(@توكيل زواج@) بقلمي (هبة منصور)

(@توكيل زواج@) بقلمي (هبة منصور)

book_age18+
1.6K
FOLLOW
7.9K
READ
others
drama
sweet
serious
like
intro-logo
Blurb

توكيل زواج رواية تتميز بالطابع الرومانسي الاجتماعي تدور احداثها كول عائلة من اصول صعيديه يزوج كبير العائلة ابنه الاكبر دون علمه فهل سيرضي بقرار والده ام سيكون له رأي اخر

chap-preview
Free preview
تعريف الشخصيات والفصول الاولة
توكيل زواج تعريف الشخصيات عائلة من اصول صعيديه كبيرها محمود الراوي وهوا رجل حازم في قراراته وله شان كبيرفي بلده الاصلي ومسقط رأسه قرية من قري صعيد مصر التابعة لمحافظة سوهاج وهوا طويل القامة أسمر الوجه وعينه سوداء واسعة خطت حولها التجاعيد لتدل علي مرور سنوات عمره الخمس والستون يغطي فمه الصغير شارب أ**د كشعر رأسه تشوبه بعض الخصلات البيضاء التي خطها الزمن علي ملامحه زوجته السيدة راجية سيدة مصرية أصيلة في الطباع والملامح وهي ابنة عمه تبلغ من العمر خمس وخمسون عاما جميلة الوجه بيضاء وعيونها عسلية اللون وشعرها أ**د تميزه الخيوط الرمادية الامعه من تأثير العمر عليها جسدها ممتلئ شخصيتها رائعة فهي طيبة القلب وحنونه جدا خاصة علي أولادها لديهم من الابناء أثنين الأكبر هوكامل محمود الراوي يبلغ من العمر ثلاث وثلاثون عاما يقيم بأمريكا منذ خمس أعوام حيث يدير شركته الخاصة ومجالها تصدير الأجهزة الإلكترونية ولها فرع أخر في مصر يديره والده بتوكيل عام منه واخاه يساعده ليستطيع أن يتسلم الشحنات القادمة من الخارج وادارة أمورها كاملة في غياب كامل فهو أسس شركته التي تقع في مصر منذ عشر سنوات أثناء دراسته في مجال ادارة الاعمال وعندما ذهب ليستكمل دراسته بالخارج اقترح علي والده تطوير الشركة بفرع أخر لها في الخارج وكان قرار ناجح جدا كامل شخص جاد جدا في عمله ولا يتهاون بأي خطئ أما عن صفاته الجسدية فهوا طويل القامة كوالده وجسده رياضي وبشرته قمحيه ويمتلك عيون سوداء كالليل شعره أ**د كثيف ووجهه تميزه لحية خفيفة له أنف دقيق وصغيرة وفمه ممتلئ ويعلوه شارب خفيف في الواقع هوا شخصية جذابة ويمتلك وسامة وجمال زكوري يجذب له الأنظار من الوهلة الأولي. له صديقة مقربة تدعي كرستين وهي مساعدته الشخصية في أمريكا وتتقرب منه دائما بشكل حميمي واضح لكنه دائما يتجاهلها لقناعته الشخصية أن زوجته لن تكون من هذه البلد التي لا تشبهنا علي الإطلاق من ناحية الثقافة والعادات والتقاليد المصرية أماإبنهم الثاني هو يوسف محمود الراوي يبلغ من العمرسبع وعشرون عاما طالب في كلية الطب في سنته الأخيرة يتميز بشخصية مرحه ولعوبة بعض الشيء دائما ما يعشق المرح والاستمتاع بوقته كثيرا علي الرغم من تفوقه الدراسي وهو متوسط الطول وأبيض الوجه بعيون عسلي يشبه والدته كثيرا في ملامح الوجه وشخصيته الحنونة والطيبة رغم عبثه الدائم ومصادقته لزميلاته في الدراسة لمحمود الراوي صديق وحيد يعتبره اخ له وهو "ناجي مهران " صديق عمره ودراسته في نفس سنه ناجي يحمل ملامح الصعيد ببشرة سمراء وعيونه البنية وشعره الفضي كعلامة لعمره وجهه مليء بعلامات الشيخوخة والتجاعيد علي ع** محمود فناجي مصاب بمرض خطير وهو سبب ظهور الشيب عليه بشكل يفوق سنوات عمره فهو مصاب بسرطان الدم ولكن يخفي الأمر عن الجميع كما انه شخص طيب جدا وحنون تزوج من عشقها في شبابه ابنة عم صديقه محمود واخت زوجته تدعي السيدة هناء الراوي راها في عرس محمود وأحبها بصدق لم يمر عام علي زواج محمود صديقه إلا وكان هوا يلحق به ويقيم حفل زفافه عليها . زوجته هناء جميلة جدا رغم حزمها وقوة شخصيتها تملك بشرة بيضاء وعيون زرقاء وشعر أ**د فهي حقا رائعة الجمال رغم سنوات عمرها التي تجاوزت الأربعون بسبع أعوام لديهم إبنةوحيدة أسمها ندي فتاه جميله جدا تشبه امها بيضاء البشرة وعيونها متسعة بلون السماء أنفها صغير ودقيق وفمها مرسوم بقدرة الخالق كملامح وجهها الجذابة وشعرها **تنائي يصل لأسفل ظهرها تشبه أمها كثيرا ولكن اخذت من والدها طيبة قلبه وشخصيته الحنونة تدرس في السنه الثالثة من كليه الطب تبلغ من العمر ثلاث وعشرون وتقيم في القاهرة فترة دراستهاوامهاتقيم معها بعض الوقت ومحمود الراوي وراجية يعشقوا ندي ويعتبروها ابنتهم الثالثة . انجب ناجي ابنته الوحيدة ندي و بسبب مشاكل صحيه تبعت ولادت ندي حيث اصيبت السيده هناء بنزيف شديد جدا بعد الولادة عجز الاطباء علي ايقافه وكانت النتيجه استئصال الرحم لتصبح ندي ابنتهم الوحيدة لناجي أخ وحيد يطمع في زواج ندي من ابنه الاكبر للإستيلاء علي أملاك وأرضه يدعي ماجد مهران يشبه أخاه في الشكل فقط لكن شخصيته ع**ه تماما فهوا فظ غليظ القلب والمشاعر طامع دائما في جمع المال والجاه حتي لو علي حساب أخاه الوحيد عمره ستون عام متزوج وله من الابناء إثنان ناصر الاكبر يبلغ الثلاثون عاما ملامحه تشبه والده قمحي البشرة وعيونه سوداء كشعره طويل القامه وملامح جسده تدل علي مكان نشأته من ناحيه البنية الجسدية العريضة وهوا يشبه والده في الصفات والطباع السيئة أخاه الاصغر هوا حمدان يشبههم في الشكل والصفات لكن شخصيته ضعيفة جدا غيرهم من سن ندي ابنة عمه بنيته الجسدية أضعف من أخاه الأكبر وهوا الضلع الأضعف في هذه العائلة يقيمون بالصعيد بشكل دائم ولم كما انهم يعملون في تجاره الاعلاف والمواش الفصل الاول في سوهاج ببيت عائلة الراوي المكون من طابقين الطابق الاول يتكون من بهو كبير يوجد به صالون أثري عتيق وسفرة مكونة من ثمان كراسي ويوجد حمام كبير ومطبخ كبير وغرفتين لاستقبال الضيوف وثلاث غرف نوم للضيوف ايضا والطابق العلوي مكان نوم العائلة مكون غرف لكل فراد العائلة كل شخص غرفة كبيرة مزودة بحمام بداخلها يوجد ايضا غرفتي جلوس وحمام منفصل كان يجلس في صالون البهو بالاسفل محمود و مع صديقه ناجي يتحدثون معا عن حياتهم فجاء خفت صوت ناجي وتحدث بصوت مرهق حزين:خايف علي بنتي ندي من الي جاي في حياتها يامحمود التفت اليه محمود بهلع من كلامه المفاجئ عن ندي بهذا الشكل وتحدث بخوف حقيقي تملكه تجاهها فهوا يعتبرها إبنته حقا سأله بقلق من صوته وطريقته المفاجئة:فيها إيه مالها ندي يناجى انا خابر انها زينه حصل لها حاجه في ايه جلجتني بحديتك ده ياخوي. تنحنح ناجي بإجهاد حقيقي مما هو مقدم عليه وتحدث بحزم قبل فوات الأوان :أني تعبان جوي يامحمود وحاسس اني خلاص في اخر أيامي وبنتي ندي وحيدة لليها ضهر ولا سند حتي اخوي طمعان فيها لولده الكبير وعايز يجعدهامن علامها ويجوزها له وكل ده لجل يحاوط علي الورث والأرض بعد ما أموت ده طلبها كتير واني رفضت دي الدكتورة ندي ولازم تكمل حلمها وتبجا دكتورة جد الدنيا وتتجوز إلي يليج بيها مش ناصر إلي طمعان فيها أستشعر محمود الخوف الحقيقي من طريقة كلام ناجي وقلقه المبالغ فيه تجاه إبنته وتناوله الشك تجاه حقيقة مرض ناجي فهوا قلق حقا عليه منذ فتره حيث يظهر عليه الإجهاد بوضوح وكلماساله اخبره بانه بخير فسأله بقلق واضح علي وجهه :مالك يناجى إيه كلامك العفش ده وبعدين عيب عليك تفكر إن بتك وحديها اني سندها بعد ربنا وبعد*ك ندي دي بتي وربنا عالم وانتاكيف الرهوان هتعيش لماتشيل ولاد ولادها يناجى ليه الكلام ده ياخوي تن*د ناجي بتعب وتحدث بضعف مما يخالج نفسه الأن :المرض هدني ياخوي اني تعبان ومخبي عليك ومحدش يعرف واصل والعمر بيخلص صدجني فخلي بالك من بنتي واحميها دي وصيتي ليك يامحمود . انتفض محمود من كلامه وهتف بزعر :كيف ده مرض ايه الي عندك ياناجي وكيف تخبي علي مرضك جوم معاي نروح للحكيم يطمنا عليك ياخوي جوم يلا سحبه ناجي من يده ليجلسه مرة أخري بضعف لكي ينهي كلامه اجلسه بجواره وهمس له بصوت منخفض حتي لا يسمعه اهل البيت :اسمعني يامحمود أني عندي المرض اياه ياخوي ومفيش ليه علاج خلاص دي اخر مرحله فيه واني راضي بنصيبي بس خايف علي ندي هيا الي معلجاني في الدنيا ومخلياني متمسك بيها ومستسلمش للمرض وبوصيك عليها علشان ارتاخ واني بقابل وجه كريم خليك في ضهرها ياخوي سند وضهر واب تاني ليها بعد ما موت ربط محمود علي كتفه بخوف حقيقي من فراق نصفه الأخر وصديق عمره.:متجولش كدا هتخف وتبجازين ياناجي وندي بنتك في عيني وربنا عالم بس انتا متستسلمش وكمل علاجك وانتا هتبجا زين تحدث ناجي بحزن وألم علي حاله :واني خابر يامحمود انتااخوي وحبيبي ومتخافش لسا في العمر بجية متخافش عليا أني زين هجوم اروح دلوك وهجيك تاني ان شاءالله سلام ياخوي ومش هوصيك تاني علي ندي يامحمود خليك جارها وفي ضهرها غادر ناجي وبقي محمود يدعو الله ان يزيح المرض عن ناجي ويشفيه لانه صديق عمره واخوه حقا واقسم علي أن يكون لندي الدرع الحامي بعد والدها اذا اصابه ضرر غادر محمود الصعيد بعد اسبوع من علمه بحقيقه مرض ناجي وسافر لمصر بسبب اعماله المتراكمه هناك وبعد مرور يومين من وصوله القاهرة في قصرالراوي الذي يشبه البيت في الصعيد من ناحيه تكوينه البنياني مع إختلاف الأثاث فهوا أكثر رقي وحداثه من البيت الأخر بسوهاج كان يجلس محمود الراوي يحتسي فنجان من القهوة عندما رن الهاتف الأرضي كانت الخادمه ترد علي المتصل ثم أعطته الهاتف ليتحدث مع المتصل فهوا اتصال من المسؤل عن حراسة بيت العائله في فترة غغيابهم استمع محمود لمحدثه علي الهاتف بقلق من اتصاله :سأله قائلا بقلق خير ياسلامه في حاجة ارتبك الغفير وتحدث بخفوت وحزن .كيفك ياحج محمودلازمن تاجي دلوك الصعيد الحاج ناجي عطاك عمره ولازم حضرتك تاجي دلوك عقدت الصدمة لسان محمود لبعض الوقت ثم هتف بفزع من حقيقة ما سمعه فصاح باستهجان :بتجول ايه ياواد يامخبل انتا كيف ده أنا لسا مكلمه إمبارح جائه الرد مؤكدا ما سمعه :البجيه في حياتك ياحاج محمود الحاج ناجي أتوفي من ساعه واني جولت اخبرك لجل تيجي تلحج الدفن . بقي للحظات لم يستوعب ما سمعه هل حقا مات ناجي الله وحده يعلم مقدار خسارته فهوا كان له الأخ والصديق والأهل تمتم بخفوت قبل ان يغلق الخط أني جاي علطول دلوك ذهب محمود وزوجته للصعيد فور سماعهم بالخبر لتكون بجوار أختها في مصابها حضر محمود الجنازه وودع صديق عمره وسط حزن عميق منه ومن زوجته علي ناجي لانه كان من خير الناس وأطيبهم قلبا كما حزن اهل البلد عليه بشدة وعلي فقدانهم لشخص مثله. بعد ثلاث ايام ذهب محمود بيت ناجي لان زوجته اتصلت به لكي يحضر لامر هام فهي بقيت مع اختها الوحيدة في ايام العذاء لتساندها هي وندي بعد ما حدث لهم. دخل محمود البيت ليجد ماجد أخوا ناجي يصيح موجها حديثه لندي التي تقف أعلي السلم تستمع له بصدمك مما يأمرها به عمها. كان يقف ماجد في بهو البيت بهيبته مرتديا جلبابه الصعيدي ومستندا علي عصاه يصيح فها بغضب وصرامة :اني جولتها كلمه ومش هتنيها هتتجوزي ولدي ومعدش ليكي خروج من البلد بعد النهارده فاهمة ولا لا يابت أخوي من دلوك كلمتي هيا إلي هتتنفذ فاهمين أوقفه دخول محمود صائحا به فقد رأي ما أخبره به صديقه ناجي رحمه الله يتحقق أمام عينه وبعد فراقه بأيام قليله فقط وهو أيضا سينفذ وصيته فقد عزم علي حمايتها كما وعدصديقه الراحل صرخ به يوقف سيل أوامره لندي الباكيه اعي السلم :بكفياك ياماجد كيف تتكلم مع مرات ولدي كدا انتااتجنيت اياك ولا ايه إلتفت له ماجد بصدمة مما سمعه وصاح فيه بغضب :بينك انتاالي اتجنيت يامحمود ندي مرت ولدك كيف ده تقدم محمود منه خطوه ليجيبه بهدوء وحزم : أني خطبتهالكامل ولدي من سبوعين وكنا هنكتبوا الكتاب بعد ما ولدي ياجي من السفر بس ناجي عطاك عمره وأسأل مرت أخوك الله يرحمه كانت حاضره اتفاجي مع المرحوم . شعر ماجد بالأرض تهتز من حوله كيف فسدت خطته بهذا الشكل فصاح بزوجة أخاه :كيف ده الكلام إلي محمود بيجوله ده حصل بصحيح يامرت اخوي وكيف متخبرونيش بيه ؟ كانت هناء لا تدرك ما يقوله محمود ولا ماينتويه ولكن ما فعله ماجد جعلها تخشي أن يقضي علي حلم إبنتها فلم تجد نفسها تقول شيئ غير التصديق علي كلام محمود فصاحت تؤكد ماقاله محمود:صوح ياماجد محمود طلب ندي وناجي وافج وعطاه كلمتوا جبل ما يسافر مصر ومرض ناجي خلانا منجولش حاجه الا مايجوم بالسلامه بس ربنا رحمه وعطاك عمره . كانت تقف ندي اعلي الدرج ولا تدرك اي شي مما يقال كيف يحدث هذا وهي لا تعلم شيء فقد توالت عليها الصدمات تباعا كلام عمها ومنعه لها من الدراسه وامره بالزواج من إبنه والأن خطبتها من كامل إبن خالتها هل هذا واقع أم كابوس ستفيق منه الأن علي صوت والدها يخبرها انه بجوارها افاقها صوت عمها يحدث زوج خالتها محمود بعصبية وصوت مرتفع : بس اني مكلم ناجي عليهالناصر قبل سابج ليرد عليه محمود بحزم:ورفضك بدل المره الف وانتا مبتبطلش تطلبهاواحنا طلبناها ووافج وبعدين هيامراحتش لحد غريب كامل ولد خالتها وهيصونهاوبعدين كل شي في الدنيا نصيب ياماجد وناصروكامل اخوات وربناكتب نصيبهامع ولدي ولا انتا شايف ايه . تحدث ماجد بإستهذاء متمسكا بأخر خيط أمامه وولدك هيكتب الكتاب ميتا أديلو سنين مهاجرنا منعرفوش عنيه حاجه . ليجيبه محمود بهدوء علي ع** نار تحرقه من ماجد وطريقته المستفزة :كامل كلمني ولما عرفا بالي حصل لناجي جالي انو جاي مصر علشان يتجوز ندي ويكون معاها في وجت زي ده . كان رد ماجد هذه المرة يفوق توقعاته : كلم ولدك يامحمود وعرفه كتب الكتاب الاسبوع الجاي ولو مجاش ولدك السبوع الجاي يكتب عليهااني هكتب كتابهاعلي ولدي ناصر واهو ولد عمها واولي بيها من ولدك كمان . كانت الصدمة من نصيب محمودهذه المرة لكن رد بحزم وعصبيه من تعنت ماجد وعزمه علي إخراب وإفساد حياة ندي ليصل للمال والأرض: كيف ده لا ولدي هياجي وهيكتب عليهاالاسبوع الجاي وندي لكامل ومش هتكون لغيره ياماجد إن شاءالله.. انصرف ماجد بعصبيه مما حدث فقد ظن أن الأمر سيكون أسهل لكن من الواضح أن محمود يقف له بحزم.. بعد خروج ماجد من منزل اخوه ناجي كانوا جميعهم صامتون كأن علي رؤسهم الطير لم يقطع هذا الصمت سوا ندي وهي تنزل مهروله علي درجات السلم تصيح بالجميع :ممكن حد فيكوايفهمني ايه الي حصل ده أنا مبقتش فاهمه حاجه لتسكتها والدتها بوقوفها فجأه في وجهها وصياحها فيهاتأمرها بالصمت :ندي اسكتي دلوك مش ناجصين لت كتير لكن اوقفتها ختها راجية من صياحها لتهدأها وتردع إندفاعها في وجه ندي : إهدي ياخيتي معاهاحق تعرف في ايه متطلعيش عصبيتك عليها ملهاش ذنب البنية عملت إيه من حجها تفهم لالتفتت لها هناء بوجه يغلبه القهر والحزن مماوصل له حالهم بعد وفاة زوجها فصاحت في أختها وزوج أختها: مش لمانفهم احنا الاول في إيه! وصاحت بزوج اختها تسأله ايه الي انتا عملتوا ده يامحمود إقترب منها محمود ليتحدث بهدوء وصرامة تؤكد صحة قراره وعزمه علي تنفيذ ما قاله :عملت ايه ياعني كنتي عيزاني اسيبه يجوزهالناصر ويضيع مستجبلها. لتستفهم منه هناء مايريد أن يصل إليه بكلامه هذا :بس انتاوجعتنافي مشكله كبيره مع ماجد هنجوله ايه لماياجي معاد كتب الكتاب .... أجابها محمود مؤكدا قراره مهنجولوش حاجه كتب الكتاب هيتم في معاده ندي هتتجوز كامل ولدي.. لتكون الصدمة هذه المرة من نصيب ندي التي لم تستطيع تحمل أكثر من ذالك فسقطت مغشيا عليها بعد انتهائه من كلامه مباشرة صرخت كلا من هناء وراجيه علي ما حدث لهذه الفتاة التي فقدت والدها ومن بعده أصبحت مطمع لعمها ماجد وأمثاله هرولت هناء وهي تنوح وترثوا نفسها وإبنتهاإحتضنت ندي الملقاه علي الارض تحدثها ببكاء:فوجي يابنتي فوجي ياضناي كانلك فين المر ده ياحبيبتي سبتنا ليه ياناجي اتبهدلنامن بعدك ياحبيبي فوجي ياحبيبتي متوجعيش جلبي عليكي كيف ماعمل أبوكي وسابنا. أسرع محمود مهرولا ليرفعهاعن الأرض وقلبه يمزقه من الحزن علي ندي وحالتها. هتف محمود في زوجته جومي هاتي حاجه نفوجها بيهاياراجيه وحملهاووضعهاعلي اريكه ببهوالمنزل بعد وقت ليس بطويل إستطاعت والدتها وخالتها من إفاقتها فتحت ندي عينها لتجد كل من محمود وراجيه وهناء حولها وامهاتبكي علي حالهاهي وخالتها فأدركت ان ماكانت به حقيقه وليس كابوس سينتهي بعد وقت وستفيق منه علي حياتها السابقة. ليقطع سيل أفكارها صوت زوج خالتهامحمود يحدثها مربتا علي كتفهابحنان أعتادت عليه منه فهوا والدها الثاني دائما يعاملها كأبنته: كيفك دلوك يابتي بقيت ندي تنظر له ولا تتحدث لبعض الوقت فتحدث محمود بحنانه المعهود: انتي خابره انتي ياندي عندي ايه ربنايعلم إنتي بنتي إلي مخلفتهاش ويشهد ربنا أنك عندي كيف ولادي وأكتر بكتيركمان وأبوكي الله يرحمه وصاني عليكي جبل مايموت وأني جد الوصية ووعدي ليه بحمايتك هنفذه ولو لأخر نفس ليا هفضل في ضهرك . .بقيت ندي صامته تستمع له فقط ولم تنطق بحرف واحد فأكمل كلامه لهاموضحا: ياندي يابنتي عمك لومكنتش عملت الي عملتواكان عمل الي في راسه وجوزك ولده وانتي عارفه عوايدنالو رفضتي جوازك من ناصر ديتك طلجه وهيجول انك ....وصمت محمودولم يكمل كلامه فما سيقوله أصعب من أن تحتمله ندي وهي في هذا الوضع صدمة تملكتها عندما فهمت كلام زوج خالتها فصاحت بهم بيأس:حناهنبيع كل حاجه ياعمي وهننزل مصر اناوماما ومش هنرجع تاني هنا . إبتسم محمود علي سذاجتها فهي لا تدرك مدي دهاء عمها :وهيامصر بعيده عن عمك ياندي مهيعرفش يوصلك يابتي احب ماعلي جلبه الي انتي بتجوليه ده هيطلعك جدام اهل البلد بالفضيحه وهياخد كل املاك ابوكي وده الي هوا عايزه . تكلمت بيأس وعجز حقيقي فالواضح أمامها أنه لا مفر من قرار عمها ماجد سوا تنفيذ خطة زوج خالتها محمود :ياعمي كلام ايه ده طب وبعدين هنعمل ايه وبعدين كامل ابن حضرتك مهاجر من سنين ده اخر مرة شوفته كان من خمس سنين محمود :اني هكتب كتابك علي كامل الجمعه الجايه كامل عملي توكيل عام علشان شغل الشركه في مصر هنكتب توكيل زواج عند المحامي بتاعي وهوا مش لازمن يجي لأن الموضوع هيحتاج وجت لما يفهم ويجي ومفيش وجت نفهمه حاجة دلوك اني هعرف اظبط الموضوع منغيره دلوك ولما ياجي نبجا نفهمه لتجيبه هناء هذه المرة مستنكرة لكلامه:كيف ده يعني بنتي هتتجوز راجل غصبن عنيه مش معجول ياحج محمود الي بتجوله ده . ألتفت لها محمود موضحا وجهة نظره :ياهناء اني رايد بنتك لولدي من زمان بس الموضوع هياخد وجت علي ماياجي ويشوفو بعض ويتم الجواز اني هكتب الكتاب دلوك لجل نسكت ماجد ولما ننزلو مصر هكلم كامل ياجي ونتمم الجواز. لتجيبه ندي بحدة لا طبعا ياعمي مش موافقه طبعا ازاي تجبرواعلي الجواز بيا مش معقول اتجوز واحد غصب عنه مهما حصل. ليكون ردمحمود بحزم وحدة ليؤكد أن كلامه لارجع فيه:افهموني زين اني مش هتكلم كتير ولدي هينزل وهيتمم الجواز وكتب كتابك الجمعه الجايه هتممه بالتوكيل الي هيعمله المحامي ومفيش كلام تاني غير ده ولا عند*كي رأي تاني ياأم ندي هتسيبي بتك لعمها يجوزها ولده صمتت هناء ولم تتحدث معهم لتجلس علي مقعد بيأس وعجز حقيقي وتضع كفيهاعلي وجههاوتبكي علي حالهاهي وإبنتهابعد موت زوجها. اقتربت منهاراجيه وجلست بجوارها تضم رأس هناء لص*رها تهدهدها وتفهمها بهدوء وحكمة ياخيتي انتي خابره ماجد زين ملهوش كبير وهينفذ أي حاجه لجل يأخد الأرض والورث والتمن ندي ليجوزها ولده ويجضي علي مستجبلها ليخرجها من البلد بالفضيحة إلي تلازمها لأخر عمرها جوازها من كامل هوا الحل الصوح وبنتك بنتي هنشيلهافي عنينا والله وكامل ولدي مفيش زيه راجل وطيب وزين وندي هتكون مبسوطه معاه صدجيني . لترفع هناء راسهاوتنظر لابنتها بصمت ثم تلتفت لزوج أختها :اني هوافج ياأبو كامل بس بشرط ولدك مهيجربش من بنتي ولا يمس شعرة منيها غير لماياجي ويجعد معانا واتاكد انو رايدها هوا بنفسه مش غصبانيه . ليؤكد لها محمود أن ما تريده سينفذ :ماشي ياهناء بنتك في الحفظ والصون وولدي لما ياجي بالسلامه هيصونها ويحميها إن شاء الله هنكتب الكتاب الجمعه وننزل كلنا مصر اني ههملكم دلوك وراي شغل كتير لازم يخلص جبل ما نكتبوا الكتاببالإذن منيكوا بعد مغادرة محمود جلست ندي علي المقعد بجانب امها تبكي علي ماوصلت له الامور تغيرت حياتها الهادئة بعد والدها لتبكي بضعف واضح ترثوا حالها هي ووالدتها ضمتهاراجيه لص*رها تحاول تهدأتها قائلة بحزن:متبكيش يابنتي والله انتي متعرفي الخير فين ولدي كامل زينة الناس مش علشان هوا ولدي لا وانتي كمان بنتي ومتمنلكيش الأذية أبدا ولمايجي ربنا يعدلها ان شاءالله. لترد عليها ندي بإسرار رغم بكائها:ياخاله راجيه انالوكامل جه ومقدرتش اتعامل معاه هخلي عمي محمود يطلقني منه زي مجوزني انامقولتش لعمي علشان ميزعلش بس القرار مش في ايد كامل بس لا اناكمان لازم اشوف هقدر اعيش معاه ولا لا من حقي أختار شريك حياتي. لتسكتها والدتها بصياحها لتنهي الموضوع :مش وجته الكلام ده ياندي . لتطمئنها راجيه بهدؤها وحنانها المعهود:سبيهاياهناء معاهاحق صوح يابنتي انتي ليكي رأي وكمان هننفذه ياندي متجلجيش ياحبيبتي كل إلي عايزاه هيتنفذ وأكتر كمان... بعد مغادرت الحاج محمود بيت صديقه جلس ليفكر كيف يقنع ابنه بالعوده مرةاخري فهو يرفض المجي الازيارات كل فتره ويعود لعمله مره اخري اما موضوع التوكيل فقد اتفق مع محامي العائله علي ترتيب الامر واكد له ان توكيل الزواج سوف يكون في يده قبل يوم العقد أمافي امريكا شركه مكونه من طابقين يبدو عليها الفخامه والرقي ليست كبيرة الحجم لكن منظمة ومرتبة بها ثلاث مكاتب في الأسفل للعمال القائمين علي العمل والطابق العلوي به كامل وكرستين مساعدته الشخصيه ومكتب أخر لصديقه ويده اليمني ممدوح فهوا القائم علي توصيل الأجهزة الإلكترونية لمصر والتأكد من إستلامها من قبل الحاج محمود الراوي كان كامل يجلس علي مكتبه وامامه بعض الاوراق : كامل الراوي مدير الشركه شركه ميجان للالكترونيات كان يتحدث في الهاتف مع ممدوح فهوا يجهز أوراق سفر شحنة الأجهزه الجديده وكامل يطمئن منه ان كل شيئ يسير علي الخطي التي يرسمها له فسأله بقلق :ياممدوح الشحنه هتنزل مصر كمان اسبوع ووالدي هيستلمها من الجمارك بالتوكيل الاجهزه دي هتتباع في الشركه الي في مصر احنا هنا بنخسر الفتره دي جهزله انتا كل حاجه علشان ميتعبش يجي يستلم الأجهزة وتتنقل للشركة بعد كدا. ليجيبه ممدوح مستفهما :بس ياكامل إنتا كدا إستثمرت مبلغ كبير في الشحنه دي ليه نبيعها في مصر منوردها هنا أو اي بلد السوق نايم الفترة دي ممكن نخسر ليوضح له كامل وجهة نظره بينما يقلب الأوراق التي أمامه بتركيز وهت**ب في مصرأكتر من هنا انامتأكد هنا في شركات كتير غيرنا بس في مصر شركات قليله الي بتستورد النوع ده من الاجهزه لان جودته عاليه وسعره كمان عالي هن**ب في مصر صدقني انامتأكد نفذكلامي ياممدوح وسهل كل حاجه عشان الحاج ميتعبش يلا سلام . ساله ممدوح مستفهما بس ايه الورق الي المحامي طلبه منك في مصر ده اجابه كامل بعدم اهتمام مش عارف ده بيقول عايز امضتي علي ورق وابعته في فامس مستعجل علشان الجمارك محتاجاه منهم انا كلمت الحاج واكدلي كلامه فتمام يعني متشغلش بالك انا مضيت الورق وبعته يلا ركز انتا في شغلك ممدوح :ماشي يلا سلام ياباشا .ممدوح هوا ذراع كامل الأيمن ويساعده في كل امور العمل الخاصة بمصر ونقل البضائع من الجمارك إلي مصرفهوا منذ فتره طويله جدا خارج البلاد ويعود لمصر باستمرار لإيصال البضائع والتأكد من أن الحاج محمود الراوي قام بإستلامها فيعود لكامل مرة أخري لإكمال عملهم بالخارج . كان كامل يحاول أن يتصل بوالده ليخبره بشان شحنة الاجهزه الجديدة القادمة ليجهز لإستلامها .أجابه والده فألقي عليه كامل التحيه بحبور فهوا يشتاقهم حقا .السلام عليكم ياحاج محمود ازيك يابوي اخبارك وحشتني والله ياحاج. ليجيبه والده بشوق لإبنه كيفك ياولدي متوحشك والله اخبارك ايه ياكامل ليجيبه كامل موضحاسبب إتصاله الأساسي أنابخير ياحاج وكنت بكلمك لان في شحنه اجهزه كبيره نزله الاسبوع الجاي الجمارك لازم تستلمها بنفسك ياحج أخبره محمود عن وفاة ناجي زوج خالته أني في الصعيد ياولدي عمك ناجي عطاك عمره واني جاعد شوي هنا في كام موضوع بخلصوا وان شاء الله أرجع مصر . ليجيبه كامل بحزن حقيقي علي ناجي .البقاءلله العمر ليك ياحاج ربنا يرحمه وخالتي هناء كيف احوالهاربنايصبرها. ليأتيه رد والده مستفهما هل سيأتي أم لا:.ربنامعاها ياولد مش هتنزل تعزي خالتك ياكامل ليعتزر له كامل بأسف مش هينفع ياحاج عندي مشاكل كتير في الشركه هنا ومش هقدر اجي قبل ست شهور اناهتصل بخالتي واعزيهابنفسي حزن والده من رده فهوا لن يعود الان فودعه واغلق الهاتف المحمول وجلس يفكر كيف يجعله يأتي لمصر . أما في منزل ناجي .فكان كلام هناء وراجيه وندي مجتمعون علي السفره ولا يتحدث اي منهم مع الآخر.ليقطع هذا الصمت صوت الهاتف الأرضي فتتجه ندي لترد . رفعت السماعه علي أذنها لتجيب بفتور .السلام عليكم . لتسمع علي الجانب الأخر صوت قوي أجفلها مجيبا إياها.وعليكم السلام لو سمحتي ممكن اكلم الست هناء . لتسأله ندي موضحة هويتها للمتصل .مين حضرتك اناندي بنتها. ليجيبها بأسي وأسف لغيابه في وقت كهذا وإكتفائه بإتصال هاتفي كالأغراب .ندي ازيك عامله ايه انااسف جدا علي الي حصل البقاء لله كان نفسي اكون موجود معاكوا في الظروف دي لكن عندي مشاكل في الشغل منعاني انزل مصر .بعد ادراكها من المتصل فسألته لتؤكد ظنها إنتاكامل ليجيبهاكامل ايوه ياندي كامل العمر ليكوا . لترد ندي بإختصار .شكرا . سألها كامل برجاء ممكن اكلم خالتي هناء . لترد بسرعة:ايوة ممكن .ثواني إتجهت بالهاتف وأعطته لوالدتها. .ياماما كلمي . وفي هذه الأثناء كان كامل يتعجب من طريقه ندي في الكلام ولكن ارجع السبب لحزنهاعلي والدها رحمة الله عليه ليفاجئه صوت خالته هناء:كيفك ياكامل ياولدي . ليجيب كامل بأسف :الحمدلله أنا بخير ياخاله العمرليكي البقاءلله . لتتن*د هناء مجيبة بألما واضح في صوتها العمر ليك ياولدي الحمدلله علي كل حال . ليؤكد لهاكامل أنه سيأتي لتعزيتها :اناهحاول اجي اطمن عليكو ياخالتي بعد فتره لاني مشغول الفتره دي انا اسف لتجيبه هناء.ربنا معاك ياولدي ويوفجك متشيلش هم ابوك معانا وجايم بالواجب وأكتر كمان وبعدها تنهي الإتصال بينهم.. بعد مرور اسبوع علي الجميع بدون احداث جديده غير ان المحامي حصل علي امضاء كامل وحصل علي توكيل خاص بالزواج كان ماجد ومحمود وكبار البلد ومأذون يجلسون معا ببيت محمود الراوي في البهو لإتمام عقد القران ولكن إشتد الخلاف بينهم عندما علم ماجد بخطة محمود لإتمام العقد. وأنه وكيل لولده لإتمام الزواج ليصيح ماجد مستنكرا لأمر. كيف الكلام ده انتاوكيله ليه هوا بت هتوكل أبوها في الجواز . ليوضح له محمود :.ياماجد الواد معرفش ينزل لانه مش فاضي وانا هكتب الكتاب هوا عملي توكيل علشان اكون مكانوا ايه المشكله دلوك . ليصيح مرة أخري :ولدك بيجل بينا ومش متكبربنا يامحمود لزمن ياجي هوا ويعجد عليها بنفسه . لإمامفيش عجد وهجوزها لولدي ليكون رد محمود هذه المرة بقوة وتحدي يجعل ماجد يمتثل لكلامه :وبعدهالك ياماجد متعدي الموضوع ده بجا أني جولتلك جبل سابج ندي لكامل ومش هتكون لغيره هنكتب دلوك الكتاب واخر الشهر هياجي ولدي ونتمم الجواز وهنا في البلد وفي دار ابوها ايه جولك ياماجد . ليسخر منه ماجد برده المستفز::موافج يامحمود فين المهر ولا ده كمان لماالعريس ياجي . ليجيبه محمود :مؤكدا سلامة نيته محمود مهرها الارض بتاعتي الي جار ارض ابوها هكتبهالها بإسمها بيع وشرا دلوك ياماجد احنامنكولش حج اليتامي ياخوي . ليرد عليه ماجد بإستسلام لأمر الواقع: ماشي يامحمود وتم عقد القران وبعده سافر الجميع مصر وكانوا جميعايقيمون في بيت الراوي بمصر فليس هناك داعي لإقامتهم في بيت منفصل خاصة بعد زواج ندي من كامل امام اهل البلدة. طلب الحاج محمود من زوجته وابنه عدم الرد علي مكالمات كامل بشكل مؤقت وعندما سالوه عن السبب وضح لهم محمود .في شحنه مهمه جايه مصر واني عطلت دخولهاومش هروح استلمها علشان ياجي هوا يستلمهاويتمم جوازه من ندي بعد ثلاث ايام في امريكا. كان يتحرك بعصبيه يجوب مكتبه وعقله يكاد يجن فوالده لم يستلم الأجهزة من الجمارك حتي الأن ولا يرد احد عليه من أهله بعد إتصالات دامت لثلاث أيام متتالية أتصل بهاتفه محدثا ممدوح ليعرف سبب تعطيل الشحنه حتي الأن. ليأتيه رد ممدوح الذي جعله يزداد جنونا ايه الي بتقوله ده ياممدوح ازاي يعني الشحنه متعطله ومرميه في الجمارك كل ده ليه الحاج فين . وضح له ممدوح ماحصل معه في مصر.بكلمه تلفونه مقفول حتي يوسف مش بيرد عليا والشركه السكرتير بيقول مجاش بقالوا اسبوعين وأكتر من وقت وفات الحاج ناجي . قلق كامل علي أهله فأكمل بخوف أكيد في حاجه حصلت ازاي مبيردوش ومبيروحش الشركه اناهنزل مصر حضرلي تذاكر السفر حالا . ممدوح حاضر ياكامل هحجزلك حالا وهأكد علي كرستين جهز انتا نفسك . دخلت عليه مكتبه كرستين .بعد إتصال ممدوح بها إنتاهتنزل مصر بجد كامل طب وانا. أجابهاكامل بدون إهتمام.هنزل اشوف في ايه وهرجع كريستين مش هتأخر . إقتربت كريستين منه وهي تهمس له هتوحشني كامل كتير ومالت لتقبله . أبعدها كامل بحدة.خلاص كرستين احنافي الشركه. لتسأله بلهفة طب هتيجي بليل حبيبي نسهر سوا قبل السفر. لينهي حديثه معها بملل .لا مش هقدر هجهز نفسي لازم اسافر في اقرب وقت . لتنسحب كريستين مغادرة المكتب بيأس أوك بيبي هستناك لماترجع باي . في بيت الراوي بالقاهرة كانت ندي تقف علي باب غرفة يوسف غاضبة من تأخره .يلا يايوسف اتأخرنا يباي عليك . كان يصفف شعره أمام المرأة فلتفت لها بعد إنتهائه يابنتي بظبط نفسي علشان المعجبات . لتسحبه من زراعه تستهزءبه .صدقني اخرتك هتتجوز معزه . ليتنحنح متفاخرا بنفسه وهوا يعدل من قميصه بفخر. يوسف عيب عليكي داناهتجوز مودلزحاجه كدا مستورده مش من هنا هروح أجيبها من عند أخويا حبيبي ضربة قويه علي ظهره جعلته يرتد للأمام يلا ياخويا يلا إتأخرنا ليلتفت يوسف يعنفا بمزاح عيب كدا احترميني انااخو جوزك يابت انتي. أوقفته ندي وقد تغير لون وجههادليل علي حزنها بقولك ايه يايوسف اوعي تجيب سيره الموضوع ده تاني بجد هزعل منك واوعي حد يعرف من الجامعه مفيش غير منه بس الي تعرف . أدرك يوسف أن الأمر يضايقهاحقا فطمئنها قائلا .ماشي يابنتي والله عارف وبعدين انتي تطولي دا كامل اخويا مفيش منه . ليأتيه صراخها ردا علي سخريته منهايوووسف وبعدين معاك. يبتعد يوسف مستسلما . خلاص ياماماهتكليني اعوز بالله يلا قدامي . كانت راجيه تسأل زوجها بقلق لساتك مفتحتش تلفونك ياحاج محمود.ايوه ياراجيه لساوكلم الشركه نبهت عليهم يقولو اني مبجيش لتسأله هناء وبعدين يامحمود المعاد قرب ولساابنك مجاش وماجد بيتصل كل شويه يسالني عليه. طمئنها محمود.خلاص ياهناء هيجي انا متأكد متقلقيش ..ممدوح سافر إمبارح اكيد كامل جاي لتستفم منه راجيه سافر بس لسااسبوعين ياحاج محمود مهنلحجش نجهز حاجه فيهم. ليتابع محمود حديثه أني مرتب كل حاجه بس هوا يجي أماهناء فلم يروقها حديثه فسالته مستنكرة الأمر كيف دي ياحاج منغير ماتاخد رأيه أجابها محمود مؤكدا صحة قراره .اناعارف انابعمل ايه ياهناء انامش صغيروعارف مصلحه عيالي . لترد عليه هناءبتوجس من المجهول بس أني خايفه ياحاج نظلم الاتنين وميجدروش يكملو مع بعض. ليطمئنها محمود متخافيش اناخابر ولدي وبتك زين . أكدت عليه هناء شرطها بس متنساش وعدك ليا ياحاج ولدك مش هيجرب من بنتي غير لماهوا يوافج والبنت توافج برغبتهم ياحاج. لينهي حديثه معها مؤكدا أن شرطها سينفذ. واني عند كلمتي ياهناء متجلجيش. انتهي اليوم وبعد تناول العشاء يجلس افراد الاسره يتسامرون وفي هذا الوقت يدق جرس الباب لتفتح الخادمه ويتفاجئ الجميع بدخول كامل عليهم. دخل كامل ووضع حقيبته جانبا وكان أول من رحب به والده الحاج محمود.حمدالله علي السلامه ياولدي إقترب من والده يحتضنه مستفهما الحمدلله يابوياانتابخيرقلقتوني عليكم في ايه قفلين التلفونات ليه ومحدش بيروح الشركه وكمان الشحنه مرميه في الجمارك اناجيت قولت اكيد في مصيبه . ليربت علي كتفه محمود يطمئنه .حيلك حيلك خد نفسك الاول مفيش حاجه متجلجش احنا كلنا بخير اقتربت منه والدته تأخذه بين زراعيها بشوق ولهفه وتطمئن عليه وهي تحتضته كيفك ياكامل ياولدي اتوحشتك طولت الغيبه المره دي جوي ياحبيبي. ليبادلها كامل إحتضانها وانتي كمان ياامي وحشتيني اوي اخبارك ايه ياست الكل . لتجيبه والدته مطمئنه له .زينه ياولدي مدام شوفتك بخير. إقترب يوسف منه مهللا بحضوره فقد إشتاقه بحق .اهلاياكموله وحشتني يابو الكوامل اخبار امريكاايه ومزز أمريكا كويسين. ليبتسم كامل علي طريقة أخاه ومزاحه.وحشتني يايوسف ووحشني هزارك وخفه دمك دي . إستقامت هناء من مجلسها لترحب به .كيفك ياكامل زين ياولدي . ذهب كامل لخالته يعتذر لها علي غيابه وقت وفاة زوجها كيفك ياخالتي والله اسف مكنتش أتمني أكون بعيد عنك في الوقت ده البقاءلله في عمي ناجي والله كان بودي اكون معاكم بس غصب عني لتجيبه بهدؤء العمر ليك ياحبيبي .كأنك كنت وأيانا وأكتر لفت انتباه كامل فتاه جميله جدا ترتدي بنطال أ**د يعلوه بضي بني ووجهها رائع الجمال تجلس علي الكنبه وتحمل كتاب ولا تنظر له . لتدرك هناء أنه ينظر لإبنتها فوضحت له هويتها فهوا لم يراها من فترة طويله جدا وأثناء زياراته القصيره كانوا غير متواجدين ليتعرف عليها. .دي ندي بنتي ياكامل تعالي سلمي علي كامل ياندي . إنتبهت ندي لهم فتركت كتابهاواستقامت من مقعدها ولاول مره تلتقي عيونهم ببعض كان جذاب ووسيم كثيرا عما كان عليه من قبل لتسأل نفسها هل هذا زوجها حقا لتنتبه لمسار أفكارها وتنفض رأسها لعلها تفيق مدت كف يدها له وسلمت عليه ببرود ظاهري علي ع** ما تشعر به من تخبطات إزيك ياكامل حمدالله علي سلامتك.. . كان كامل مستغربا نفسه فقد بهره من جمالها لون عينهاوشعرهاالطويل الواصل لاسفل ظهرها فأمسك بكف يدها ليستشعر دفئه بين أصابع يديه وسلم عليها مازحا ندي مش معقول انتي كبرتي كدا امتا ازيك انااخر مره شفتك كنتي بضفاير. ليقترب يوسف متدخلا ضفاير مين ياعم دي بقت الدكتوره ندي دلوقتي ثم ضربهاعلي راسهامشا**ا لها ليسأله كامل بتعجب دكتوره ! اوضح له والده الحاج محمود .ندي ياولدي في كليه الطب مع اخوك يوسف تالت سنه ليها. كان كامل مازال ممسكا بكف يدهااتشرفنا يادكتوره بس والله انتي صغيره اوي علي دكتوره دي ياندي . لتنظر له بحدة وغضب لم يعرف سببه وتحدثة بقوة .شكرا بس انامش صغيرولا حاجه اناعندي ٢٣سنه وسحبت يدها ببعض الحده وجلست مره اخري وكامل يتعجب من اسلوبهامعه جلسوا جميعا مرة أخري ليسألهم كامل بعد بعض الوقت .بعد أن جلس قولولي بقا خير في ايه خلتوني جيت كدا ليه. لم يجبه أحد فقاطعه والده محمود. جوم اارتاح انتا ياولدي ونتكلم بكره انتاجاي من سفر طويل .وإحنا كلنا زين جدامك أهوا ليستجيب له كامل فهوا مرهق حقا من السفر ماشي ياحج تصبحواعلي خير . إستوقفته والدته السيدة راجيه لتسأله مش هتاكل ياولدي جبل ماتنام . أجابهاكامل وهو ينظر لندي .لا ياامي محتاج ارتاح تصبحو علي خير. بعد مغادرته تحدثت هناء هتتكلم معاه امتا يامحمود. ليرد عليها محمود .بكره ان شاءالله ياهناء.ثم إلتفت لندي ليسألها وانتي ياندي ايه رأيك في كامل . خجلت ندي لكن تماسكت وأجابت ندي بتردد .رأي في ايه ياعمي انالسا شيفاه حالا لمانتكلم مع بعض ونتناقش ونشوف عقول بعض راكبه سوا ولا مفيش توافق . استنكر محمود كلامها و هتف موضحا تكلموايه يابنتي وعقول ايه انتي فرحك بعد عشر ايام . تحدثت ندي بخوف مما ستقول معلش ياعمي اجل الجواز لمانتعرف علي بعض حتي وبعدين نتكلم . ليقف محمود بعصبيه من تعنتها .اومال هجوله جايبو من بره ليه نتسايرو سوا لزمن يعرف ولازم الجواز يتم في معاده ولاهوا كلام عيال ياندي . طأطئت رأسها وهتفت بضعف وإن**ار. خلاص الي تشوفوا ياعمي بس زي مقلت قبل كدا لو متفقناش حضرتك تطلقني منه زي ماجوزتني له . إقترب منهامحمود يطمئنها فربط علي كتفها بحنان وخوف عليها طلاج ايه ياندي يابنتي متجبيش السيره دي تاني انتي هتبجي مرت ولدي وام احفادي ان شاءالله. لتؤمئ برأسها وتنسحب ذاهبة لغرفتهامستأذنة منهم جميعا .تصبحوا علي خير اناهطلع انام . أتاه صوت هناء موضحا موقف إبنتها.معلش يامحمود ياخوي ندي كيف المرحوم راسهاناشفه ومبتمشيش غير رأيها . محمود .ربنا يهدي الاحوال يارب أني خابر ندي زين دي بنتي ومتربية علي يدي متجلجيش عليها.. في الصباح . كانت ندي كعادتها كل يوم تدق باب غرفة يوسف حتي يستيقظ لانهم تأخرو .انتا يابني ادم يلي جوه قوم اتاخرنا علي الجامعه والله امشي وسيبك ياعم انتا اصحا بقا.لم يرد عليها لتنزل السلم سريعا وتأتي بزجاجه ماء وتفتح باب الغرفه وتدخل وتسكب الماء علي يوسف فينهض من النوم مفزوغ ويصرخ بها من شدة فزعه .يابنت المجنونه ايه الي انتي عملتيه ده والله منا سايبك المرة دي بجد زادت بجاحتك أوي لينهض ممسكا كوب الماء الموضوع بجانب سريره وينهض سريعا ويركض خلفهاوهي تهرب منه خارج الغرفه كانت تركض ذاهبة لغرفتها لتصتدم في كامل وهويخرج من غرفته. إحتضنهاكامل ليمنع سقوطهاأرضا.ايه ايه حاسبي ياندي . أبعدته ندي لترجع خطوتين للخلف تردد بخجل .انا اسفه معلش بس ..... لكن قبل أن تكمل كلامهاكان يوسف يسكب الماء عليها صرخت به ندي بعصبيه يوسف انتا اتجننت لسا هغير بسببك اتأخرت والوقتي هتأخر اكتر والله منامكلماك تاني ابعدته عنها لتذهب لتغير ملابسها حتي تلحق بمحاضراتها ليعنفه كامل .ليه كدا يايوسف ايه الهزار التقيل ده. ليوضح له يوسف مافعلته له ندي ياعم دي غرقتني مياه وانانايم وبعدين دي مش أول مرة متقلقش انابعرف اصالحهاكويس ندي دي حبيبتي مقدرش ازعلها ابدا. ليستفهم منه كامل .حبيبتك حبيبتك ازاي يعني يايوسف يوسف. بهزر ياعم انتافكرت ايه ندي دي أختي . أجابه كامل .ولا حاجه يايوسف مفكرتش فب حاجه انانازل افطر.نزل كامل وهوايحدث نفسه ايه الي قولته ده وانامالي مهماحرين اصلا شكلهم باين اوي دي كانت بتصحيه من اوضه نومه اخ وانامالي انابالموضوع ده.هبط للأسفل ليجد والدته جالسه تنتظرهم لتناول الإفطار ابتسمت لرؤيته ولكن تعجبت من مظهره فهوا يتكلم مع ذاته فسألته راجيه.صباح الخير ياولدي مالك بتكلم روحك ليه ياحبيبي . انتبه لنفسه فأجابها وهوا يدنوا منها ليقبل رأسها مفيش حاجه ياست الكل صباح الخير عليكي ابويا فين في مكتبه . لتجيبه والدته لا ياحبيبي صح بدري وراح مشوار وقال هيرجع علي الغدا . ليسألها كامل .طب هوا مكنش بيروح الشغل ليه ياست الكل . لتحثه علي الصبر وانتظار والده. اصبرلماياجي ياحبيبي وهوا يجولك كل حاجه يلا نفطر. بعد وقت قليل تنزل ندي السلالم بسرعه وتلقي عليهم السلام وتخرج سريعا وينزل ورائهايوسف راكضا ينادي بإسمها.ياندي انتي يابت ليقف يحدث خالته التي أتت لتوها تتناول إفطارها .شايفه بنتك ياخلتي اعمل فيهاايه دي أجابته خالته هناء. متأخره يايوسف وانتاالسبب ربنا يهد*كوا ملكوش حل . .ماشي ياستي هصالحها والله علشانك . نادت راجيه هناء أختها سيبك منيهم وتعالي نفطر دول علطول كدا مش هيكبرو ابدا . كان يجلس ويتابعهم في صمت ويحدث نفسه اكيد بيحبوا بعض مش شايف بيتكلمو ازاي عنهم هوا أنا مالي شاغل نفسي ليه بيهم ولا بندي مخصوص تكونش عجبتك ولا ايه لا فوق كدا دي اصغر من يوسف وكمان شكلهامتعلقه بيوسف و بتكلمني بإسلوب وحش مش عارف ليه اوووف اناهشغل نفسي ليه بيهم خليني في الي جاي ليه . لتفيقه خالته هناء من شروده . صباح الخير ياكامل مالك سرحان في ايه. تنحنح كامل منتبها لها لا ابدا ياخالتي ولا حاجه مفيش صباح النور. بعدإنتهائهم من الافطار جلسوا معا كامل وامه وخالته في الجنينه يتناولون الشاي وفجأيدخل عليهم ضيف غير مرحب به الأن خصوصا دخل ماجد عليهم يلقي التحيه .صباح الخير يااهل الدار كيف احوالكم. لتنتفض كلا من راجيه وهناء يصيحون بفزع من ان ينطق بما يخافون منه فكامل لا يعرف اي شيئ حتي الأن لينزعج ماجد من مظهرهم فصاح بهم في ايه شوفتواعفريت والا ايه ياجماعه. ليقف كامل مرحبا به ويسأله عن هويته. مين حضرتك . سلم عليه ماجد .اني عمك ماجد مهران اخوا ناجي جوز خالتك الله يرحمه ليبادله كامل السلام ويحثه علي الجلوس. .اهلا بيك ياعم ماجد اتفضل ارتاح . هتف ماجد وهو يهم بالجلوس يريح جلبك ياولدي انتاكامل موش كدا. ليجيبه كامل .ايوه انا. كامل انتاتعرفني أعزرني انا بقالي كتير مجتش البلد عندكوا ومكنتش اعرف غير عمي ناجي الله يرحمه ليربت ماجدعلي كتفه هاتفا طبعا أعرفك مش هنبجا نسايب لزمن اعرفك . تحدثت راجيه مسرعة .تغطي علي حديث ماجد منور ياماجد اهلا بيك تشرب ايه ليجيب عليها ماجد منور بأهله أشرب جهوه مظبوطه ياام كامل . لتسأله هناء .خير يابو ناصر في ايه . أجابها ماجد .خير إن شاء الله جاي علشان اعرف الفرح ميتا ان شاءالله.الكتاب مكتوب اديلوا مدة واحنا متفجين علي اخر الشهر ولا ايه . لتوقف هناء سيل حديثه ياأبو ناصر الكلام مع الحاج محمود لمايجي ان شاءالله. ترجم كامل كلامهم لنفسه علي حسب ما فهمه نسايب وكتبين الكتاب هوا يوسف كتب كتابوا علي ندي وكمان هيتجوزها اخر الشهر.إزاي وأنا معرفش سألهم ماجد .ومحمود فين ياهناء . إلتفت علي صوت محمود الذي دخل من باب البيت ليجد ماجد جالس مع زوجته وإبنه وأختها هناء ليقطع حديثه ويرد علي سؤاله .اني اهاياماجد كيفك ياخوي . إستقام ماجد يبادله السلام أني زين يامحمود كيفك انتا رد عليه محمود .كويس نحمد ربنا خير ياماجد سأله ماجد .حددتوا معاد الفرح ولا لسا . رد عليه محمود كنامستنين كامل ياجي بالسلامه وهنحدد ان شاءالله. إلتفت ماجد ليوجه حديثه لكامل. وإنتاياكامل تحب الفرح يكون ميتا علشان نجهز حالنا الفرح عندنا زي مااتفجت مع ابوك . تعجب كامل لأنه يسأله عن ما يخص أخاه وندي فأجابه كامل .الفرح انا...... لكن .وقبل أن يكمل كلامه قال محمود الفرح كمان اسبوع ياماجد ان شاءالله هناجي البلد بكرا أني والجماعه . إستقام ماجد ليغادر واني هستناكوا .سلام دلوك اني هسافر البلد يذوب نلحج نخبر الناس ونجهز نفسنا مبجاش في وجت كتير. ليستوقفه محمودمينفعش تتغدا معانا الاول وبعدين تسافر. لينفي ماجدالفكرة معتذرا لإنشغاله معلش مستعجل شويا. ودعه محمود. ماشي يا ماجد توصل بالسلامه. وبعد رحيل ماجد ذهب الحاج محمود لغرفه المكتب تجنبا لأسئله كامل . لكن كامل بعد دخولهم تحدث مع والدته بغضب من إخفاء الأمر عليه إزاي متعرفونيش الي حصل ده انامعرفش ان اخويا هيتجوز ازاي لا وكمان بعد إسبوع . لتتعجب راجيه.من سؤاله أخوك اخوك كيف ياولدي . لتجيبه خالته هناء .اخوك مهيتجوزش ياكامل من إذا إن لم يكن أخاه فسألهم كامل .اومال مين وفرح مين الي الاسبوع الجاي ده . ليخرج من المكتب محمود علي سؤاله فأجابه.فرحك ياكامل علي مرتك ندي بنت خالتك . ليهتف كامل غير مصدق لما سمعه من أبيه .نعم أنا ومراتي مراتي مين انا مش فاهم حاجة ليؤكد له محمود .زي ماسمعت ياكامل ندي مراتك من بعد وفات عمك ناجي بإسبوع. ليصيح كامل .جواز ايه الي بتتكلم عليه ده ومين الي اتجوز وازاي في ايه يابوي انتو بتهزرو ولا ايه . ليوضح له والده الأمر أكثر. انتاشايفنا بنهزرومعاك ياولدي اناكتبت كتابك علي ندي بالتوكيل الي معايا . ليعلواصوت كامل .ويتحدث بحدة .مستحيل الي بتقوله ده انامعملتش توكيلات قص عليه والده ما قام به بشان امضاء توكيل الزواج وبعد انتهائه صرخ كامل. انا مستحيل اوافق علي الكلام ده هوا اناعيل علشان تجوزني منغير رأي لا وكمان جهزتوا الفرح ايه الجنان ده . إقترب منه والده معنفا لتجاوزه معه شكلك إنتا إلي إتجنيت ياواد بتعلي حسك عليا . تراجع كامل وتحدث بهدوء إحتراما لوالده انامقصدش ياحج بس كلامك ميدخلش العقل ازاي يعني تجوزني لواحده معرفهاش اول مره اشوفها وكمان عيله صغيره لسا بتدرس ومفيش اي كلام بينا ولا تفاهم وتقولي مراتك وفرحك كمان كام يوم . أوقفه والده.اعقل ياكامل وإوذن كلامك العيله دي عنديها٢٣سنه وهتبجادكتوره بعد كام سنه كامل .ياحاج انامستحيل اتجوزها بالطريقة دي لو ايه حصل . ليكمل حديثه صوت ندي وهي تقف علي باب البيت.فعلا معاك حق احنامستحيل نتجوز اناوانتا مختلفين عن بعض .طلقني منه ياعمي انتا وعدتني وانا وماما هنتصرف في موضوع عمي. كانت ندي تقف علي الباب وسمعت كل كلام كامل وأزعجها طريقته وقررت ان تنهي الموضوع التفت كلا من كامل ومحمود لندي .ورد عليها محمود .انتي جيتي يابنتي ادخلي دلوك ونتكلم بعدين بالهداوة مش كدا. لتجيبه ندي مؤكدة له قرارها. كلامي قولتوا ياحاج محمود خلاص انامستحيل اتجوز البني ادم ده وتركتهم وذهبت لغرفتها بسرعة لتخفي دموعها. فقد صدمهاطريقة رفض كامل لها بهذا الشكل الجارح لها. بينما كامل ظل صامت يتابع حديثها بدون كلام . ليهتف بهم محمود .تعالي وراي ياولدي علي المكتب وانتي ياراجية خودي هناء وإطلعوا لندي هدوها شويه واناهطلع اكلمها كمان شويه. في غرفه المكتب.حيث يجلس محمود وكامل معا .اجعد ياكامل واهدي واسمعني زين ياولدي أجابه كامل بهدؤء سامعك ياحاج اتفضل .بدأيسرد كل ماحدث من عم ندي ووصيه ناجي لمحمود واضاف يسأله ايه ردك ياولدي كنت سيبت البت تجوز واد عمهاناصر وأضيع مستجبلها. ليرد عليه كامل .بس ياحاج مش علي حساب حياتي . ليستفهم منه محمود .وإيه هوا الي هيلخبط حياتك ندي دهياالي هتنورلك حياتك دي ندي الف مين يتمني يتجوزها دي كيف الجمر وأخلاق وأدب وتعليم عايز ايه تاني . ليوضح له كامل .ياحاج الجواز مش كدا انا لازم الي هتجوزهااكون عارفهاوعرفاني فهمين بعض في بينا اتفاق لكن ندي دي بتكلمني من تحت ضرسهاياحاج ومبتبوصش في وشي حتي شوف بتكلم يوسف ازاي وانا بتكلمني ازاي . ليجيبه والده ياكامل .يعني مشكلتك في الكلام هخليهاتكلمك زين ياولدي ولو علي اخوك فهما من صغرهم اصحاب انتا الي كنت بعيد عنينا. ليجيبه كامل .ياحاج انتامش فاهمني ليه انا. . رد عليه محمود.مقاطعه حديثه الفارغ بالنسبة له .لا اني خابرك زين ياولدي وخابر ان ندي عجباك من لما شفتها بس بتكابر. مشوفتش نفسك كنت بتبص لها كيف لما شوفتها لينفي كلامه كامل .ياحاج لا الموضوع مش كدا.أنا بس مكنتش عارفها أجابه محمود منهيا الجدال بينهم. لا هوا كدا ومن الأخرجدامك لبكره ترد عليا علشان لو مش هتوافج اتصرف انابجا. ليسأله كامل .تتصرف ازاي ياحاج يعني هيا مش بقت مراتي وكتبت الكتاب. ليوضح له محمود. لو موافجتش خلاص هطلجهامنيك واجوزها لخوك يوسف واد*ك جولتها بلسانك هما متفاهمين مع بعض. تغيرت ملامح وجهه الهادئة وتبدل للديق والغيره التي لم يدرك انها ظهرت علي وجه ورأهاوالده بوضوع وأجابه وهوا يقف مغادرا .الي تشوفو ياحاج وغادر الغرفه سريعا والقصر بأكمله بعد أن أخرج سيارته من الجراج فهوايقودها عندما يأتي مصر وتبقي حتي عودته إبتسم محمود.علي ولده فهوا يفهمه منذ آن رأي ندي ووجهه ينطق بإعجاب واضح شكلك حبيتها ياكامل بس بتجاوح روحك لا وغيران عليهامن اخوك كمان . كان كامل يحدث نفسه بصوت مسموع وهوا يقود سيارته .ازاي تبقا مراتي ويقولي هجوزهالخوك لا وهيا كمان بتزعقلي وتقول مش متجوزه البني ادم ده لا وكمان عارفه اني جوزها وبتتكلم معايا زي الزفت من اول ماشافتني ومع الناس هزار وضحك علي الاخر .واناشاغل بالي بيهاليه مخلاص بقا تعمل الي تعملوا ويجوزوها للي تحب اناهرجع تاني وقول لابويا اني مش موافق والي يحصل يحصل. صعد الحاج محمود لغرفه ندي ودخل ليتحدث معها وطلب من والدتها وخالتها ان يغادروا جلس بجوارها محمود .وبعدهالك ياندي مش هتبطلي عياط مالك يابتي . لتمسح دموعهاندي .ياعمي اناقولت لحضرتك اني مش موافقه وابن حضرتك مش موافق خلاص طلقني منه وانا همشي اناوماما ومش هرجع البلد تاني ابد . ليهدهدهامحمود. يابنتي هوا اتفاجئ زيكي في الاول ورده كان من المفاجأه بس لما يهدي هيفهم اناعارف ولدي زين يابنتي. لتهز رأسها تنفي مايقول .لا ياعمي اناخلاص مش موافقه عليه ده شايفني عيله صغيره وكمان مش عجباه يبقاخلاص بقا ننهي الموضوع ده. ليفهمها محمود. ومين جالك انوشايفك كدا ولا انك مش عجباه ده عينه مبتتشالش من عليكي من لماجه وشافك وبعدين مش عجباه كيف دانتي كيف الجمر يابنتي. قالت له ندي ياعمي هوا الي قال كدا وانا سمعته بنفسي متدافعش عنه . ليفهمها محمود قصده اني جولت الي عندي يابنتي وصدجيني انتي عجباه وكتير كمان والا مكانش اخد بالو من طريجتك مع اخوه وادايج منيها كمان لتنتبه له ندي وتسأله. اخوه قصدك يوسف ياعمي مالو مش فاهمة . محمود .ممالوش بس كامل جالي انك بتكلميه عفش وبتتكلمي مع يوسف مليح وبتضحكو وتهزرو يعني مضايج من طريقتك معاه لومش هماه مكنش فكر كدا ده لسا بقالو يوم واصل ومركز بتكلمي الناس كيف . ندي .وقد ظهرت ابتسامه علي وجهها اخفتهاسريعا . ربط علي كتفها محمود وقال لهاخلصنا بجا يابنتي اني ههملك دلوك وهستناردك عليا بكره لازم نسافر علشان عمك ماجد مستنينافكري وردي عليا . لتؤمئ له ندي .ماشي ياعمي. في المطبخ راجيه وهناء .كانوا يجهزو الطعام ويتحدثون معا هناء .الموضوع شكله مهيتمش ياخيتي . راجيه لا اناجلبي بيجولي ربنا هيهديهم التنين . هناء .انا خايفه ليكون ولدك جلبه متعلج بخوجابه من بلاد بره . راجيه .لا ياهناء ياخيتي هوا خابر ان عمرنا ماهنوافج علي كدا ابدا . هناء .ربنا يستر ياراجيه جلبي مش مطمن. علي مائده العشاء يجلس كل افراد الأسره ماعداها هي بقيت بغرفتها تتحدث مع منه صديقتها. ندي .مش عارفه اعمل ايه يامنه . منه .احنا هنحور علي بعض اومال لو مكنش حب الطفوله والمراهقه ياندي. لتهتف بهلع ندي انتي اتجننتي يامنه حب ايه ده . لتجيبها منه بخبث واضح لحثهاعلي الكلام.انتي مش كنتي قيلالي الي بحبه سافر من زمان وكمان كنتي قيلالي انو قريبك يابت هتصيعي عليا. بررت لها ندي .بقولك ايه انتي مخك فوت خالص ده كان كلام بسكتك بيه لانك فضلتي تزني علشان تعرفي بحب مين. لتكذبهامنه .والله كدابه ولو انتي كدبتي علي كل الناس مش هتكدبي عليا انا. لتنهي ندي كلامهامعها فهي مكمن أسرارها .خلاص بقا يامنه اه هوا ارتحتي بقا بس ده كان زمان ولما سافر نسيت الموضوع .سلام بقا لاني عايزه اذاكر . لتحاول منه إيقافها.استني يابت انتي بت ..... ندي بعد ماانهت الإتصال جلست تفكر في ماقالته منه وتذكرت وقت سفر كامل فلاش باك .قبل عشر سنوات كانت ندي تتحدث مع والدتها يعني هوا مسافرليه ياماما هناء هيشتغل هناك ياحبيبتي ويكمل دراسته . ندي .بس هيوحشني ياماما . هناء .بكره يرجع ياحبيبتي وبعدين يوسف هنا العبي معاه هواكمان اخوكي زي كامل وبيحبك ..ذهبت ندي لغرفتها وبقيت تبكي فهي تحب كامل كثيرا وسوف يترك البلد ويغادر..باك. لتعود ندي من ذكرياتها وتحدث نفسها. إيه الجنان ده الله يسمحك يامنه فكرتيني ليه . علي مائده العشاء إجتمعوا جميعهم لتناول الطعام إلا ندي فقد قررت ألا تنزل لكي لا تلتقي بكامل بعد ما حدث بينهم في الصباح. سأل محمود عنها والدتها ندي فين ياهناء؟. أجابته هناء متحججة . شكلها بتذاكر يحاج منزلتش لسا. التفت محمود محدثا ولده يوسف .اطلع خليها تنزل يايوسف هيا متغدتش معانا . استقام يوسف ليذهب إليها وأثناء ذهابه هتف للجميع .حاضر يبابا هنزلها وبالمرة اصالحها لزعلانه مني بس انا جبتلها حاجه بتحبها اوي تخليها تصالحني علطول انا عارفها كويس تبيع اعضائهاعلشان الشكولاتة .. هددته خالته عندما إستهذء بندي .بتتمألس عليها ياواد طب اني هجولها. ليتراجع يوسف .لا الله يخليكي بلاش انا مقدرش علي زعلها الا ندي . إنتبه محمود علي إبنه كامل الذي كان يستمع بصمت ولكن ظاهري فقط فإبنه من الواضح أنه لن يتمالك نفسه قريبا فغيرته واضحه وهوا سيستغل هذه النقطة بكل قوتها. انتبه أيضاعلي رد فعل كامل وهو يضغط علي عضلات فكه بعصبيه وكفه يقبض علي كوب الماء كاد ين**ر من الغضب فتأكد من حبه لندي . وقرر أن يستغل غيرته لتحريك قلبه تجاه ندي فهتف يحث يوسف علي الإسراع يلا ياواد انتا اخلص اطلع هاتها من فوج بسرعة خلينا ناكل أسرع يوسف وأثناء صعوده كان يهتف بإسمها ندي ندددددي . إستمعت له ندي واتجهت لتفتح الباب وتقف علي عتبته وتضع يدها علي خصرها وتحدثه بغضب واضح من نبرة صوتها نعم يايوسف خير عايز ايه . إقترب منها يوسف يعتزر لها علي ما بدر منه صباحا خلاص بقا ياندوش انتي الي بدأتي وكبيتي عليا المياء وكمان انا ببدأ بالصلح ياستي اتفضلي وهوا يخرج من جيب جاكته الشكولاتة المفضلة لها. إقتربت ندي بلهفه وهيا تخطفها من يده الشكولاتة وتعفوا عنه .اذا كان كدا خلاص مسمحاك . ليستفزها يوسف وهوا يهزء منها ومن عشقها للحلوي ماديه حقيره اوي ويضربهاعلي راسهامن الخلف .لتركض خلفه السلم وهي تصرخ به .والله منا سيباك يايوسف انتا اصلا رخم . ضحك عليها وعلي طفولتها وجري أمامها وهوا يصيح بصوت مرتفع مش ارخم منك ياحبيبتي . هبطت ندي سلالم البيت حتي وصلت للبهو حيث يجتمع العائله وهي تصرخ علي يوسف .طيب والله منا سيباك وظلو يركضون خلف بعض ولكن اوقفهم صوت تحطيم كاس علي الارض. إنتبه الجميع علي صوت تحطيم كاس لينظروا بإتجاه الصوت ويجدوا أن كأس الماء الذي كان يشرب منه كامل محطم أرضا والذي كان يتابعه محمود وهوا يفتعل إفلاته من يده ليوقف مزاح ندي ويوسف فتحدث أولهم ليسأل كامل .مالك ياكامل في ايه . ليجيبه كامل مفيش ياحاج الكاس فلت من ايدي بس مخدتش بالي . ليبتسم والده ويسأله بعبث. وإيه إلي شاغل بالك ياولدي . إستقام كامل واقفا وهوا يحدث والده .مفيش حاجه انا رايح اوضتي ارتاح تصبحوا علي خير . وقبل صعوده التفت لندي ونظر لهابعض الوقت بغضب واضح ثم. ذهب سريعا لغرفته. أما ندي فتعجبت من حدة نظراته إليها وكانت تحدث نفسها هامسة مالو ده بيبص كدا ليه شكله عايز يضربني . أفاقها يوسف من غفلتها سائلا .مالك يابنتي يلا نروح ناكل . لتنتبه له ندي . ها ماشي ماشي يلا .وفي نفسها بقيت تفكر في الأمر هل من المعقول أن كلام عمها صحيح هل حقاكامل يغير عليها من يوسف ويتدايق من مزاحها معه لتدث نفسها متوعدة لكامل فقد أدركت نقطة ضعفه ‘سوف تستغلها لتؤكد له أنها فتاة ناضجه وليست صغيرة كما قال أنا لازم اتأكد بنفسي منه وهوريك ياكامل مين الصغيره الي كنت بتتكلم عليها دي . اما كامل بعد ان صعد لغرفته ظل يجوب الغرفه ذهابا وإيابا وهوا يتحدث بغضب وبصوت مرتفع. ايه الي بيعملوه ده مش عملين لي اي اعتبار ولا كأني موجود .ازاي تهزر معاه كدا دانا جوزها من ساعه ماجيت مكلمتنيش كلمتين علي بعض .ايه الي بيحصلي وليه فارقه معايا كدا ليه قلبي بيتحرق من مجرد كلامها مع غير أنا لسا شايفها من يومين لحقت تعمل فيا كل ده وكمان بقولو جوزها هوا انا خلاص صدقت اني جوزها بصحيح ولا ايه انامالي إيه إلي بيحصلي شكلي زي ماقال الحاج هيا عجباني لا عجباني ايه اكيد لا هوا بس علشان بقت علي اسمي لازم تحترمني مينفعش الي بيحصل ده . إنقضي الليل بسلام ليشرق صباح ولأول مره يجهز يوسف نفسه للذهاب للجامعة قبل ندي كان يتناولون الإفطار معا ومعهم يوسف يجلس معهم ينتظرها حتي تأتي ويذهبوا سويا للجامعة . إلتفت لخالته مستفهما منها سبب تأخر ندي لعلها تعرف السبب. هوافي ايه النهارده ياهنون بنتك مالها مش من عوايدها تتأخر كدا بقالها ساعه بتقول نازله اهو خير . لتنفي خالته معرفتها بالأمر.والله معرفاش ياولدي اكيد بتجهز نفسها . ليهز رأسه بعدم إقتناع قائلا .جايز بردو بعد بعض الوقت إنتبهوا جميعا علي يوسف وهوا يقف مهللا ويصفر بصوت مرتفع. واو ايه ده مين الموزه دي .قال يوسف هذه الكلمات وهوا ينظر لندي التي تنزل السلالم بتروي وهي ترتدي فستان باللون البني الغامق وبه بعض الورود الدهبية قصير بعض الشي يصل لبعد الركبه بقليل بنصف كم وشعرها تركت له العنان علي ظهرها ليصل لأسفل ظهرها وتضع الكحل الاسود الذي اظهر جمال وزرقه عيناها وملمع الشفاه فكانت ايه في الجمال فهي منذ وفاه والدها وهيا ترتدي الملابس الكاجول الغامقه اللون . كان أول من خرج عن صبره وتحدث هي هناء لتصيح بندي مؤنبة طريقه لبسها. .ايه الي انتي لبساه ده ياندي انتي هتروحي الجامعه كدا . أسكتتها أختها راجيه .سبيها ياهناء تلبس الي هيا عايزاه والله جمر يابنتي . كان يجلس محمود بصمت فهوا لم يعجبه مظهر ندي ولكن ظل صامتا حين رأي ابنه الذي يوشك علي الفتك بها وفضل الصمت حتي يري ماسيفعله كامل . إقتربت ندي من والدتها تبرر لها .عادي ياماما مالو الفستان ماهوا غامق وطويل اهو. ليمسك يوسف كف يد ندي ويقول لخالته .لا ياخالتو مالكيش حق دي قمر قمر قمر وهوا يمسك يد ندي ويلفها حول نفسها . لتبتسم ندي له وتشكره وهي تهم بالمغادرة مرسي يايوسف يلا بقا علشان منتأخرش . سبقها يوسف قائلا يلا بينا . كادت تخطوا خطوة ولكن أوقفها صوت جهوري غاضب يصيح بها إنتي فاكرة نفسك رايحة فين بالمنظر ده كان هذا صوت كامل . نإلتفتت له ندي وهي تشير لنفسها بإستغراب وتسأله .انتا بتكلمني انا . ليشير للباب وهوا يقول بعصبية وهوا حضرتك شايفه حد غيرك خارج من البيت . لتجيبه ندي ببرود لا . ليكمل كامل كلامه يبقا تطلعي تغيري الزفت الي انتي لبساه ده وميتلبسش تاني . أجابته ندي بصوت عالي مستنكرا لكلامه معها بهذا الشكل .اغير ايه انتا اكيد مش في وعيك مين اداك الحق تكلمني كدا .وانتا مالك بيا اصلا يااستاذ انتا. تحرك كامل يقترب منها صائحاوهوا يتجه ناحيتها .اولا اتكلمي بإحترام وصوتك ميعلاش عليا .ثانيا الي اداني الحق هوا اني جوزك ياهانم ولا انتي ناسيه لو انا مكنتش اعرف فانتي عارفة ووافقتي علي جوازنا أجفلها صوته العالي وغضبه وخافت من رد فعله حقا ولكن قررت أن تكمل خطتها للأخر فأكملت بإستهزاء.انتا بتهزر صح جوزي مين ده احنا مش نهينا الحوار ده امبارح.سلام انا متأخره.معنديش وقت لكلامك ده وإلتفتت لتغادر لكن أوقفتها يد تمسك معصمها وتمنعها من الحركة أكمل كلامه وهوا يمسكها من يدها ويديرها له . لمااكلمك متسيبنيش وتمشي وموضوعنا منتهاش ولا حاجه الجواز هيتم وفي ميعاده والوقتي تطلعي بالزوق تغيري وتلبسي حاجه محترمه لإما مفيش خروج من البيت مفهوم ولا مش مفهوم قال كلمته الأخيره بصوت عالي ارتعبت منه ندي وقفت صامته لم تفتح فمها وإنتظرته ليفلت يدها لتهرب من أمامه. نجدها في هذا الوقت صوت عمها محمود يأمر كامل. سيب يدها ياكامل وإنتي ياندي إطلعي غيري جوزك معاه حج وانتا ياكامل حصلني علي المكتب. رد كامل علي والده. حاضر ياحج جاي وراك وإلتفت لندي وأفلت يدها وذهب مبتعدا عنها فصعدت مسرعة لغرفتها قبل أن تسوء الأمور أكتر لكي تبدل ملابسها. في غرفه ندي وهيا تبدل ملابسها كانت .تحدث نفسها.وتؤنب عقلها علي أفكاره الجنونيه يخربيت مخك ياندي عقلك كان فين وانتي نازله كدا اوف كان هيموتني بس انامالي فرحانه كدا ليه دا كان هيضربني والله بس كان شكله فظيع والله لوريك إما جننتك ياكامل مبقاش انا ندي أنهت ملابسها سريعا لتلحق بيوسف وتذهب لجامعتها. أما في غرفه المكتب كان كامل ومحمود يتناقشون معا بشأن ما حدث منذ قليل ليسأله والده مستفهما منه.افهم ايه من كلامك ده ياكامل . ليحاوره كامل .كلام ايه ياحاج . أكمل والده كلامه .ان الجواز هيتم ياولدي مش انتا جولد كدا دلوك لندي . ليوضح له كامل .ايوه ياحاج انا فكرت واقتنعت بكلامك عمي ناجي غالي عليا ومش هقدر منفذش وصيته ليك وكمان كلمتك متنزلش الارض ياحاج انا موافق اكمل الجواز. ليبتسم والده علي مراوغته .كلمتي والوصيه إياك هتضحك عليا ياواد ولا علي روحك ياكامل . ليتنحنح كامل .قصدك ايه ياحاج مش فاهم . ليهز والده رأسه دليل علي عدم أهمية الأمر.متشغلش في بالك ياولدي روح دلوك واني هكلم ماجد اجوله اننا هنسافر بكره الصبح اتأخرنا عليه جوي فاضل اسبوع علي الفرح . ليوافقه كامل قائلا .ماشي ياحاج . غادر كامل المكتب وذهب لغرفته يسأل نفسه ما حدث منذ قليل فمن كان هذا الذي يتحدث لم يعرف نفسه حتي كيف وصل لحالته هذه جنون تملكه عندما رأها بهذا الشكل كانت فاتنه حقا عينه رأت من هم أكثر عريا من زالك ولم يهتم لكن هي الوضع مختلف كأن شيئاً ثمين سيؤخذ منه حدث نفسه بصوت مسموع أثناء صعوده لغرفته إيه الي انا عملته ده ازاي وافقت علي الجواز وليه اتعصبت كدا لما شوفتها بالمنظر ده مقدرتش استحمل حد غيري يشوفها كدا وبعدين معاكي ياندي تعبتيني معاكي وقف امام باب غرفت ندي ونظر حوله لم يجد احد ففتح بابا الغرفه ودخل سريعا وأغلق الباب خلفه . ليجد الغرفه هادئه منظمه يتوسطها سرير وبهامكتب صغير ودولاب وعلي السرير فستانها الذي بدلته منذ قليل ليجد نفسه يتحرك ناحيته وانحني واخذ الفستان بين يديه يتلمسه وجلس علي السرير قربه من انفه يستنشق عطرها فيه ثم وضعه مكانه وضع يده علي المكان الذي تنام به وقرب الوسادة من انفه واغمض عينه ليستمتع بعبير رائحتها تمددعلي فراشها علي ظهره وبيده يتلمس مكانها علي الفراش كأنه يبحث عنها بجواره انتبه علي نفسه ماذا يفعل لينتفض من مكانه ويخرج سريعا من الغرفه ودخل غرفته واغلق بابها ووقف خلفه يسترجع ماحدث .مؤنبا نفسه علي ضعفه .إيه الجنان ده هواانا مراهق علشان اعمل كدا ازاي ادخل اوضتها اخ انا شكلي حبيتك بجد ياندي ولا إيه في الجامعه كانت ندي وصديقتها المقربة منة يجلسون علي طاولة بكافتيريا الجامعه يتحدثون عن ما حدث لندي هذا الصباح وإستفزازها لكامل وما فعله بها لتضحك منه بصخب علي فعلتها الهوجاء. يخربيتك والله انتي مجنونه . لتحاول ندي إسكاتها .اسكتي انامش مصدقه انه عمل كدا ده كان هيضربني . لتغمز لها منه .بس شكله وقع يابيضه وقعة علي بوزك لتبتسم ندي .مش عارفه والله بس كلامه كان بيهزني اترعبت منه بجد . لتسألها منه .يعني خلاص هتتجوزي ياندوش. لتصرخ ندي .ايه اتجوز يالهوي صحيح ده قال اننا هنتجوز . لتضحك منه علي جنونها وتسألها. مالك ياندي انتي اتجننتي . أجابت ندي بقلق وحيرة.لا بس انا لسا معرفش.عنه حاجه ولا اعرف عن حياته بره كانت ازاي مش يمكن كان مقضيها مع الخوجات . لتهلل منه .الله الله انتي غيرانه يابيضه . ليقطع حديثهم يوسف وهوا يسحب كرسي ويجلس معهم مين الي غيران اكيد انتي يامنه غيرانه عليا صح . لتجيبه منه بإستهزاء منه .انا اغير عليك من ايه روح ياحبيبي شوف البنات الي تعرفها اكيد بيدورو عليك . ليجيبها بيأس من طريقتها معه .اه والله فعلا بصي حتي جاين يندهولي اهم .حاضر جاي ياحبايبي ونهض وتركهم . للتصيحبها.ندي بعد مغادرة يوسف. هوا إنتي مش هتبطلي ترخمي عليه يابت انتي . لتسكتها منه. النبي تسكتي ياندي ابن خالتك ده رخم ودمه يلطش . ضربتها ندي علي كتفها قائلة .يابت اتهدي بلاش كدا هيزهق ويطفش منك . لتراوغها منه .يطفش ايه بس هوا في بينا حاجه انتي كمان مش شيفاه كل يوم مع واحده . لتوضح لها ندي حقيقة أفعال يوسف. .بينكشك يامنه علشان تدايقي بيرخم عليكي ياحبيبتي علشان بيحبك . لتنفي منه ما تقوله ندي.بطلي هبل لا بيحبني ولا زفت هوا عايز يتسلي وانا مش للتسالي فكك من الحوار ده . لتهز ندي كتفها بيأس من صديقتها .بكره نشوف يامنه . بعد عودتهم من الجامعه وتناول الغداء كانوا يجلسون سويا ويتناولون الشاي . سأل محمود زوجته .فين كامل ياراجيه .. أجابته راجيه اتغدي وراح يستلم الشحنه من الجمارك ياحاج . ليأمرها محمود . طب خودي ندي وهناء وانزلو نجو فستان الفرح واجهزو هنسافر البلد بكره اني كلمت ماجد وجولتله . لتسأله هناء مؤكدة تمسكها بشرطها. .متنساش وعدك ليا ياحاج الجوازه مش هتم الا امااتأكد ان ولدك بيحب ندي صوح ورايدها يعني مفيش دخله ياحاج محمود . ليطمئنها محمود أنه عند وعده. منسيتش كلامك ياهناء ومتخافيش ولدي راجل وجد كلمته واني هتكلم معاه جبل السفر . لتطمئن هناء وتقول له . ماشي ياحاج ربنا يجدم لهم الخير. كانت ندي تحمد الله علي شرط والدتها الذي منحها الراحة والأمان لبعض الوقت وكانت تقول في سرها الحمد لله كدا قدامنا فتره اتأكد من مشاعره نحيتي . أفاقها صوت خالتها راجيه .يلا نجوم نلبسو علشان منتأخرش . ليهتفوا معا هناء وندي .يلا بينا . ذهبو للمول واختارو فستان الزفاف وبعض لوازم العروس وعادو مساءا بعد تعب وإجهاد من التسوق .جلسوا في البهوا ليدخل عليهم محمود ويسأل ندي بمودة .جيبتي الي نفسك في ياندي .

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

"السكة شمال" بقلم /لولو_محمد

read
1K
bc

روح الزين الجزء الثاني بقلم منارجمال"شجن"

read
1K
bc

احببتها فى قضيتى ❤️ بقلم لوكى مصطفى

read
2.2K
bc

خيوط الغرام

read
2.1K
bc

ظُلَأّمً أّلَأّسِـدٍ

read
2.6K
bc

قيود العشق - للكاتبة سارة محمد

read
6.9K
bc

شهد والعشق الأخر

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook