هذيان القلوب

1554 Words
علي الحياه أن تستمر، فالمدينه التي ض*بها زلزلال تتعافي، والمنطقه التي ض*بها بركان تتشافي. #دنيا_صابر تقف امام مكتبتها تتحسس الأرفف بملل وضيق تشعر وكان لا شيئ جديد فقد قرات كل تلك الكتب وتحفظ سطورها عن ظهر قلب ولكن شيئ جذب إنتباها يبدو وكان هنا كتاب جديد إنضم إلى مكتبتها وهى لا تعلم متى جاء او كيف ولكن هذا لا يهم كل ما بهمها الان ان تكتشفه سحبته بهدوء ونفضت عنه التراب وهى تتحسس غلافه بحماس وجذبها عنوانه وتسالت لما ذلك الاسم وكيف لمجموعه قصصه انت تحمل مثل ذلك الاسم تعلم ان القلب مجنون ولكن ما الذى جل الكاتب يطلق مثل ذلك الاسم على مجموعه قصصيه كل قصه تحمل معنى مختلف ( هذيان القلوب ) ابتسمت برضا فاخيرا هناك شيئ تتحمس معه وتعيش داخله بعيدا عن الملل التى تشعر به مؤخرا بدات خطواتها تتاخذ طريقها الى مقعدها المفضل ذو اللون الاسود مغطى بالجلد وهزاز أيضا تحسست الطريق بعصاتها وهى تستىريح على المقعد تخلع نظارتها السوداء وهى تضع العصاءه بجانب النظاره على المكتب بجانبها وتبدا بفتح الكتاب لتاخذ اناملها بالتصفح والتنقل بين الاحرف المثقوبه بفضول لتعلم ما داخل تلك القصص ليزداد شغفها عندما بدات بمدخل القصه وتبدا علامات وجهها بالاندماج ثانيه تلو الاخرى وهى تشعر انها على وشك ان تسبح داخل أعماق تلك القصه باندماج وترقب و........ هدوء مريب لا يقاطعه سوا صوت هزهزت اوراق الشجر، تلك الغرفه البسيطه بوضعها جالستا علي تلك الاريكه المتوسطه فتاتان في مقتبل عمرهم يتسامران اطراف الحديث امامهما كأسان من العصير وطبق من الحلوي _ حسناء هو انتي لسه بتحبيه !! حسناء بتنهيده : ابدا يا عُلا عُلا بانفعال فقد سئمت الحديث معاها فالكلام مع صديقتها لا يجيد بنفع ولم تفهم ما يدور بتفكيرها : اومال لى بترفضي اى شاب بيتقدم، هتفصلي كدا لحد امتى عايزه افهم !! حسناء بهدوء : عُلا انا مبحبش حد ثم ان دا نصيب والقبول وارد يحصل ووارد لا واي حد اتقدم قعدت معاه ومحصلش قبول مأرتحتش فخلاص مش قصه هي عُلا : مش هقول غير ربنا يهد*كي وتعرفي مصلحتك فين وتمشي وراهاا مينفعش تحبي حد انتّ مشوفتهوش، انا مش عارفه انتي بتفكري ازاي معلقه املك بحد عينك مشافتوش وكل الي تعرفيه عنه مجرد كام حلم وياريته ظهر في الحلم لا دا قال كام كلمه وبس حسناء : انا كنت حساه، حاسه وهو بيقول لي انتظريني انه يقصدها بالمعني الحرفي حاسه ان دي اشاره لشخص بيجاهد عشان يوصلي ودا الي مستنياه، مستنيه شخص لما اقعد معاه احس انه تعب عشان يوصل، فاهماني يا عُلا عايزه شحص يبقي بيعافر عشان يوصل ليا انا مش سهله عشان اي حد جي قال كلمتين حلوين ليا يبقي مب**ك عليك حسناء لا ولو سمحتي مش عايزه اتناقش في الموضوع دا تاني عُلا : عمرنا ما اتفقنا دايما ع** بعض وانتي دماغك ناشفه محدش ببعرف يقنعك، علي العموم هسكت المره دي عشان انتي تعبانه بس وانا جايه ازورك هاتي بقا علبه الشوكلا الي جمبك دي خليني ادوقها حسناء : هي مش العلبه دي انتي جايبهالي عشان انا تعبانه عُلا ببرائه : لا ما انا لقيتك سخنه والشوكلا غلط وانتي سخنه وانا هدوقها بس يعني مش هخلصها ثم انا وانتي واحد صح حسناء بضحكه : صح ياختي خدي بالهنا متخلصهاش كلهااا عُلا : من عنيااا _________________ اليوم التالي تسير ب**ل كعادتها تتمتم بصوت مسموع ( والله مدير الشغل دا رخم هو حد ينزل الموظفين في جو زي دا الجو تلج وهو يقول لا يا جماعه مفيش اجازات عشان عندنا ضغط شغل والله شكل انا الي هيجيلي الضغط من كتر التلج دا يارب صبرني) قاطع حديثها صوته _ انا نفسي افهم انتي متعصبه ليه وبعدين هو مش انا قلت لك قبل كدا ابقي برطمي بصوت واطي طوتك عالي والشارع كله سامعك حسناء : هو انت .. رامي انا عايزخ افهم هو انت هتبطل تطلعلي كل شويه زي عفريت العلبه دا امتي؟! يعني انت مبتزهقش كل مره ههزقك يعني ما يا عم احفظ ماء وجهك وابعد عن طريقي رامي : لا يا حسناء مش هحفظ ماء وجهي الا لما تفكي البلوك وتكلميني حسناء : انا قلت لك مبكلمش مع ولاد ورقمي انا مش عارفه جبته منين ثم اني عملت ليك بلوك عشان تفهم انا مش عايزه اكلمك اي مبتفهمش رامي : بس انا بحبك حسناء : وانا مبحبكش خلاص بقا ارحمني رامي : انتي الي ارحميني وارحمي قلبي دا حسناء : لا دا انت الكلام معاك ملوش لازمه ووقفتي معاك دي غلط فلو سمحت متوقفش في طريقي تاني وياريت تبطل تبعتلي ورد علي الشغل عشان الناس متقولش كلام عليا انا في غني عنهم رامي : بس..... حسناء بمقاطعه: انا الي عندي قلته بعد اذنك $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ تضع حقيبتها بغيظ وغضب _ مالك يا حسناء متعصبه كدا ليه حسناء : هيكون من اي يا ملك كالعاده يعني ملك : رامي تاني حسناء : زهقت وانا عماله افهمه اني مش زي البنات الي يعرفها وان سكته غير سكتي وانه مش شبهي وان الي بيعملوا دا بيدايقني واني محترماه بس عشان خاطر احنا جيران غير كدا كنت هتصرف معاه تصرف تاني بس خلاص صبري بدا يخلص دا وصل بيه الحال انه يبعتلي علي الواتس ملك : اي دا امتي وانتي عملتي اي حسناء : امتي امبارح وانا عملت اي طبعا هزقته وعملته بلوك ملك: طيب ليه يا حسناء كنت اسمعيه وشوفي عايز اي منك حسناء برفض : لا طبعا يا ملك اناي عارفاني وعارفه مبداي ملك : هو انا قلت لك صاحبيه انا بقول اسمعي منه حسناء : لا والف لا مش هسمع منه حاجه ولا هتكبم معاه مينفعش اصلا ياخد رقمي ويتكلم معاي باي وجه حق يبعتلي اصلا وكويس اني اكتفيت باني اعمله بلوك ومهزقتوش اكتر من كدا ملك : والله انتي معقده الموضوع اوي فيها اي يعني لو اتكلمتي معاه وسمعتي منه حسناء : تاني يا ملك مش بتزهقي قلت لك سكته غير سكتي ملك : بس باين عليه بيحبك اوي حسناء : بس انا بحب ربنا يا ملك وعايزه واحد يكون بيحب ربنا هو كمان ملك : وانتي مين قالك انه مش بيحب ربنا حسناء : تصرفاته .. حركاته ... بتدل علي انه مش زي ما انا عايزه... لما ياخد رقمي بدون علمي وبدون اذني لما يبعتلي ويطلب يتكلم معايا وانا مش من محارمه ودا غلط وحرام يبقي مش زي ما انا طالبه يا ملك، علاقته بربنا وهو حر فيها اما انا فمسؤله عن علاقتي بربنا وانا عمري ما ه**ر ثقة اهلي فيا ولا هعصي ربنا ملك : انتي دايما معقده الدنيا كدا يا حسناء انتي حره يا ستي حسناء : ولا معقده ولا حاجه كل الحكايه اني بعمل زي ما تربيتي أسستني ملك : طيب والحلم الي كنتي بتحلمي بيه دا اتكرر ولا اي ؟؟ حسناء : انتي عارفه اني هبله وهحكيلك زي العاده رغم انك بتختلفي عني في حاجات كتير بس بصي يا ستي ايوا الحلم اتكرر والشخص المجهول دا جي وزي كل مره بيقول لي انه خلاص قريب يوصل بس المطلوب مني استني شويه واصبر وانه مش هيخذلني ولا هيخيب ظني فيه بس أؤمن بتعبه دا انا كالعاده مفهمتش يقصد اي ومين دا لان المره دي زي كل مره ببقي عيوني متغميه وقاعده ثابته في مكانه مش بعرف اعمل حاجه الا اني اسمع صوته واركز في نبرته الي كلها صدق وامانه اتا بحس براحه وامل وهو بيتكلم بحس ان قي حد مجهول بيعافر عشان يوصل اي كان الهدف الي عايز يوصلوا بس الي مش فاهماه هو اشمعنا انا بيجيلي في الحلم وليه مل مره يقول لي اصبري وانه هيوصل ؟؟! انا مش فاهمه هو يقصد اي ملك : مش عارفه انا مش فاهمه مين الشخص المجهول الي بيظهرلك في الحلم دا وازاي متعرفيش صوته يعني هو معقول يجيلنا حد في الحلم ولا عمرنا شوفنها ولا نعرفه ولا حتي اتقابلنا معاه صدفه طب ازااي حسناء : انا اعرف بقا المهم سيبك انتي وقوليلي اخبار الي انتي معجبه بيه دا اي ملك : هيييح كويس حسناء : اتلمي يا ملك واتكلمي عدل المهم ايااكي تكوني اتكلمني معاه ملك بنفي : لا لا متقلقيش بحبه من بعيد لبعيد حسناء : ملك من غير كذب ملك : بصي هو انا نزلت المحل مرتين بس طلبت كام حاجه ماما كلنت عايزاهم من غير ما ابصله خااااالص حسناء بشك : ملك ملك : يوووه يا حسناء خلاص روحت المحل عنده وسلمت عليه وسالته عامل اي النهارده واخدت الحاجه ومشيت حسناء : مفيش فايده فيكي خالص، وطبعا ما صدقتي مامتك قالت انزلي هاتي الطلبات نزلتي جري ملك ببتسامه : الصراحه اه حسناء : لا والله وكمان بتقولي الكلام في وشي ملك : الله بقا مش انتي عايزاني ابقي ص**حه معاكي علي طول، اصل كان وحشني وبصراحه بقا من يوم ما عرفت انه عمل الحادثه واختفي اسبوعين منزلش فيهم المحل كنت هموت من قلقي عليه وكنت عايزه اطمن عليه بأي شكل بس الله يسامحك بقاا مخلتنيش اروح اكلم اخته واطمن عليه بنفسي حسناء وهي بتض*بها علي راسها : اتلمي عايزه تروحي لعُلا تقوليلها طمنيني علي اخوكي وهي ولا صاحبتك ولا تعرفك اصلاا ملك : ما انتي الي معرف*نيش عليها كل ما اقول لك تعالي عرفيني عليها تقوليلي مش وقته لو كنتي عرفتيني عليها كنا بقينا صحاب الوقتي، وكنت اطمنت عليه عادي حسناء : انا عارفاكي هبله ومفضوحه وهتعرف انك بتحبي اخوها في ثواني من تصرفاتك ثم اني سالت عليه وطمنتك فاهدي بقا ملك : انا مش عارفه هيحصل اي لو روحت قلت له اني معجبه بيه وبحبه انتي ليه ممانعه اعترافي ليه حسناء : انتي اكيد اتجننتي لا طبعا مستحيل تروحي تقوليلو كدا وانا لا يمكن اسيبك تتهبلي وتعمليها، هو الي لازم يجي ويعترف لك ويتقدم كمان وانتي قاعده اميرة زمانك بس انتي بطلي تبقي مدلوقه عليه كدا ملك : طيب يا ست حسناء اما اشوف اخرتها حسناء ببتسامه وهي تنظر للملف امامها : اخرتها خير ان شاء الله ___________________ = عامل اي يا صاحبي _ كويس يا محمد محمد : لسه برضوا بتحلم الحلم الي شاغل تفكيرك دا يا يوسف
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD