bc

خيال الماضي

book_age4+
30
FOLLOW
1K
READ
dark
drama
tragedy
twisted
humorous
lighthearted
serious
kicking
spiritual
like
intro-logo
Blurb

هل يدوم خيال الماضي .هل يدوم الحب .

هل يدوم الانتقام . رحلة طويلا مع الحب سعادة الخيال الانتقام الجرح الظلم

مع خيال الماضي

بقلم جهاد محمد

chap-preview
Free preview
الفصل الاول
#خيال_الماضي #الفصل_الاول *في قسم شرطة * في منتصف الطرقة تقف بجوار غرفة رئيس مباحث كانت خائفة ترتعش ودموع تركد علي وجها الذي يظهر عليه علامات البرائة وضعت يداها علي فمها تمنع شهقتها وهيا ..تفكر في مصرها عندما يعلم اخوها وعائلتها وحببها عن هذه الجريمة الب*عة التي لا يد لها بها ظالت تتحدث مع نفسها : هيصدقوني مستحيل لالا هما هيصدقوني هما عرفني مستحيل اعمل كده يارب انت عالم ان مظلومة اقف جمبي يارب ، مسحت دموعها سريعا بعد ما نظرت لهم وهم يقتربون اقترب منها احمد اخوها وعمرو حبيب عمرها من صيغر يقفو مصدومين منها " ركدت مسرعة في احضان اخيها احمد ..والله انا مظلومة والله انا معرفش حصل كده ازاي صدقني يا احمد انا اختك الي ربتها مستحيل تعمل حاجة زي كده رتب احمد علي شعرها وهو يطمنها : اهدي يا حبيبتي ابتعدت عنه وهيا تنظر لخطبها الذي يقف ينظر لها نظرات حادة " اقتربت منه وهيا تتحدث ببرائة : انت هتصدقني صح انت عارف ان عمري ما هقدر اعمل كده ظل عمرو يقف ينظر. لها بدون كلام صرخت بهم وهيا تنظر لهم : رود عليا بتبصولي كده ليه حرام عليكم انا مش عايزة اسمع صوتك قطعها عمرو بصرامة ثم أكمل كلامة الذي كان سكين حاد يغرس في كل ذكريات الجميلة التي جمعت بهم في صغر : مش عايز اسمع صوتك معقول اكون كل سنين دي مخدوع فيكي "مستحيل تكوني حياة انتي وحدة تانية وحدة معرفهاش وحدة اول مرة اشوفها ليه تعملي فيا كده ليه انا حبيتك يا حياة انتي حب عمري محبتش غيرك كنتي حبيبتي واختي وحياتي وخطبتي وكنتي هتبقي مراتي عملت مستحيل عشانك كنت بحسن من نفسي كنت بشتغل ليل نهار عشان اجمع واجبلك شبكتك ومهرك كنت بعمل مستحيل عشان اوصلك وبعد كل ده تأزيني بشكل ده ضايعتي مني اغلي انسان في دنيا منك الله انا خلاص كرهتك كرهتك هو ده مصيرك سجن عيشي طول عمرك محبوسة في سجن لحد ماتموتي يا حياة ثم اقترب منها اكثر حدق عيناه التي مثل صقر علي عيونها الصافية وهو يصرخ بيها بقسوة "" انا بكرهك انتي بسبالي موتي ومن النهاردة اتمسحتي من حياتي ولو في يوم طلعتي من سجن ده هتخشي في سجني انا وجحيمي وعذابي يا احقر قطة شفتها في حياتي بكرهك فاهمة بكرهك حياة : دمعت عيونها وعلامات المصدمة علي وجها توقفت دنيا بيها في هذه لحظة " رفضت ازنيها استماع الكلام ظالت تقف مثل الصنم لا يص*ر منها اي رد فعل مشلولة مطعونة تراقب بعيونها هو يفارق ويمشي وهيا تحت تأثير صدمة اقترب من أخيها احمد :حياة حياة رودي عليا يا حببتي قليلي ايه الي حصل احكيلي ازاي حصل كده ازاي انتي حياة مستحيل تعملي كده انتي اختي الي ربتها مستحيل اصدق اي كلمة ولا حرف " حياة لازم تكوني قوية عشان تقدري تسبتي برئتك لازم تحكيلي كل حاجة يا ازاي ده حصل انهارت حياة في احضان اخيها"فا هو امنها في هذه دنيا فا هو اخيها الوحيد الذي ظل بعد ما ولدها توفي من شهور ولدتها التي توفت من سنوات " صرخ في احضان أخيها :احمد متسبنيش ارجوك يا احمد ارجوك انا مليش غيرك انا تعبانة والله مظلومة مظلومة والله صدقني ‏ احمد :اهدي اهدي يا حبيبتي انا مصدقك اهدي عشان خاطري اهدي خرج العسكري من غرفة رئيس المباحث ثم نظر لها بحدة :انتي يا الي اسمك حياة يلا تعالي رئيس مباحث عايزك جوة يلا احمد :اتكلم عدل يا بنائدم انت ثم نظر لحياة وهو يرتب علي شعرها :ادخلي يا حياة وانا هجيب محامي ومش هسيبك متخفيش قولي يارب يلا يا حبيبتي ......................................... داخل غرفة نظر ظابط عصام لها وهيا تقترب منه بخوف : اتفضلي يا دكتورة اقتربت منه حياة بخطوات هادئة يملكها الخوف والحزن ظالت تفكر وهيا تقترب منه :هل تستطيع ان تسبت برئتها هل احد هيصدقها وما هو مصرها ان لم تسطيع تسبت برئتها كل هذا يدور في زهنها عصام :بقولك اتفضلي يا دكتورة انتبهت حياة لظابط عصام بعد ما تقدمت الي مكتبه ثم جلست امامة عصام :قليلي بقي من اول كده ايه الي حصل يا دكتورة وقبل متكلمي انا مش مصدق انك تعملي كده فا ياريت تكوني صدقة وص**حة عشان اقدر اسعدك بث الاطمئنان والراحة داخل حياة من حديثة ، بدأت تتحدث براحة :انا هحكي لحضرتك علي كل حاجة بس ارجوك تصدقني انا بجد مظلومة وبريئة ‏ عصام :احكي قليلي ايه الي حصل بظبط ................................... ننتقل داخل غرفة مظلمة يحوطها الحزن والألم كان يجلس ع علي كرسية يفكر في حب حياتو كان يحدث نفسه بحيرة شديدة : لماذا يا حبيبتي لماذا لماذا كل هذا الوجع والخزلان وجرح ااااااه لقد طعنتي قلبي يا محببتي يا قطتتي الصغيرة قلبي ينزف نعم ينزف منكي هذا وعدك لماذا تركتي كل وعود و الحب وذكريات لماذااااا. اتسمع عمرو خبط باب " رد بصوتة الصارم : مين _انا يا عمرو افتح يا حبيبي انا اختك افتح يا عمرو متعملش في نفسك كده افتح نهض عمرو يمسح دموع والعرق ثم رسم ملامح القسوة والبرود ثم افتح باب غرفته نورا:حبيبي عامل ايه حرام عليك يا عمرو الي بتعملة في نفسك ده خلاص بابا راح ومعدش لينا غيرك انا واخواتك عمرو : متخفيش انا كويس وبقيت كويس وهبقي كويس انا عمرو اسيوفي مستحيل يت**ر فاهمة وبعدين بطلي تتعملي معايا اكني عايل صغير نورا : لا انت مش عيل انت انسان بتحس زعلان علي راح ومجروح كمان بس عيزاك تسمعني انت عارف حياة مستحيل تعمل كده ولا تقدر تأزي حد انت عرفها يا عمرو مش. قطعها عمرو وهو يصرخ بيها : متجبيش سرتها تاني خلاص بنت دي ماتت بالنسبالي فاهمة ماتت خلاص ملهاش اي وجود وانا هفضل وراها لحد متسجن او تشنق عشان ارتاح واخد حقي وحق ابويا رالجل غلبان الي داست عليه واستغلته بكرا هتشوفي هعمل فيها ايه #جهاد #محمد #خيال #الماضي

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

معشوقتي

read
1K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

جحيم الإنتقام

read
1.7K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.5K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook