ية اكتر منك .. ازاي مفتكرش تحكي ليا حتي لو غصب
عني كنت خليني اسمعك .. وانا كمان
يا نجمي .. انا بحبك وبعشقك يا
احلي قدر في حياتي !!
_بحبك .. وبعشقك .. وبموت فيك .. وبدوب في كل حاجه ليك .. واخيرا
مع بعض وفي سعادة علي طول مع
بعض وبس .. انا وانت ..!!
ل يهمس لها :-
_وانا بحبك اكتر ما بتحبني .. وبعشقك فوق عشقي ليكي مليون
مرة .. وبموت في كل تفاصيلك
ودايب فيكي وغرقان .. واخيرا
سوي لوحدينا .. ومع بعض في
سعادة وفرحة وبس .. وانا وانتي !!
لتنظر اليه هي بكل عشق وحب وهو الاخر ل يقترب منها ويقبل زواية فمها قبل ان يغطي شفاها بشفاهته بجنون ،، وشرسة اذابتها بين ذراعيه في حين هي كانت تجذب نفس محمل بعبق رائحته الرجولية ومستسلمة الي تلك المشاعر التي تعيشها لاول مره منذ اصبح قلبها يعشقه لياخذها
الي جنة لا يوجد بها غيرهم ..!!
قلبي يفـرح عند رؤيتِهـاا ، شعور جميل يجتاحني عند لُقياهـاا ..!!
- "للمرة الأولى ،التي أشعر أنه يهمني وصول رسالة أو مكالمة ، لقد اصبحت أنتظر حدوث شئ ، لقد أصبحت مختلفًا جدًا لم أعُد كما كُنت سابقًا اصبحت
افرح وذلك منذ ظهورها ..!!
فلستُ أول من أحببتِك ولن أكون الأخير ولكن باستطاعتي أن أعشقك عشقًا .. سرمديًا، باستطاعتي أن أجعلكِ استثناء
اصبحوا في منتصف الليل ولما ياتي احد حتي تتطمن اخذت تدعو من **يم قلبها ان يكون بخير لكن تلك الوخزة بداخلها لا ترتاح لها مطلقا ..!!
الجدة فاطمه :-
_يا تري انت فين يا ولدي بس !!
الجد حسين :-
_اهدي يا حجة فاطمه خير ان شاء الله ودلوقتي حد من الغفر يجي ونتطمن !!
تقي بقلق :-
_بس مش معقول كل ده !!
الجد حسين بتوتر :-
_خير .. خير !!
ل تمر ثواني وياتي احد الحراس ويخبرهم انه لما يجد له اي اثر ب اي مكان ..!!
احد الغفر :-
_زي ما طلبت الحجة روحت كل الاماكن اللي ممكن يكون فيها مهران بيه بس مفيش اي حاجه !!
تقي بغضب :-
_يعني ايه .. اختفي !!
الجد حسين :-
_استني يا بتي بس .. روح انت وانا هتصرف !!
ل ينصرف لتظل علي حالتها من القلق و يحاول الجد الوصول اليه ب جميع
الاتصالات ولكن تصل رسالة نصية علي الهاتف الخاص ب تقي مما يجعلها تتنفض
من مكانها وتصرخ ب اسمه وتفقد وعيها بعد ذلك ..!!
_مهراااااااان !!؟؟
تستاهلي تتحبي، انتي أكبر من إنك تستني رأى حد فيكى، تستاهلى تعيشي اليوم الحلو قبل المر ، تستاهلى الصدفة الحلوة والكلمة الحلوة والضحكة الحلوة ..!!
"أعرف جيداً ما معنى أن ينطفئ بداخلك شغف لشيئ كنت تمشي إليه حافيا ..!!
♕♕
"حافظ علي اللي محسسك إنك اهم شخص في حياته ..!!
في آلصيف نحب آلمطر آكثر .. وفي آلشتآء نحب آلشمس آكثر من آلمطر .. هكذآ هو حآل آلإنسآن يشتآق لمن يغيب ..!!
وإنْ أحببتُم احبوا ظُلماتهم أيضاً ، لا نُورهم فقط ..؟؟
لا يؤنِسُ الرُّوح إلّاروحاً تألفُها ..؟؟!!