bc

سلام الجزء الثاني

book_age16+
46
FOLLOW
1K
READ
drama
tragedy
sweet
like
intro-logo
Blurb

ما تعتبره ملكآ خاصا لك و لا تفكر به كثيرا ربما يأتي يوم و تجده ذهب الي غيرك و أصبح هو كل ما يتمنياه الشخص الأخر الذي لم تتوقع يوما أن هذا الشخص يمكن أن يحبه

و يعشقه الي هذا الحد

حول هذه الفكرة تدور فكرة قصتنا (  الجزء الثاني) من قصة سلام

و نعيشها مع بطلها حازم الذي يعيش في أحد الأبنية العريقة في حي الزمالك و تعامله زوجته علياء بمنتهي اللامبالاة و الأهمال الي أن تصل جارته الشابة الثرية الجميلة ندي

و تأتي لتعيش مع جدتها التي تسكن في الشقة الفاخرة المجاورة لحازم وزوجته

و بعد عدة أحداث تتعرض فيها ندي لصعوبات و يقف حازم بجانبها و يتقرب منها دون ان يدري تعشقه ندي الي الجنون

و يصبح حازم بالنسبة لها كل شئ و تحاول أن تجعله يحبها هو الأخر و بالفعل يحبها

بل يعشقها و لكنه يدخل في صراع بين أنه لا يريد أن يضحي بزوجته و أولاده من أجل حبه لهذه الفاتنة التي عشقته و

يعشقها و لا يعرف ماذا يفعل و كيف يوقف هذا الصراع الداخلي في نفسه

و تكتشف ندي وجود عقدة قديمة لزوجته علياء تكون السبب فيها جدتها و التي بسببها تحمل زوجته علياء كل ضغينة لجدتها التي سلبت من أهل علياء شئ لم تستطيع علياء نسيانه بمرور الزمن

و تملئها هذه العقدة كره لجدة ندي مهما حاولت اخفائها و تريد ان تتخلص من ندي و تأذيها بسبب هذه العقدة ولكن بعد موت الجدة تفاجئ ندي بمعاملة أخري من علياء و كل حب و ود و حنان و تتفاجئ أن علياء تعرف مدي عشق ندي لزوجها حازم حتي أن علياء تعرض عليها أن تضحي لندي بحازم زوجها مقابل الشئ الذى سلبته منها جدتها لترتاح و تتخلص من هذه العقدة فهل ستوافق ندي علي التضحية و ان تعيد لعلياء ما سلبته منها جدتها أم سترفض و تحتفظ بما لديها هي

و هل سيوافق حازم زوجته فيما تفعله بندي هذا ما سنعرفه في الجزء الثاني من قصة سلام و أبطالها

ندي و حازم و علياء

و عمر و نور و چنا

و مؤيد الدين و سمر

و هاجر و أبتهال

chap-preview
Free preview
الفصل الأول
نسترجع ما حدث في الجزء السابق المهم انتي يا ندي فتعتدل ندي أمامه و لكنها تجلس بأ***ة أكثر قائلة المهم انا في ايه حازم : كلميني عن نفسك يا ندى نفسي اعرف عنك حاجات كتير ندي : زي ايه انت بالضبط حازم : انتي عملتي ايه في امريكا و عيشتك هناك كلها كانت عباره عن ايه ندي : صدقني انا ما رحتش هناك حاجات كثير كنت مشغوله في الدراسه وكنت باحب الدراسه جدا جدا حازم : لا مش قصدي انا عايزك تكلميني عن العلاقات الغرامية و الحب افهمي بقي ندي : قلبي كان حاسس انك هتسالنى الموضوع ده حازم : لو مش عايزه تجاوبي بلاش? ندي : بلاش ايه ايه اللي ممكن يخوفني تخلينيش اجاوب على السؤال ده ندي :أنا يا حازم حبيت في مصر و انا صغيرة قوي زميل ليه و بعد ما سافرت كنت حاسة اني تايهة و كنت بتواصل معاه علي النت لكن مع الوقت بعدنا عن بعض أوي و هو كمان ارتبط بواحدة تانية و انا كمان حبيت شباب كتير اوي بس عمري ما قلت لهم لحد ما في يوم و انا في الجامعة اتعرفت علي زميل ليه و اتقربنا من بعضنا كنا شبه بعض اوي في افكارنا و حاجات كتير بس للاسف هو ساب الجامعة و اشتغل موديل اعلانات و بعدها عرفت عازف بيانو في حفلة و اتقربنا من بعض كتير و عشت معاه تلت سنين كاملة لكن انا لما اتخرجت كان صعب عليه اني اعيش في نفس المنطقة و كان لازم اعيش قريبة. شغلي فا ختلفنا و كنت بحاول اندمج في المجتمع الأمريكي لكن انا مش ممكن انسي برغم اىعلاقتين دول الا علاقتي ب زميلي المصري عارف هو لما شفت اخر صورة له حسيت اني ما اعرفوش بيتكلم بطريقة غريبة و بيشرب خمرة كتير ياه لكن بردوا لسه فاضل الحلم بتااعي اني احب راجل مصري و هو يحبني جوايا مش راضي يسيبني فنظر لها حازم قائلا و هو متكئ علي يد كرسيه شاوري لاي راجل يا ندي هيحبك اوي و يطفئ سيجارته و ينظر اليها و يقف و يدخل الي الداخل و تدخل وراه قائلة اي حد يحبني متأكد يا حازم و تمشي امامه و تاركة الروب علي مصرعيه قائل يعني لو انت. حازم شاورت لك هتيجي حازم :حازم تحت امرك بس انتي شاوري و شوفي ندي :بخفة ظل تقف بعيد و تشاور له قائلة حازم حازم فيجر عليها حازم و يحضنها و يقبلها و هو لا يصق ما فعلته ايعقل انها تحبني انا ندي تتجاوب معه و تستمر بتقبيله و هي بين احضانه ويدخل معها الغرفه وهو يحملها و هي تضع يديها الأثنين حول رقبته ويغلق باحدى ارجله الباب ويضع ندى على السرير وتتمدد هي على السرير وتنظر اليه بكل رغبه و يقترب هو منها و لكنه فجأة يتراجع بعيداو فتح باب غرفه و خرج قائلا معلش يا ندى سامحيني انا متاسف انا مش هاقدر اعمل كده ندي تجري وراءه قائله في ايه حصل ما لك يا حازم ايه اللي جرى لك ايه اللي حصل انا غلط في ايه ارجوك تفهمني يا حازم ما تسيبنيش كده ايه اللي جري حازم يضع يديه على وجهه قائلا يا ندى خائف من ربنا انا ما اقدرش اعمل كده استغفر الله العظيم احنا هنا يا بنتي احنا هنا يا ندى مش كده احنا ما نقدرش تفكر التفكير ده احنا مش زي عندكم بره سامحيني يا ندى ساحيني و تحاول ان تهدئه و تقترب منه فيفتح باب الشقه ويخرج ويتركها وحيده تفكرهل انا رخيصه الى هذه الدرجة وهل حازم يحبني ام مخلص لعلياء مراته للدرجة ديه وتنظر لنفسها في المرأة وهي تفكر ازاي بس ازاي ده لما بقعد جنبه بحسه انه بيبقي فرحان و في نفس متلخبط بحسه عرقان و بردان في نفس الوقت و تدخل سنية (سوسو) و تجد ندي و اقفة في المرأة تنظر الي نفسها و لا تتحدث و لكنها تكتفي بالسؤال و الرد علي نفسها كثيرا سوسو : ندي مالك و تضع يدها علي كتفها ندي : ايه بخوف ايه ده انت خضيتني يا سوسو سنية بس مالك انهاردة مالك بتقولي لي سوسو مش سنية يا ندي ليه ندي : علياء قالتلي انك بتحبي أسم سوسو صح و بتكرهي و تضايقي من اسم سنية سوسو : مظبوط لاني كمان غيرته في البطاقة و سميت نفسي (سمر) ندي : مب**ك يا سوسو و تتركها و تمشي و هي تبدو علي ملامحها الحزن و تتن*د و تجلس فتجلس بجوارها سوسو و تسألها قائلة لو ما حكتيش ليه يا ندي هتحكي لمين ندي : بصي أنا هكي لك كل حاجة من الاول انا كنت و صلت مصر من تلت اشهر زي ما انتي عارفة و اللي ما تعرفهوش اني جيت مصر بناءا علي رغبة جدتي و كمان أنا كنت نفسي اعيش فيها بحب مصر أوي يا سني قصدي يا سمر فتبتسم سمر و نزلت المطار و لاقيت حازم مستنيني في المطار و معاه يافطة عليها أسمي مع أني نزلت مصر كتير قبل كده لكن استغربت لما لاقيته مستنيني في المطار و كنت بحسبه السواق الجديد لماجده و أديته الشنط و الحاجات بتاعتي زي ما أنا متعوده و ضحك هو من تصرفي و مسك ودنه و قالي ماشي و ركب قدام و ساق هو حتي انا سألت نفسي هو السواق ده ماله شكله فيه حاجة غريبة اوي و له شخصية كده و كمان ركبت ورا في العربية و سألته بكل عجرفة هي ماجده ما جتش معاك ليه المرة ديه و ايه العربية ديه هي باعت عربتها و الا عربيتها عطلانة و الا ايه فابتسم و قالي حازم :أصل الست ماجده هانم تعبانة شوية صغيرة و هي خايفة عليكي شوية كتير و قالت لي يا حازم يا أبني لو سمحت روح لندي المطار هي تبقي بنت ابني تخيلي يا هانم مش عارفة تقول لي حفيدتي ندي :خلاص انت رغاي قوي سمر : و سكت كده عادي ما خرجش ض*بك المين ندي :كان بيضحك طول الطريق لحد ما قربنا نوصل الزمالك طلعت عشرة دولار وقبل ما نقرب من البيت قولت له و احنا في الأشارة أنزل هات لي ازازة مياه لاقيته قالي طيب استني شوية بس اركن اتنرفزت و قولت له انا عطشانة اركن احنا كده كده الطريق واقف لاقيته بصلي بنظرة خوف*ني فسكت وقالي لما نقف عند السوبر ماركت اهو قرب اهو و فعلا مافيش عشرة متر نزل و جابلي ميه و عصير تفاح اللي بحبه قوي و حطهم جنبي من غير كلام ورا و قالي ممكن تنزلي تركبي جنبي يا هانم راح مني الخوف و قلت له انت فاكر نفسك ايه انت مين علشان اركب جنبه و هو كان بيحاول يفهمني لكن انا مش فاهمة و. قعد يقولي انا ظابط و ساكن في الزمالك قولت له انا بحسبك السكيورتي بتاع العمارة..... وهنا..... يتبع

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

نور الآدم

read
3.0K
bc

دموع عذراء الكاتبة/ سلمي سمير

read
1K
bc

لاني فتاة

read
1K
bc

Psycho

read
5.1K
bc

رواية زوجة جميلة ولكن /للكاتبة سلمى سمير

read
1.0K
bc

ضربات القدر .... سيلا

read
1K
bc

فرصة تانية. ..... للكاتبة نجلاء ناجي. ..

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook