*تنويه*
أي كلام فصحى بيبقى مدبلج يعني سواء تركي او انجلش فأنا بختصر وبكتب الدبلجة على طول + بالنسبة للوليا وإيان همن هيحبوا بعض عادي زي المتوقع إنما اللي كان مكتوب في رواية شمس الخلود دا دي احداث مختلفة سيبكم منها لأني كتبتها قبل ماكتب الحزء دا من الرواية فبدون لخبطة إيان هيحب لوليا عادي ولوليا كمان.
لوليا بغموض : لأنها خرجت عن طوعه واتجوزت راجل مصري مش تركي
إيان بصدمة : يعني دا جدك!
لوليا بسخرية : وهي تنهض وتتجه للداخل : بالع** دا جدي هو إللي ساعد ماما تهرب مع بابا وهو اللي كان وكيلها بس متكلمش لأن عارف ابنه الكبير مجنون وهو غلبان مكنش هيقدر عليه
عادت للداخل وتركته أيمكن أن يقتل أخ أخته لمجرد زواجها من شخص ليس على هواه
دلف للداخل خلفها وجدها تضحك مع الجميع ليس وكأنه بداخلها هم أثقل من كل الجبال، بعد بضعة أيام في المعسكر التدريبي دلفت هي متأخرة كالعادة ولكنها دائمًا ما تأتي في الوقت الذي تحدده هي وليس هم
عمر بغيظ : كنتي فين سعادتك
لوليا بسخرية : عيد تاني أصلي مش سمعتك من الدي جي
إيلينا بضحك : يا إلهي كم أحب التواجد معكم في نفس المكان
تجاهلتهم لوليا وتحدثت أثناء سيرها في الساحة وهم خلفها : اجمعلي الكل على المكتب بتاعي
عمر بغيظ : ماشي مش عارف اشمعنا هي وإيان عندهم مكتب واحنا لا دا إيه الرخامة دي
ضحكت إيلينا وذهبت لتخبر إيان وذهب هو ليخبر اخوته
_في المكتب
اجتمع الجميع على طاولة الاجتماعات في انتظار حديث لوليا ولكنها صامتة وكأنها تنتظر شيئًا ما
عامر بجدية : لولي مش ناوية تتكلمي وتفهمينا جمعتينا ليه
لوليا ببسمة وسعادة : اصبر وأنت تعرف
ثواني ووجدوا شخص يدلف لهم نظر له الجميع نظرة استغراب وتساؤل عن من يكون وماذا يفعل في معسكرهم حتى خرجوا من دوامة أفكارهم على صراخ إيلينا وركضها له تحتضنه
إيلينا بفرحة وصراخ : جااااسم باشا .. قلبي واحشني مووووت
جاسم بضحك وهو يرفعها عن الأرض : قلب جاسم .. أخبارك يا مزتي
إيلينا بضحك وهي تبتعد عنه قليلًا : خمسة منيحة يا بوص
نظر جاسم ل لوليا التي تنظر له بسعادة ودموع فرحة فأشار لها بالاقتراب فركضت له واحتضنها هي الأخرى بحب بالغ
" جاسم : عقيد بالمخابرات المصرية وأحد أبطال رواية عشقتك يا ملكتي وصديق فادي زوج فاريهان المقرب "
جاسم وهو يغمز لها : حبيبة قلبي أديني جيت بمجرد ما طلبتيني يا قمر
لوليا وهي تبتعد عنه وتتجه لتجلس على رأس طاولة الاجتماع : أولا كدا حابة أعرفكم بجاسم صديق فادي وفاريهان وهو هيكون معانا في المهمة دي لأني كنت مكلفاه يجمعلي المعلومات إللي فاريهان جابتهالنا دا غير إن إحنا كان ناقصنا فرد فأنا اخترته هو لأن فاريهان حاليا متقدرش تطلع مهمات برا مصر ومدتها طويلة بسبب الأطفال
إيان بضيق بع** طباعه : على فكرا أنا مش شايف إن احنا محتاجين حد زيادة احنا فرقتين من أكبر الفرق في المخابرات هنحتاجه في إيه بقى؟!
لوليا بجدية : لو كنتوا نسيتوا الكلام اللي قريتوه في الملف امبارح وكلام فاريهان فأحب أفكركم المهمة هتكون في جزيرة في عرض المحيط وقصر سالم باشا موجود في نص الجزيرة والغابة اللي حوالين القصر كلها ألغام وحراس فهحتاج قناصين محترفين أقل شيء خمسة والقناصين دول همن أنا وإيان وإيلينا وعمر وجاسم هو الخامس دا غير إن سالم عنده صفقة في روسيا فاحنا هنسافر هناك بعد بكرا علشان نراقب الدنيا ومهمتنا إننا نبوظ الصفقة دي غير إني هموت وأشوف دراع سالم باشا اليمين (وأكملت بهمس لم يسمعه سوى إيان وجاسم) أصله وحشني أوي
شعر جاسم بالحزن والخوف عليها أما إيان فشعر بالغضب والغيرة والقلق مشاعر متضاربة معًا
بعد بضعة ساعات من التخطيط والاتفاق جلست لوليا بتعب واضح ولكن لم يلاحظه غير إيان
عمر بتفكير : طيب كدا أنتِ ظبطتي كل الخطة هنعمل إيه بقى في موضوع القائد
لوليا بجدية وابتسامة : إيان هو القائد
عامر : طيب ليه ميبقاش جاسم مش هو أكبر واحد فينا
جاسم بمزاح : غور ياض كبير في عينك أنا أصغر من لوليا أختك دي
لوليا بضحك : أه جسومي صغير ومش حمل التعب إللي بيستحمله القائد
كاد إيان بأن يعترض ولكنها نظرت له بترجي فاستسلم
إيان : طيب موافق بس عندي شرط
مياسين بتساؤل : شرط إيه دا
إيان : لوليا هتبقى قائد معايا يعني كلامي أو كلامها الاتنين هيبقوا أوامر بالنسبالكم
عمر بتذمر : دا اللي كان ناقص ياخويا
لوليا بخبث : ومالو لأجل عيون عمورتي موافقة
عمر بغيظ : يا شيخة اتو**ي على عين أهلك بلا عمورتك بلا قرف
لوليا وهي تتجه له وتتعلق برقبته بدلال : اخس عليك يا عمورتي
عمر بضحك وهو يقبلها من خدها : قلب عمورتك وربنا
لوليا وهي تقفز بضحك : تم التثبيت بنجاح (في لحظة تم تبديل ملامحها للجدية وتابعت) ودلوقتي يلا اتفضلوا على برا لفوا حوالين المكان عشر دورات
مياسين بابتسامة : وأخيرًا وقتي المفضل
انطلقوا جميعا بحماس ولم يتبقى سوى إيان ولوليا
إيان بحنان : تعالي
اتجهت وأسندت رأسها على ص*ره فضمها بحنان وبدأ يملس على شعرها بلطف
لوليا بارهاق : خايفة مقدرش أكمل المهمة
إيان بقلق : لا يا ست البنات هتكملي المهمة وهتقتلي سالم زفت بايدك وتجيبي حق مامتك وحق كل اللي قتلهم
لوليا بدموع ورجاء : يارب قلبي يستحمل لوقتها بس وأنا باذن الله هعمل كدا
إيان بلطف : خدتي دواكي النهارده
لوليا بهمس : احم لا
إيان بغضب مصتنع : ولما هو لا واقفة قدامي بتعملي ايه دلوقتي يلا خديه يا أنسة أديني مستني
ابتسمت برقة واتجهت لحقيبتها وتناولته أمام أعينه التي تتابعها بحنان
___________________________
في روسيا
حطت الطائرة المصرية التي تحتوي على الفرقة المكلفة بالقضاء على سالم يلماز
لوليا وهي تخرج من المطار مرتدية نظارتها الشمسية وهي تقف بثبات وتنظر حولها بترقب وبقلب مضطرب خائف من المواجهة
وتبعها البقية بحماسهم المعهود
..
في اليوم التالي اتجهوا لمبنى مرتفع ووقفوا فوقه لا يفهمون سبب تواجدهم هنا
عامر بخوف : لولي أنتِ عارفة إني عندي فوبيا من المرتفعات ليه جايبانا هنا بقى
لوليا وهي ترتدي حزام متصل بحبل وإيان يفعل مثلها : المبنى دا (وأشارت على المبنى المقابل لهم) ملغم حرس من تحت وكل الأدوار كدا ومن سوء حظنا إنه خمسين دور والاجتماع هيبقى في الدور الاربعين فالحل إننا نراقب عن طريق إني أنا وايان هننزل لتحت بحيث نكون في نفس المستوى ونشوف بالمنظار
عمر باستغراب : طيب وايه لازمتها انكم تشوفوا
إيان بملل وهو يتجه للقفز : عمر شغل مخك شوية أنا ولوليا بنفهم لغة الشفايف فلو شوفنا هنعرف همن بيتكلموا في ايه
عمر باستيعاب : أأأأأه قولي كدا من الأول
لم تعيره اهتمام وقفزت ومعها إيان وبدؤا في الهبوط تدريجيا حتى وصلوا للدور المطلوب ووقفوا على حد صغير وهمن يراقبون بتحفز بدأ الاجتماع
..
في الأعلى
عمر بملل : أنا زهقت هنزل أشتري حاجة أكلها وأجيلكم
جاسم بحاجب مرفوع : لوليا لو عرفت هتعملك أنت أكل
عمر وهو يبتلع ريقه بتوتر : لا مش تقول كدا الله يخليك أنا همن خمس دقايق اللي هغيبهم وأرجع طيران ومش هتحس بغيابي
جاسم بلا مبالاة : الخمس دقايق دول بيحصل فيهم كتير بس لو لوليا حست وعلقتك أنا مش مسئول
عمر وهو يرحل ركضًا : لا تقلق كلو تحت السيطرة
ورحل وهو لا يعرف أن هناك أعين تراقبهم وتعلم كل شيء
لم تمر سوى دقيقة وحدث ماهو غير متوقع
إيان بصراخ : لوليااااا